Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Americe staví město robotů. Budou tam testovat auta bez řidičů

aktualizováno 
Doba aut bez řidičů se k nám nezadržitelně blíží. Výrobci automobilů se vývoji plně automatizovaných vozů intenzivně věnují a v Detroitu dokonce vzniklo pro účely testování i improvizované město.

Dosavadní testy aut plně ovládaných počítačem se prováděly převážně na ne příliš frekventovaných veřejných silnicích, soukromých pozemcích nebo na testovacích tratích automobilek. Problémem je samozřejmě nevyzpytatelnost a rozmanitost běžného silničního provozu, již na okruzích těžko nasimulujete.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

S přelomovým projektem přišli na Michiganské univerzitě. Na rozloze 93 km čtverečných vznikla mini metropole s příznačným názvem M City, kde budou automobilky testovat své vozy bez řidičů pod důsledným dohledem a možností nastavit různé podmínky a překážky.

Robotické město na severu USA

Nedaleko technologických laboratoří několika velkých výrobců automobilů tak vyrostlo za 6,5 milionu dolarů území se 40 fasádami budov, všemožnými křižovatkami, kruhovými objezdy, tunely, mosty, neasfaltovými cestami a mnoha dalšími překážkami. K dispozici je také velké množství mechanizovaných chodců, kteří se budou náhodně objevovat a důkladně tak testovat automatické brzdy a systémy jednotlivých vozů. Pro ztížení situace se dá pracovat podobně jako u filmů i se všemi budovami.

„Nikdy bychom nedělali žádné riskantní testy na veřejných silnicích,“ řekl Hideki Hada, generální ředitel pro elektronické systémy z technického centra Toyoty. „Velkou výzvou budou městské křižovatky, protože tam máme vozidla, chodce a cyklisty na jednom místě v komplexním prostředí s budovami a napojením na infrastrukturu.“

Další význačnou součástí testování budou vlivy počasí. Stovky aut se budou prohánět po M City ve velmi různorodém klimatickém prostředí. Vzhledem ke geografické poloze Detroitu dojde často na noční můru vývojářů automatizovaných vozů – sníh. Ve velmi věrném prostředí tak budou moci pracovat na odstraňování sněhu ze senzorů nebo na tom, jak skrz bílou tmu signál dostat.

Žádné tajnosti před konkurencí

Výrobci aut se do M City doslova hrnou a své střežené technologie propůjčí k testům. Vyvstává tak otázka konkurenčního boje v podobě kopírování pokročilejších systémů. Automobilky však mají velmi dobře spočítáno, že určitá kooperace povede k rychlejšímu vývoji základní varianty těchto vozů a následně tak k vysokým ziskům z aut nové generace, která se budou prodávat v obrovských objemech. Společnost Boston Consulting Group uvedla, že trh s technologiemi pro automaticky řízená vozidla poroste raketovým tempem. V roce 2035 budou podle nich tyto vozy tvořit 25 % celosvětového prodeje. Proto své technologie do M City propůjčí i velké automobilky a do vývoje aut bez řidičů se zapojují i společnosti jako Google nebo Apple. Půjde o obrovsky výnosný byznys.

S tímto vývojem zanedlouho vyvstane nutnost zásadního jednání politiků. Celé státy i jednotlivá města se budou muset zabývat otázkou inovací v dopravní infrastruktuře. Na řadu přijdou základní věci typu, jak mají být silnice, osvětlení nebo kontrola pro nová auta bez řidičů vůbec projektována. Třeba v současné době nepostradatelné semafory se najednou stanou zcela zbytečnými. Co se stane, když dojde k nějakým poruchám nebo nečekaným situacím? Celá dopravní síť tak projde zásadní revolucí.

Výrobci aut však na všechny výsledky testů čekat nechtějí. Tesla Motors plánuje samořídící verzi svého Modelu S už tohle léto, General Motors prý představí svou technologii pro dálniční provoz na Cadillacu během následujících dvou let. Mercedes už dokonce prodává dálniční systém, který sám auto ovládá, pokud má řidič alespoň jednu ruku na volantu. Honda, Hyundai a Toyota už nabízí různé asistenty k pomoci se zatáčením nebo zastavováním.

Všeobecně se očekává, že během dalších dvaceti pěti let bude většina populace žít ve velkých městech. Plně automatizovaná auta tak budou moci jezdit blíže u sebe, vozit více lidí v méně vozidlech a přepravované osoby budou během jízdy produktivnější. Na druhou stranu ale vyprchá to důležité - požitek, jaký řízení vozu přináší.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna

Motoristé zřejmě budou muset opět platit České kanceláři pojistitelů za nepojištěná vozidla. Obnovu příspěvku schválila Sněmovna v poslanecké novele zákona o...  celý článek

ArcFox 7
Téměř polovina modelů elektrických aut by se mohla vyrábět v Číně

Čínské automobilky by do roku 2020 mohly vyrábět 49 z celkem 103 nových modelů elektrických aut, která budou do té doby na trhu. Vyplývá to z odhadu americké...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.