Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Americe staví město robotů. Budou tam testovat auta bez řidičů

aktualizováno 
Doba aut bez řidičů se k nám nezadržitelně blíží. Výrobci automobilů se vývoji plně automatizovaných vozů intenzivně věnují a v Detroitu dokonce vzniklo pro účely testování i improvizované město.

Dosavadní testy aut plně ovládaných počítačem se prováděly převážně na ne příliš frekventovaných veřejných silnicích, soukromých pozemcích nebo na testovacích tratích automobilek. Problémem je samozřejmě nevyzpytatelnost a rozmanitost běžného silničního provozu, již na okruzích těžko nasimulujete.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

S přelomovým projektem přišli na Michiganské univerzitě. Na rozloze 93 km čtverečných vznikla mini metropole s příznačným názvem M City, kde budou automobilky testovat své vozy bez řidičů pod důsledným dohledem a možností nastavit různé podmínky a překážky.

Robotické město na severu USA

Nedaleko technologických laboratoří několika velkých výrobců automobilů tak vyrostlo za 6,5 milionu dolarů území se 40 fasádami budov, všemožnými křižovatkami, kruhovými objezdy, tunely, mosty, neasfaltovými cestami a mnoha dalšími překážkami. K dispozici je také velké množství mechanizovaných chodců, kteří se budou náhodně objevovat a důkladně tak testovat automatické brzdy a systémy jednotlivých vozů. Pro ztížení situace se dá pracovat podobně jako u filmů i se všemi budovami.

„Nikdy bychom nedělali žádné riskantní testy na veřejných silnicích,“ řekl Hideki Hada, generální ředitel pro elektronické systémy z technického centra Toyoty. „Velkou výzvou budou městské křižovatky, protože tam máme vozidla, chodce a cyklisty na jednom místě v komplexním prostředí s budovami a napojením na infrastrukturu.“

Další význačnou součástí testování budou vlivy počasí. Stovky aut se budou prohánět po M City ve velmi různorodém klimatickém prostředí. Vzhledem ke geografické poloze Detroitu dojde často na noční můru vývojářů automatizovaných vozů – sníh. Ve velmi věrném prostředí tak budou moci pracovat na odstraňování sněhu ze senzorů nebo na tom, jak skrz bílou tmu signál dostat.

Žádné tajnosti před konkurencí

Výrobci aut se do M City doslova hrnou a své střežené technologie propůjčí k testům. Vyvstává tak otázka konkurenčního boje v podobě kopírování pokročilejších systémů. Automobilky však mají velmi dobře spočítáno, že určitá kooperace povede k rychlejšímu vývoji základní varianty těchto vozů a následně tak k vysokým ziskům z aut nové generace, která se budou prodávat v obrovských objemech. Společnost Boston Consulting Group uvedla, že trh s technologiemi pro automaticky řízená vozidla poroste raketovým tempem. V roce 2035 budou podle nich tyto vozy tvořit 25 % celosvětového prodeje. Proto své technologie do M City propůjčí i velké automobilky a do vývoje aut bez řidičů se zapojují i společnosti jako Google nebo Apple. Půjde o obrovsky výnosný byznys.

S tímto vývojem zanedlouho vyvstane nutnost zásadního jednání politiků. Celé státy i jednotlivá města se budou muset zabývat otázkou inovací v dopravní infrastruktuře. Na řadu přijdou základní věci typu, jak mají být silnice, osvětlení nebo kontrola pro nová auta bez řidičů vůbec projektována. Třeba v současné době nepostradatelné semafory se najednou stanou zcela zbytečnými. Co se stane, když dojde k nějakým poruchám nebo nečekaným situacím? Celá dopravní síť tak projde zásadní revolucí.

Výrobci aut však na všechny výsledky testů čekat nechtějí. Tesla Motors plánuje samořídící verzi svého Modelu S už tohle léto, General Motors prý představí svou technologii pro dálniční provoz na Cadillacu během následujících dvou let. Mercedes už dokonce prodává dálniční systém, který sám auto ovládá, pokud má řidič alespoň jednu ruku na volantu. Honda, Hyundai a Toyota už nabízí různé asistenty k pomoci se zatáčením nebo zastavováním.

Všeobecně se očekává, že během dalších dvaceti pěti let bude většina populace žít ve velkých městech. Plně automatizovaná auta tak budou moci jezdit blíže u sebe, vozit více lidí v méně vozidlech a přepravované osoby budou během jízdy produktivnější. Na druhou stranu ale vyprchá to důležité - požitek, jaký řízení vozu přináší.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Další z rubriky

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Porsche Panamera Sport Turismo
Sport Turismo je první kombi porsche historie, cena je 2,6 milionu

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Porsche rozšiřuje nabídku novým směrem. Německá automobilka šokovala svět již mnohokrát, kombi ale ještě nikdy svým zákazníkům nenabídla.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.