Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Argentinští vědci zkoumají, jak vyrábět palivo z kravského říhání

aktualizováno 
Říká se, že skot má na svědomí tak vysokou produkci skleníkových plynů, že může zastínit i dopady automobilové dopravy. Argentinští vědci však teď přišli na způsob, jak plyny produkované zažívacím traktem skotu zužitkovat a vytvořit z nich ekologické palivo. Do praxe má však ještě dost daleko.
Než vyroste argentinský steak, vznikne nečekaně hodně metanu. Tento skleníkový plyn je 23krát škodlivější než CO2.

Než vyroste argentinský steak, vznikne nečekaně hodně metanu. Tento skleníkový plyn je 23krát škodlivější než CO2. | foto: AP

Pustili se do toho vědci v Argentině. Země, která patří mezi nejvýznamnější světové vývozce hovězího masa, se prostřednictvím nového výzkumu snaží snížit dopad zemědělství na životní prostředí.

Jednou z významných složek plynů, jež produkuje skot, je metan, který také patří mezi skleníkové plyny. Z hlediska příspěvku ke skleníkovému efektu je 23krát škodlivější než CO2. Jedna kráva vyprodukuje denně zhruba 250 až 300 litrů čistého metanu. Jen v Argentině se chová něco přes 50 milionů kusů skotu, který je zodpovědný za zhruba 30 procent tamní produkce skleníkových plynů.

Vědci z argentinského Národního institutu pro zemědělskou technologii (INTA) chtějí proto zkusit zachytávat skotem produkované plyny pomocí speciální sestavy ventilů, čerpadel a trubic. Plyny jsou tak zachytávány do nádrže a následně zpracovány tak, že je z nich oddělen právě metan, který je mimo jiné jednou z významných složek zemního plynu (70 až 90 procent).

Proto je takto oddělený metan vhodný jako palivo pro spalovací motory. A jelikož i spalování zemního plynu, potažmo metanu, je ekologičtější než spalování benzinu či nafty, tvorba paliva z plynů ze zažívacího traktu skotu má dvojí kladný efekt.

Argentinští vědci však zatím nedávají důvody k oslavám. Jejich řešení je čistě experimentální a k produkci paliva ve velkém množství zatím nevhodné. Vlastně ani není jasné, jak má celé zařízení fungovat. Doba, než se tedy na pastvinách budeme setkávat s krávami s batohy na vlastní plyny, je zatím hodně vzdálená.

"Jako zdroj energie zatím nejde o moc praktické řešení, ale když se podíváte vpřed třeba do roku 2050, kdy se dostanou do potíží zdroje fosilních paliv, jde o určitou alternativu," popsal řešení šéf oddělení zvířecí fyziologie INTA Guillermo Berra.





Nejčtenější

Motocykl se hodí i na běžné projížďky a výlety.
Italská divoška vás uhrane. První jízda s Ducati SuperSport

Přímá konkurence pro tuto motorku se jen těžko hledá, cestovně-sportovní mašiny proti ní působí autobus vedle ferrari. Italové z Ducati opět předvedli své...  celý článek

Oproti závodnímu D-type měl XKSS plátěnou střechu, nosič zavazadel a...
Jaguar za půl miliardy: ceny prvního supersportu vyšponoval oheň

Přesně před 60 roky vyšlehly z továrny Jaguaru na Browns Lane v Coventry plameny. Kromě budovy požár strávil i devět karoserií modelu XKSS. Posledních, které...  celý článek

Poutací plakát na Velké ceny Kuby v letech 1957 (vlevo) a 1958
Havana 1958: Dramatický únos slavného šampióna F1 s požehnáním Fidela Castra

V únoru 1958 hnutí budoucího dlouholetého kubánského diktátora Fidela Castra uneslo největší hvězdu šampionátu Formule 1 Juana Manuela Fangia těsně před...  celý článek

Pro někoho je důkazem mužnosti, pro jiného obtěžujícím, neatraktivním doplňkem.
Obezita za volantem zabíjí. Otylí řidiči umírají o 81 procent častěji

Vědci přišli se smutným zjištěním: Češi jsou šestým nejtlustším národem v EU a obézní řidiči umírají při nehodách až o 81 procent častěji než lidé s normální...  celý článek

ReRendezvous
Ostrá jízda napříč Paříží kvůli rendez-vous je lahůdka pro milovníky aut

V originále je to C’etait un rendez-vous, česky se pak jeden z nejslavnějších filmů, ve kterém hraje hlavní roli auto, jmenuje jednoduše Schůzka. Tento...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.