Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Argentinští vědci zkoumají, jak vyrábět palivo z kravského říhání

aktualizováno 
Říká se, že skot má na svědomí tak vysokou produkci skleníkových plynů, že může zastínit i dopady automobilové dopravy. Argentinští vědci však teď přišli na způsob, jak plyny produkované zažívacím traktem skotu zužitkovat a vytvořit z nich ekologické palivo. Do praxe má však ještě dost daleko.
Než vyroste argentinský steak, vznikne nečekaně hodně metanu. Tento skleníkový plyn je 23krát škodlivější než CO2.

Než vyroste argentinský steak, vznikne nečekaně hodně metanu. Tento skleníkový plyn je 23krát škodlivější než CO2. | foto: AP

Pustili se do toho vědci v Argentině. Země, která patří mezi nejvýznamnější světové vývozce hovězího masa, se prostřednictvím nového výzkumu snaží snížit dopad zemědělství na životní prostředí.

Jednou z významných složek plynů, jež produkuje skot, je metan, který také patří mezi skleníkové plyny. Z hlediska příspěvku ke skleníkovému efektu je 23krát škodlivější než CO2. Jedna kráva vyprodukuje denně zhruba 250 až 300 litrů čistého metanu. Jen v Argentině se chová něco přes 50 milionů kusů skotu, který je zodpovědný za zhruba 30 procent tamní produkce skleníkových plynů.

Vědci z argentinského Národního institutu pro zemědělskou technologii (INTA) chtějí proto zkusit zachytávat skotem produkované plyny pomocí speciální sestavy ventilů, čerpadel a trubic. Plyny jsou tak zachytávány do nádrže a následně zpracovány tak, že je z nich oddělen právě metan, který je mimo jiné jednou z významných složek zemního plynu (70 až 90 procent).

Proto je takto oddělený metan vhodný jako palivo pro spalovací motory. A jelikož i spalování zemního plynu, potažmo metanu, je ekologičtější než spalování benzinu či nafty, tvorba paliva z plynů ze zažívacího traktu skotu má dvojí kladný efekt.

Argentinští vědci však zatím nedávají důvody k oslavám. Jejich řešení je čistě experimentální a k produkci paliva ve velkém množství zatím nevhodné. Vlastně ani není jasné, jak má celé zařízení fungovat. Doba, než se tedy na pastvinách budeme setkávat s krávami s batohy na vlastní plyny, je zatím hodně vzdálená.

"Jako zdroj energie zatím nejde o moc praktické řešení, ale když se podíváte vpřed třeba do roku 2050, kdy se dostanou do potíží zdroje fosilních paliv, jde o určitou alternativu," popsal řešení šéf oddělení zvířecí fyziologie INTA Guillermo Berra.





Nejčtenější

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.