Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Argentinští vědci zkoumají, jak vyrábět palivo z kravského říhání

aktualizováno 
Říká se, že skot má na svědomí tak vysokou produkci skleníkových plynů, že může zastínit i dopady automobilové dopravy. Argentinští vědci však teď přišli na způsob, jak plyny produkované zažívacím traktem skotu zužitkovat a vytvořit z nich ekologické palivo. Do praxe má však ještě dost daleko.
Než vyroste argentinský steak, vznikne nečekaně hodně metanu. Tento skleníkový plyn je 23krát škodlivější než CO2.

Než vyroste argentinský steak, vznikne nečekaně hodně metanu. Tento skleníkový plyn je 23krát škodlivější než CO2. | foto: AP

Pustili se do toho vědci v Argentině. Země, která patří mezi nejvýznamnější světové vývozce hovězího masa, se prostřednictvím nového výzkumu snaží snížit dopad zemědělství na životní prostředí.

Jednou z významných složek plynů, jež produkuje skot, je metan, který také patří mezi skleníkové plyny. Z hlediska příspěvku ke skleníkovému efektu je 23krát škodlivější než CO2. Jedna kráva vyprodukuje denně zhruba 250 až 300 litrů čistého metanu. Jen v Argentině se chová něco přes 50 milionů kusů skotu, který je zodpovědný za zhruba 30 procent tamní produkce skleníkových plynů.

Vědci z argentinského Národního institutu pro zemědělskou technologii (INTA) chtějí proto zkusit zachytávat skotem produkované plyny pomocí speciální sestavy ventilů, čerpadel a trubic. Plyny jsou tak zachytávány do nádrže a následně zpracovány tak, že je z nich oddělen právě metan, který je mimo jiné jednou z významných složek zemního plynu (70 až 90 procent).

Proto je takto oddělený metan vhodný jako palivo pro spalovací motory. A jelikož i spalování zemního plynu, potažmo metanu, je ekologičtější než spalování benzinu či nafty, tvorba paliva z plynů ze zažívacího traktu skotu má dvojí kladný efekt.

Argentinští vědci však zatím nedávají důvody k oslavám. Jejich řešení je čistě experimentální a k produkci paliva ve velkém množství zatím nevhodné. Vlastně ani není jasné, jak má celé zařízení fungovat. Doba, než se tedy na pastvinách budeme setkávat s krávami s batohy na vlastní plyny, je zatím hodně vzdálená.

"Jako zdroj energie zatím nejde o moc praktické řešení, ale když se podíváte vpřed třeba do roku 2050, kdy se dostanou do potíží zdroje fosilních paliv, jde o určitou alternativu," popsal řešení šéf oddělení zvířecí fyziologie INTA Guillermo Berra.





Nejčtenější

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit...
V Paříži přísně vyžadují emisní známky. Kdo ji nemá, pořádně zaplatí

Veškeré automobily a motocykly jezdící po Paříži musí mít od pondělí 16. ledna viditelně vylepenou jednu z nových známek, které je rozlišují podle toho, jak...  celý článek

Donald Trump při tiskové konferenci v New Yorku (11. ledna 2017)
Trump varuje německé automobilky: Auta z dovozu vám zdaníme 35 procenty

Nastupující americký prezident Donald Trump pohrozil německým výrobcům automobilů zavedením vysokého cla na dovoz do Spojených států. „Můžete vyrábět auta pro...  celý článek

Volkswagen Golf TGI
Rok s pronajatým autem: golf za pět tisíc měsíčně, vrácení bez problémů

Před pár lety ho u nás nikdo neznal, ale dnes je to oblíbený způsob pořízení automobilu na kratší dobu. Operativní leasing je vlastně dlouhodobý pronájem. Má...  celý článek

Šéf automobilového koncernu Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionne.
Znalec hudby s ostrými lokty: šéf Fiatu Marchionne si nikdy nebral servítky

Sergio Marchionne se v těchto dnech nenudí. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí minulý čtvrtek obvinila Fiat Chrysler z používání softwaru, který...  celý článek

Poznejte auto pod sněhem
Autokvíz: poznejte auto pod sněhovou peřinou

Sníh v uplynulém týdnu zasypal Česko. Vyprostit z hromady bílé nadílky auto je často sportovní výkon. Nejprve je ovšem třeba ho najít. Poznáte auta pod...  celý článek

Jaguar F-Type 3,0 V6 aut.
Jaguar F-Type 3,0 V6 aut.

r.v. 2014, naj. 9 000 km, benzín, 1. majitel
1 899 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.