Mezi auty do čtvrt milionu korun lze vybírat

-
Automobil za cenu nižší než 250 tisíc korun nabízí na tuzemském trhu jedenáct automobilek. Měřeno vnějšími i vnitřními rozměry se jedná o minivozy a malá auta. Jak z názvů obou kategorií vyplývá, levné vozy neuspokojí motoristy, kteří v autě žádají víc prostoru. V tomto ohledu udělá největší službu felicia, která nabízí objemný kufr a zároveň solidní vnitřní prostor. O moho pozadu nezůstává v rozměrech interiéru ani fabia. Krátký výlet za město snesou dospělí i na zadních sedadlech v Oplu Corsa, Suzuki Swift, v mikrovanu Hyundai Atos či v Ladě 2110. Ostatní levná auta už patří mezi minivozy, kde je buď úzko na zadních sedadlech, nebo se v nich nedostává prostoru pro zavazadla. Pod hranici dvou set padesáti tisíc korun čas od času zamíří také akční modely jinak dražších aut. Například celý leden nabízel Nissan dočasně zlevněnou micru a někteří prodejci Fiatu zpestřili uvedení nového punta na trh slevou čítající desetitisíce korun, což vůz rovněž posunulo pod čtvrtmilionovou cenovou hranici. Akční verzi clia s cenou pod čtvrt milionu korun nabídl v lednu také Renault. Po vyprodání omezené série bude clio zase stát nejméně 270 tisíc korun. Pro levné vozy platí, že je pohání základní motory menších výkonů. Výjimkou je třináctistovka ve felicii, která však rychlost daní hlukem a vysokou spotřebou. Líný nebude ani motor v ruské Ladě, velkou neznámou je však kvalita nového modelu. Typickým jevem levných aut je také jejich skromná základní výbava. Pokud kupci přece jen zbydou peníze na příplatkovou výbavu, měl by investovat do airbagů a ABS. Komfort zpříjemní posilovač řízení, který ale není nejnutnější u nejmenších vozítek.

Kia Pride - od 174 950 korun

V současné době nejlevnější auto vychází konstrukčně z již několik let nevyráběného předchůdce Mazdy 121. Zastaralý design ovládl nejen vnější tvary vozu, ale i jeho interiér. Solidní prostor pro zavazadla nabízí provedení kombi, které se rovněž vejde pod hranici 250 tisíc korun. Jak už starších modelů bývá zvykem, ani nejlevnější verze modelu Pride není možné dovybavit airbagy nebo systémem ABS.

Zdvihový objem (cm 3)/výkon motoru (kW) 1324/47
Objem kufru 245
Airbag řidiče/spolujezdce ne 1) /ne
ABS ne
Posilovač řízení ne 1)
Dělené zadní sedadlo ano

Fiat Seicento - od 199 900 korun

Nástupce slavných italských mini je nejlevnějším z vozů, které lze označit za moderní. Většinu jeho kupců tvoří dvoučlenné rodiny s malými nároky na prostor. Vzadu je ho poskrovnu stejně jako v zavazadelníku. V italsky nápaditém interiéru si posádka může stěžovat jen na menší komfort na nerovnostech, naopak bezpečný je podvozek automobilu. Za 219 900 korun je možné pořídit verzi Citymatic s automatickou spojkou.

Zdvihový objem (cm 3)/výkon motoru (kW) 899/29
Objem kufru 170
Airbag řidiče/spolujezdce 12 500/12 500
ABS 34 000
Posilovač řízení ne
Dělené zadní sedadlo 4400

Suzuki Swift - od 209 900 korun

Ze dvou motorů mohou vybírat zájemci o Suzuki Swift, které montuje maďarská továrna. Verzi s tříválcovým motorem 1.0 nelze dovybavit airbagy, posilovačem řízení ani ABS. Silnější pohon s označením 1.3 dává lehkému swiftu solidní pružnost, nadprůměrný kufr má hendikep v neprakticky vysoké hraně. Stoprocentní není dílenské zpracování swiftu, při rychlosti kolem 130 km/h je řízení japonské ho vozu nejisté.

Zdvihový objem (cm 3)/výkon motoru (kW) 993/39
Objem kufru 280
Airbag řidiče/spolujezdce ne 1)
ABS ne 1)
Posilovač řízení ne 1)
Dělené zadní sedadlo ano

Daewoo Matiz - od 210 900 korun

Po škodovkách nejprodávanější vozidlo na českém trhu za rok 1999 se pyšní dobře vymyšlenou prostornou karoserií, jejímž jediným nedostatkem je menší kufr. Hlavně v zatáčkách se matiz dovede pořádně naklonit, lepšení by mělo být řazení rychlostních stupňů a celkové zpracování. Solidní pružnost auta zajišťuje tříválcový motor 0.8. Matiz vybavený posilovačem řízení je dobře ovladatelný, jen na výhled směrem dopředu si je třeba zvyknout.

Zdvihový objem (cm3)/výkon motoru (kW) 796/37
Objem kufru 155
Airbag řidiče/spolujezdce 24 000 oba
ABS 20 000
Posilovač řízení 11 000
Dělené zadní sedadlo ne

Opel Corsa - od 219 900 korun

Kromě fabie jediný zástupce německé automobilové školy mezi levnými auty. Ve třídveřové verzi se blíží hranici 200 tisíc korun, za něž se zájemcům dostává kvalitní vůz s užším vnitřním prostorem, ovšem vyváženým dostatkem místa pro nohy na zadním sedadle. Překvapuje i solidní čalounění, které je protikladem k levným autům s kabinou v hravém stylu. Designéři u corsy oceňují, že svůj již sedm let starý původ nedává tvarem karoserie příliš znát.

Zdvihový objem (cm 3)/výkon motoru (kW) 973/40
Objem kufru 260
Airbag řidiče/spolujezdce 10 800/10 800
ABS 26 900
Posilovač řízení 11 400
Dělené zadní sedadlo ne1)

Renault Twingo - od 219 900 korun

Francouzi bodují tím, že i nejlevnější twingo má v základní ceně airbag řidiče, ke kterému lze přikoupit bezpečnostní vak pro spolujezdce i boční airbagy. Twingo je průkopníkem posuvné zadní sedačky, která umožňuje buď zvětšovat prostor pro zavazadla nebo vzadu. Čtyřmístný vůz nemá dobré jízdní vlastnosti, naopak komfortní je jeho odpružení. I když se twingo vyrábí již sedm let, stále má co říci svým vnitřním i vnějším designem.

Zdvihový objem (cm 3)/výkon motoru (kW) 1149/43
Objem kufru 168
Airbag řidiče/spolujezdce+boční ano/14 900
ABS 24 000
Posilovač řízení ne 1)
Dělené zadní sedadlo ano

Hyundai Atos - od 229 900 Kč

Korejský atos trčí do výšky a má na své rozměry prostornou karoserii s velkým kufrem. Motor 1.0 je průměrně pružný, podprůměrné jsou jízdní vlastnosti. Kladem je standardně dodávaný posilovač řízení, interiér mikrovanu je hodně spartánský. Díky vysoké karoserii se do atose pohodlně nastupuje, místa na zadních sedadlech je méně, než se na první pohled zdá. Ani komfort podvozku na nerovnostech není nejlepší.

Zdvihový objem (cm 3)/výkon motoru (kW) 999/40
Objem kufru 263
Airbag řidiče/spolujezdce ne1)/ne
ABS ne
Posilovač řízení ano
Dělené zadní sedadlo ne

Škoda Felicia - od 229 900 korun

Má být k mání minimálně ještě celý letošní rok. Nabízí nadprůměrný vnitřní prostor, průměrné jízdní vlastnosti a silný, ale žíznivý a hlučný motor. Pro řidiče, který zná moderní zahraniční vozy, není ovládání felicie ve městě příjemné. Ještě několik let vozu vydrží výhoda levných náhradních dílů i lacinějšího havarijního pojištění. Ze zpráv prodejců Škoda plyne, že se připravuje felicie s širší výbavou a o něco nižší cenou.

Zdvihový objem (cm 3)/výkon motoru (kW) 1289/40
Objem kufru 272
Airbag řidiče/spolujezdce 9800/9800
ABS 19 800
Posilovač řízení 13 000
Dělené zadní sedadlo 2650

Lada 2110 - od 234 900 korun

Velká neznámá, a to i ze zahraničních autosalónů, kde obvykle stála uzamčená. Byť je starší pěti let, na tuzemském trhu Lada 110 právě nachází první zákazníky. Na jaře má nabídku zpestřit verze kombi. Za nejnovějším vývojem zůstává Lada 2110 i tím, že do ní nelze dokoupit airbagy, naopak objemný je její kufr. Český trh během ledna pohltí i poslední hranaté kombíky 21044, které se doprodávaly za zhruba 150 tisíc korun.

Zdvihový objem (cm 3)/výkon motoru (kW) 1499/52
Objem kufru 450
Airbag řidiče/spolujezdce ne/ne
ABS ne
Posilovač řízení ne
Dělené zadní sedadlo ne

Peugeot 106 - od 234 900 korun

Stejně jako dvojče Citroën Saxo má i malý Peugeot 106 nejlepší léta za sebou. Vůz poprvé představený v roce 1991 je narozdíl od citroenu k mání za cenu nižší než 250 tisíc korun i v pětidveřovém provedení. Do nejlevnější verze nelze dokoupit posilovač řízení. To ztěžuje manipulaci s autem především ve městě, kam je ovšem především určeno. Kritiku zaslouží i nepřesné řazení rychlostních stupňů a hluk motoru ve vyšších otáčkách.

Zdvihový objem (cm 3)/výkon motoru (kW) 954/37
Objem kufru 215
Airbag řidiče/spolujezdce 9200/ne
ABS ne
Posilovač řízení ne
Dělené zadní sedadlo ano

Citroën Saxo - od 239 900 korun

Za cenu pod 250 tisíc korun se dá koupit jen třídveřová verze. Prostorem na zadních sedadlech patří spíš mezi minivozy. K záporům patří hlučnější motory i nemoderně působící interiér. Naopak solidní jsou jízdní vlastnosti a relativní komfort při přejíždění nerovností. Ačkoliv jde o stejný vůz jako Peugeot 106, francouzské firmy u těchto "dvojčat" uvádějí rozdílný objem kufrů - u saxa 280, ale u Peugeotu 106 jen 215 litrů.

Zdvihový objem (cm 3)/výkon motoru (kW) 954/37
Objem kufru 280
Airbag řidiče/spolujezdce ano/9900
ABS ne 1)
Posilovač řízení ne 1)
Dělené zadní sedadlo ano

Škoda Fabia - od 249 900 korun

Fabia si odnáší po felicii dobrá dědictví: některé levnější součástky i havarijní pojištění ve srovnání se zahraniční konkurencí. Otázkou zůstává litrový motor, který by snad měl být v prodeji ještě v první polovině letošního roku. Fabia je na třídu malých aut překvapivě prostorná, komfortní a bezpečný podvozek zatím sklízí jen slova chvály. Stejně dobře působí zpracování vozu, které je plně ve stylu německé matky s logem VW.

Zdvihový objem (cm 3)/výkon motoru (kW) 999/37
Objem kufru 260
Airbag řidiče/spolujezdce ano/7500
ABS 17 900
Posilovač řízení 14 900
Dělené zadní sedadlo 3200

Poznámka: 1) až u dražších verzí daného modelu, ceny za doplňky se vážou k základním modelům

Za půjčení testovaných aut a motocyklů redakce platí, stejně jako hradí provozní náklady s tím spojené.* Redakce platí i cesty na předváděcí akce prodejců automobilů * Všechny doplňky pro motoristy, které redaktoři testují, jsou hrazeny z redakčního rozpočtu