Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mikro-mikrobus okouší české silnice. Elektrická autobonsaj Mia

Exkluzivně aktualizováno 
Vypadá spíš jako malý vagonek metra. Má i šoupací dveře a za jízdy jemně bzučí. Elektromobilní krabička by mohla zaujmout hlavně pošťáky, kurýry a vůbec všechny, kdo z města nevytáhnou paty a vozí stále spoustu věcí. Hromadná výroba začala letos v červnu a první mia už je v Česku, iDNES.cz se s ní svezl jako první.

Stýskáme si, že jsou auta stále víc stejná, žádné nové převratné myšlenky. A pak na ulici potkáte tohle. Mia totiž auto svým vzhledem ani moc nepřipomíná. A vlastně vůbec nevíte, jestli to je auto...

Daniel Dušek je nadšenec do elektrických dopravních prostředků. Jeho firma SKD opravuje elektromotory pro lokomotivy, tramvaje, staví elektrický autobus a dokonce plánuje i vlak "motorák" na baterky. Elektromobil tak nesmí v jeho flotile chybět. S německou firmou působící ve Francii se tedy dohodl a první párek těchto kapesních elektromobilů už je v Česku. Taky už nacoural po Praze přes tisícovku kilometrů s prototypem, který mu z Francie půjčili. Jezdí klidně v saku, na jednání. A je středem, pozornosti. "Vzbuzuje to veliký zájem," říká.

Elektromobil Mia L

V nabídce jsou ale kromě bílých i další provedení, třeba s karoserií vypadající jako z karbonu, nakombinovanou s červenými koly a díly nárazníků. Vlastně by to byl i docela zajímavý taxík pro bezemisní centra měst, která dřív nebo později v evropských metropolích vzniknou.

Mia se od letoška vyrábí v bývalé fabrice karosárny Huliez ve francouzském Cerizay. Ještě stále se dolaďují drobnosti. "Jsou velmi vstřícní," říká Dušek. Třeba konstruktérům při poslední návštěvě radil, aby světla pro denní svícení vyrobili z LEDek, ušetří se tak zase něco málo elektřiny. Chtěl by také lepší stěrač, který by čistil větší plochu čelního okna.

Jako do busu

Povedený hračkoidní design malého elektromobilu má na svědomí Murat Gunak, bývalý šéfdesignér Volkswagenu a jeden z vůdců celého projektu. Další personou, která za autem na volty, představeným v roce 2008 na autosalonu v Paříži stojí, je bývalý šéfdesignér u Bertoneho a Gunakův spolužák David Wilkie.

Mia se zatím prodává jen ve Francii a Německu, další trhy se začnou přidávat po Novém roce. Daniel Dušek právě teď vyřizuje přihlášení prvních dvou exemplářů u českých úřadů. "První kusy pro zákazníky dorazí v prvním čtvrtletí příštího roku," upřesňuje.

Elektromobil Mia L

Mia je parádním "městským zvířetem". Má proporce jakéhosi mikrobusu. Jenže je ještě menší, na délku má jen něco kolem tří metrů, říkejte mu tedy třeba mikro-mikrobus. Kratší základní třímístná mia má na délku 2,87 m, delší čtyřmístná, která už brázdí české silnice, měří 3,19 metru. Prodloužená verze je také základem pro užitkové provedení. Široká je 1,64 a vysoká 1,55 m.

Uvnitř se sedí hodně netradičně. Řidič je vepředu uprostřed a nohy má mezi předními podběhy. Za ním je lavice pro trojici dalších. Upřímně, je to spíš pro dva, třetí, který vidí záda řidiče, může mít tak ramínka dítěte. Šofér má skvělý výhled a přesně ví, kde krabicovitá karoserie končí. Do městských uliček, kde parkují auta ve dvou řadách, je to paráda.

Netradiční architekturou se tvůrcům podařilo vytvořit na pěti metrech čtverečních, které mia zabírá, dojem neopakovatelné prostornosti.

Elektromobil Mia L
Elektromobil Mia L

I nastupování připomene autobus, a co teprve, když se usadíte do druhé řady. Ve výhledu vpřed nepřekáží šofér. I výhled do stran placatými okny, která jsou napevno, je jak z busu.

Posuvné dveře odkryjí i vykousnutí v podlaze a ve střeše, takže místa k nástupu je dost. Otevřete je zmáčknutím kytičky na boku, musíte k tomu ale vzít za kliku. Dvoumetrový habán si pak liboval, že si může natáhnout nohy až vedle řidiče. A na hlavu měl místa akorát.

Fotogalerie

Uvítají vás hezká sedadla a řidiče vyvedená jednoduchá přístrojovka. Uprostřed trůní malý volant, pod ním dva pedály a kolem pár tlačítek, víc nepotřebujete. Vše důležité vyčtete z displeje pod volantem, k tomu pár kontrolek. Z bezpečnostních prvků je tu kromě pásů jeden airbag ve volantu. Řidiči ještě pomáhá ABS.

Elektrická trakce

Plastová karoserie má díly z termoplastů. Uchycené jsou na ocelovém rámu a jednoduše vyměnitelné. V podlaze je skrytý elektrický pohon. "V autě jsou akumulátory, které mají garantovanou životnost 50 tisíc kilometrů, záruka na ně je pět let. Dobijí se z klasické 230voltové zásuvky. Plně vybitá baterie se nabije za necelých pět hodin. Dojezd je mezi 90 až 100 kilometry," vypočítává základní charakteristiky pohonu Dušek. Pohon 840kilového mikro-mikrobusu obstarává 13kW elektromotor.

Ten sedí na zadní poháněné nápravě, baterka je uprostřed. Bzučivě frčet umí mia podle dokladů až stovkou. Můžete se tedy odvážit i do pravého dálničního pruhu. Zvuk, jaký při akceleraci vydává, se dá nejlépe připodobnit novým pražským tramvajím.

Elektromobil Mia L

Do nějaké sedmdesátky je mia nečekaně hbitá. Elektromotor má v nejnižších otáčkách nejvíc krouticího momentu, to se skvěle využije na startech ze semaforů.
Řízení nemá posilovač, ale protože není přední náprava zatížená, je manévrování i parkování lehké. "Manželka si nestěžuje," dodává Dušek. Navíc má mia skvělý poloměr otáčení, čelem vzad zvládne na osmi a půl metrech.

Všechno je hezky promyšlené a pečlivě sestavené, jen při jízdě po rozbité silnici působí krabicovitá karoserie jako ozvučnice, takže se rány od podvozku dunivě rozléhají po kabině.

Na praktickou stránku hraje hezky velký a skvěle přístupný kufr pravidelných tvarů. Taky je hned od začátku kromě dvou osobních k mání i nákladní verze se zaplastovanými zadními okny. K sedačce řidiče si dovnitř můžete přiobjednat klidně i sedadlo navíc pro závozníka. Dodávková verze odveze 1 500 litrů nákladu, užitečná hmotnost je 430 kilogramů.

Elektromobil Mia L

Zkušenosti má Daniel Dušek veskrze pozitivní. Mia se všude vejde, v městském provozu je hbitá a obratná. "Stokilometrový dojezd se ale s nastupující zimou zkrátil. Když si zatopím, je to už jen nějakých osmdesát kilometrů," přiznává.

Základní baterie (typ LiFePO4) jsou 8kWh, můžete si ale připlatit za ještě silnější 12kWh, které dojezd protáhnou za ideálních podmínek na 130 kilometrů. Daniel Dušek si spočítal, že provozní náklady na kilometr jízdy jsou 0,25 koruny na kilometr.

"Cena za základní provedení je 19 800 eur včetně daně a končí na 24 tisících eur pro čtyřmístné varianty," vypočítává Dušek. Cenu nemá smysl srovnávat s běžnými auty. Základní provedení tedy stojí přes půl milionu korun, což je dvojnásobek toho, co stojí malá auta se spalovacím motorem. Mia je tak hlavně pro ty, kdo věří elektromobilitě, mají dost peněz a chtějí něco neobvyklého místo lístku na tramvaj.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.