Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chorvatsko není blízko. Při cestě odpočívejte a cvičte

aktualizováno 
Stávající horka jsou úmorná. Podepisují se i na únavě a pozornosti řidičů. Z policejních statistik je zřejmé, že uplynulých 10 dnů bylo jedním z nejčernějších období na našich silnicích. Podle výzkumu pojišťovny Allianz alespoň jeden z deseti řidičů už za volantem někdy usnul a téměř čtvrtina si během prázdninových nebo jiných delších jízd, byť jen na vteřinu, zdřímla.
Jediným lékem na únavu při řízerní je odpočinek.

Jediným lékem na únavu při řízerní je odpočinek. | foto: Profimedia.cz

Oblíbené destinace Čechů, jako je Chorvatsko či Itálie, ale třeba i Řecko, jsou dostupné také autem, a čím dál víc rekreantů upřednostňuje při cestě na letní dovolenou vlastní volant. 

"Například oblíbený chorvatský Krk je z Prahy vzdálený jen necelých 9 hodin jízdy, na Makarské jste autem za 11 hodin a na přesun na italský ostrov Elba stačí zhruba o dvě hodiny déle," vypočítává Václav Bálek z pojišťovny Allianz.

Experti se shodují, že Češi jsou v přeceňování svých sil nepoučitelní. Často vyrážejí na cestu večer po skončení pracovní doby, nebo si programově na cestování vybírají noční hodiny, aby se posádka vyhnula horku a rušnému provozu během dne. Ve snaze dorazit na místo co nejdříve mnozí řidiči zanedbávají potřebné přestávky na odpočinek a snaží se přijet do prázdninové destinace téměř bez zastavení.

Profesionální šoféři, pro které je ujetí stovek kilometrů každodenní rutinou, mají přesně a přísně předepsané doby, kdy mohou řídit a kdy musí odpočívat. A naopak netrénovaní šoféři si pro cestu na dovolenou naordinují nesmyslné porce kilometrů řízení v kuse, jen aby byli u moře o několik hodin dřív.

Maximální doba nepřetržitého řízení by v běžném provozu neměla přesáhnout čtyři hodiny. Každou hodinu a půl jízdy by tedy podle odborníků mělo následovat malé rozcvičení, které rozproudí krev.

Cviky pro řidiče na cestě k moři. Zažeňte únavu na benzince:

Čtvrtinu řidičů ohrožuje na delších cestách mikrospánek

Mikrospánek trvá 3 až 15 sekund. Během této doby řidič přestane vnímat okolí. Šofér začíná mít zpožděné reakce, může vjet do protisměru a velmi často nevědomky zvyšuje rychlost jízdy.

Podle odhadů švýcarské kanceláře prevence úrazů může mikrospánek za 10 až 20 procent nehod. Odborníci srovnávají nebezpečnost únavy za volantem s alkoholem. Uvádějí, že u řidičů do čtyřiceti let věku se nehody z ospalosti vyskytují hlavně v noci a koncem týdne. Řidiči starší čtyřiceti let prý bourají v únavě více hlavně odpoledne.

"Mikrospánek se nedá předvídat," upozorňují, existují ale jasné příznaky, které varují předem: pálení očí, těžká víčka, časté zívání, zamlžené vidění, třepání, pocit zimy.

Mikrospánek a únava byly příčinou několika nehod, které se staly během posledních dvou červencových víkendů. V půlce července mikrospánek zavinil nehodu na Plzeňsku. Osobní auto narazilo do skútru, který jel před ním, a odhodilo jej do pole. Motocyklista utrpěl vážná zranění, řidič auta policistům přiznal, že za volantem usnul. Mikrospánek je v podezření i u nedělní tragické nehody autobusu na jihu Itálie (více zde).

"Z policejních statistik je zřejmé, že uplynulých 10 dnů bylo jedním z nejčernějších období na našich silnicích. Třeba i proto, že navzdory únavě řidiči pokračovali dále v cestě a možná ještě přišlápli plyn," komentuje Václav Bálek. O život při dopravních nehodách přišlo za posledních deset dní více než 20 lidí.

Tento zarážející fakt totiž také vyplynul z odpovědí řidičů ve výzkumu zaměřeném na mikrospánek. Přitom jedinou účinnou obranou proti únavě za volantem jsou častější přestávky.

Podle průzkumu jeden z deseti řidičů přiznal, že alespoň jednou za volantem usnul a dokonce čtvrtina řidičů si během jízdy "zdřímla". Při delších cestách se riziko mikrospánku ještě zvyšuje, zejména pokud se odehrávají v noci či na rovné dálnici, kde je koncentrace šoféra nižší.

Pouze třetina řidičů se prý rozhodla v takové situaci zastavit a udělat si přestávku na odpočinek. "Většina řidičů tak pokračuje i navzdory únavě dál v cestě, čímž se dramaticky zvyšuje riziko dopravní nehody, na kterou nemusí doplatit jen nezodpovědný řidič, ale i posádka auta nebo ostatní účastníci silničního provozu," komentuje Tomáš Klofát z Allianz pojišťovny.

Z průzkumu vyplývá, že nejčastějším opatřením, které řidiči provedou, když je začne přemáhat spánek, je otevření oken (56 procent dotázaných) či zvýšení hlasitosti hudby v rádiu (32 procent dotázaných). Co je však nejvíce zarážející, až pětina řidičů reaguje v takové situaci přidáním plynu ve snaze urychlit příjezd do cílové destinace.

Podle odborníků je jediným skutečně účinným řešením v situaci, kdy řidiči začnou těžknout víčka, udělat přestávku a odpočinout si. "Přestávka, minimálně 15minutová, dokáže zvýšit koncentraci řidiče a jeho schopnost reagovat rychle na neočekávané situace na cestách. Otevření oken či zvýšení hlasitosti rádia se sice mohou jevit jako účinné, ale jsou to jen krátkodobá řešení," upozorňuje Tomáš Klofát.

Ideální je, pokud posádku tvoří dva řidiči, kteří se mohou v případě potřeby vystřídat. "A u prázdninových cest je dalším řešením spojit si již přesun do konečné destinace s objevováním zajímavých míst a rozdělit cestu tak na několik kratších úseků," radí Bálek.

Důležité je připravit se i na cestu zpátky, pro kterou platí stejná rizika. Člověk má tendenci po bezstarostné dovolené podcenit zpáteční cestu. Poslední den dovolené by měl tedy řidič odpočívat.





Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.