Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Miláček milenek: první jízda s městskou miniaturou Audi A1

  9:00aktualizováno  9:00
Auto pro milenky a audistický dorost, jehož rodiče jezdí ve velkých korábech se čtyřmi kroužky na čumáku. Kapesní novinka Audi se jmenuje A1. Zaměřením patří do města, netrápí se ale ani při svižnější jízdě.

Designéři Audi přestali s vegetariánstvím a jógou a začali žít normální život. Jinak si to nejde vysvětlit. Po vzhledově sterilních korábech, které zaujaly hlavně nabubřelostí, namalovali jedno z nejšmrncovnějších malých aut. Nápadité, veselé... Že je to audina, poznáte na první pohled a na ten samý ji začnete studovat. A nejenom kvůli těm mohutným obloukům. U Audi budou tvrdit, že v něm máte vidět sportovní linky. Obliny a hrany ale tvoří hlavně povedený celek, který je každým ze svých necelých čtyř set centimetrů délky zajímavější.

Audi A1

Proporce nákupního košíku Á-jedničce seknou. Za příplatek můžete mít oblouky střechy v odlišných barvách, v kombinaci s deseti odstíny laku a různými polepy můžete vybírat mezi A1 na osm set způsobů. Nebo pořídíte závodnické doplňky: jiné nárazníky, difuzor do zadního nárazníku a třeba křidélko na horní hranu víka kufru.

Může se hodit

Automobily značky Audi
Najděte si svůj vlastní styl
s obřím portálem v ČR www.automodul.cz

Exotický a revoluční předchůdce jménem A2 byl celý z hliníku, A1 postavili z tradičnější a levnější oceli. Dvě třetiny karoserie jsou z vysokopevnostních ocelí. Konstruktéři karoserie se s hmotností dostali na rozumných 221 kilo. Stojí za zmínku že v supermoderní bruselské fabrice Audi použijí na různé spoje na A1 66 metrů speciálního lepidla. Konstruktéři se hodně věnovali vyvážení, takže přední mcphersonovská náprava nese podle zvoleného motoru 61 až 63 procent z 1040 kil pohotovostní hmotnosti. Třeba autobaterie je pro lepší vyvážení vzadu v kufru na místě rezervy.

A ještě jedna zajímavost. Když postavili první designový model A1, mělo aerodynamický koeficient Cx 0,4. Postupně v ingolstadtském větrném tunelu vyšlechtili obtékání vzduchu tak, že srazili osm setin, což prý znamená třeba úsporu 0,6 litru paliva na sto kilometrů tabulkové jízdy.

Audi A1

Málo centimetrů, hodně výbavy

Nové audi patří mezi malá auta, je ale dokonce větší než první golf, měří necelé čtyři metry. A1 je hlavně autem pro dva, zato nabité moderní výbavou, kterou závidí i auta z vyšších tříd.

Znalci audin se v něm cítí trochu jako ve starém TTčku: malá kabina s oblou střechou a vysokými bočnicemi vám dává pocit jistoty a bezpečí.

Středový panel je hezky vysoko, takže je rádio při ruce. Festovní a do detailu vyšlechtěné ovladače klimatizace zase ukazují, že ani na babyaudi se nešetřilo péčí o detail a skvělé zpracování. K tomu si můžete interiér oživit příplatkovými barevnými prvky.

Audi A1

Konstruktéři nestavěli přeborníka ve stěhování, takže se na nějaký ten centimetr na úkor posádky nehledělo. Vepředu se sedí v hezkých a dobře tvarovaných sedačkách. Vzadu je místo na nohy, ale i malý redaktor naráží hlavou do stropu. Na krátkou vzdálenost dojedete, na dlouhé bude ty vzadu bolet za krkem.

Je malinkaté rozměry, hýčkat vás ale umí jako čistokrevné audi. Takže do něj můžete pořídit třeba i komunikační centrum MMI Navigation plus, které nemá daleko k tomu v šéfovské Audi A8. Připomíná ji i vyklápěcím 6,5palcovým displejem na vrchu přístrojovky. A nebo třeba 456wattový audiosystém Bose se čtrnácti reproduktory. Za příplatek můžete mít třeba i automatický rozsvěceč dálkových světel, ve kterém malá kamera sleduje, zda nejede proti auto. Když nějaké uvidí zhasne dálkovky, aby neoslňovaly. Tuhle výbavu znají velká auta, u nákupního košíku do města je to ale unikát.

Kufr je skvěle přístupný, litry ukousávají širokánské bočnice a další ubere hodně zkosené víko, i tak do něj naložíte 270 litrů, když sklopíte zadní sedadla až 920.

Malý benziňák stačí

Úplně dostačující je benzinová přeplňovaná jedna-dvojka s výkonem 86 koní, která je základní volbou v ceníku. Stejný motor dostává i VW Polo, od kterého si Audi A1 vypůjčilo řadu dílu, i Škoda Fabia. Volkswagen ho ale dostává v silnější 105koňové verzi.

Benziňák táhne nezdolně po celé dráze otáčkoměru. Má sílu v každé situaci a hezký zvuk. Na německé dálnici, kam nás automobilka na seznámení s novinkou pozvala, se nezadýchá ani při stopadesátce a oceníte pečlivé odhlučnění kabiny. Jediné co v těch chvílích postrádáte, je šestka ve skříni manuální převodovky, je to ale spíš pocit, protože do té chvíle jste si zvykli odřazovat ve dvou a půl tisících otáčkách..

Oblíbenou volbou bude nejsilnější motor v nabídce: druhý turbobenziňák, tentokrát s objemem 1,4 a výkonem 122 koní. Platí pro něj to samé, co pro menší z motorů. K tomu máte víc síly a lepší dynamiku, takže se A1 umí rozdovádět až přes dvoustovku. V nabídce jsou ještě dvě výkonové verze turbodieselu 1,6 (66 a 77 kW).

Všechny verze mají systém rekuperace kinetické energie, který dobíjí baterii a start-stop systém, vypínající motor při stání.

K motoru 1,4 TFSI můžete mít sedmistupňový dvouspojkový automat jménem S tronic. Za další příplatek můžete mít i křidélka, kterými volíte převodové stupně přímo s rukama na volantu, když zvolíte manuální mód řazení. I v tom automatickém převodovka řadí rychle a chytře. Při popojíždění ale budete občas bojovat s trhanými rozjezdy. Když se kolečka ve skříni špatně připraví a nedohodnou se se spojkou, zareaguje auto na sešlápnutí plynu prudkým startem, v kombinaci se start-stop systémem, který má snahu při popojíždění v koloně motor pořád vypínat, vypadáte jak autoškolák. Start-stop systém naštěstí můžete vypnout. Pozor si ale musíte dávat při parkování, neplynulým rozjezdem vás umí vystrašit totiž i na zpátečku. Rozjezd s klasickým levým pedálem je rozhodně plynulejší.

Audi A1

Jízda s A1 je hlavně ve městě velmi hbitá a obratná. Nápravy jsou z pola, nastavení podvozku je trochu jiné - typicky audinovské, takže na rozmlácené české silnice hodně tvrdé. Kola docela dost bouchala a audina se třásla i na těch méně opečovávaných berlínských ulicích. Rozhodně tedy ušetřte za větší pneumatiky (až osmnáctky) a zůstaňte u základních šestnáctek (v nižší výbavě plechové patnáctky). Extra kalibraci dostalo také řízení. Oceníte ale hlavně skvělé odhlučnění, na tom se nešetřilo.

I přes krátký rozvor je při vysokých rychlostech malé audi hezky klidné. Zatáčky řeže s malými náklony a hbitě reaguje na pokyny řízení. V zatáčkách pomáhá volkswagenovská vychytávka, kterou mají i ostatní mrňousové v koncernu VW: speciální funkce ESP pomáhá lépe zatočit přibržďováním vnitřního předního kola, simuluje se tak funkce samosvorného diferenicálu.

Audi A1

Techniku sdílí s volkswagenem polo, materiály, které vás obklopují v interiéru a výbavou vás ale hýčká na audinovský způsob. Jestli počítáte koruny, jděte pro polo, jestli chcete zajímavý design, výbavu, kterou do jiného obyčejného mrňouse do města neseženete a na korunu nehledíte, zkuste A1. Srovnávat budete hlavně s MINI, Alfou MiTo a třeba i Citroënem DS3.

A jestli je vám malý třídveřák opravdu malý, počkejte ještě nějaký čas. Proslýchá se, že se pracuje na pětidveřové verzi sportback.

Prozatím dealeři nabízejí jen dvě varianty: benzinovou jedna-čtyřku s automatem S tronic a 77kilowattovou 1,6 TDI. Naftová verze vyjde nejmíň na 495 500, benzinová na 537 700. Ostatní verze včetně 1,2 TFSI dorazí až po letních prázdninách se základní cenovkou 421 600 korun. V té záplavě zajímavé výbavy, kterou můžete v A1 mít, je nepochopitelná absence aspoň manuální klimatizace v základním provedení, takže za ní vždycky musíte připočítat 25 a půl tisíce.

Audi A1 v číslech
motor přeplňovaný zážehový
čtyřválec 1197 ccm
převodovka pětistupňová manuální
max. výkon (kW/k) 63/86
max. točivý moment (Nm) 160
nejvyšší rychlost (km/h) 180
zrychlení 0-100 km/h (s) 11,7
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 5,1
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 3954 x 1740 x 1417 x 2469
objem kufru (l) 270-920
základní cena (Kč) 421 600
Poznámka: údaje uváděné výrobcem





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.