Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Milana Knížáka kulatá auta nebaví, chtěl by hummera

  16:50aktualizováno  16:50
K řediteli Národní galerie patří auto se zajímavým designem, říká Milan Knížák. Doma má dvě vlastní auta, z pracovních důvodů nejčastěji usedá na zadní sedadlo služebního chrysleru s osobním řidičem.

Milan Knížák jezdí auty, která pocházejí ze tří kontinentů: německý Mercedes-Benz třídy E, japonský Nissan Patrol a jako služební vůz má k dispozici americký Chrysler 300 M.

Neměl by ředitel státní instituce jezdit v českém služebním voze?
Neřeším, jestli je to český, nebo zahraniční vůz. Záleží mi na pohodlí a ceně. Ideální spojení těchto požadavků žádné současné české auto nenabízí. Sedm let jsem jezdil Tatrou 613 a rád bych u této značky zůstal. Jenže je přestali vyrábět. Sice to mělo malý kufr, obrovskou spotřebu a špatné topení, ale byl to skutečně pohodlný vůz.

Takže jste si jako pro ředitele Národní galerie pořídil americký chrysler. Vybíral jste ho vy?
Společně s mým šoférem. Hledali jsme auto, které se v konkurenci obvyklých služebních aut bude v něčem odlišovat. K řediteli Národní galerie patří auto se zajímavým designem. Navíc velmi příznivá byla i nabízená cena.

Sám máte mercedes. Co je lepší?
Samozřejmě mercedes. Je ovladatelnější a rychleji se rozjíždí. Americká auta jsou obecně trošku tvrdší a mají horší automatickou převodovku.

Kromě toho máte ještě Nissana Patrol. Kam s tím jezdíte?
Do toho usedám spíš v zimě. Ale jezdím s ním všude. Předloni jsem s ním byl i v Salcburku. Jenže není s klimatizací a já mám alergii na pyl, takže během jara a léta ho používám jen na kratší cesty. Je z počátku devadesátých let, tak si to zaslouží.

Výměnu nechystáte?
Zatím ne, ale pokud na to dojde, hrozně rád bych si pořídil původního vojenského hummera.

Vám se líbí jeho hranatý design?
To auto je velmi krásné. Nebaví mě kulaté vozy, které jejich tvůrci nacpali do aerodynamických tunelů a zbavili je všech hran. Pak si jsou všechna auta podobná jako vejce vejci. Proto mě oslovily třeba nové renaulty, které jdou jinou cestou.

Jedno období jsou takzvaně „in“ auta kulatá, o pár let se vrátí móda hranatých, poté zase kulatých. Nezdá se vám, že se to opakuje?
Máte pravdu. Teď se do automobilového designu zase vrátí hrany. Kulatý tvar už vyčpěl. Vadí mi i to, že si automobilky nedrží svůj styl. Všechno si je podobné a všichni vyrábějí všechno. Nechápu, jak sportovní značka může dělat terénní vůz.

Jaké auto je pro vás nejkrásnější?
Asi tatraplán.

S čím jste začínal řídit?
Moje první auto byla jednoválcová Aerovka 500 z roku 1930. Moc rád vzpomínám i na Fiata 500 a starý Volkswagen Passat, kterého jsem měl kolem roku 1980. Až na wartburga a jednu starou škodovku si na žádné z mých aut stěžovat nemohu.

Chtěl byste mít veterána?
Moc by se mi líbil, ale musel bych k němu mít i automechanika, který by se o něj postaral.

Podle policie jste zavinil dvě vážné dopravní nehody. Změnil se nějak váš způsob jízdy?
Jezdím pořád stejně. Řídím už „tisíc“ let a už se asi těžko změním. Jen se na křižovatce rozhlédnu vícekrát, než do ní vjedu.

Jezdíte často do ciziny. Kde se vám řídí nejlépe?
Vždy to bylo v Německu. V posledních letech už je tam těch aut tolik, že to přestává být únosné. Ale pořád se tam cítím bezpečněji než u nás. Němci jsou ohleduplnější. Bohužel to o nich platí jen v Německu. Pak přejedou hranice a jezdí tu tu opravdu hnusně.

Co si myslíte o zavedení bodového systému?
Do českých poměrů mi připadá nevhodný. Korupce je v této zemi takřka všude a nejinak je tomu i u dopravní policie. Pro nepoctivé policisty to bude skvělý způsob, jak si přivydělat k platu. Snad při kontrolách narazím na ty poctivé, kterých je určitě většina.

AUTO S ŘIDIČEM: Ze služebního chrysleru zná Milan Knížák vlastně jen zadní sedadla. Využívá totiž služeb svého řidiče.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.