Bimota DB7

Bimota DB7 | foto: Bimota

Miláno 2007: přehlídka stylu a špičkové techniky

Série letošních motocyklových veletrhů vyvrcholila v hlavním městě Lombardie výstavou EICMA. V tom nejlepším světle se ukázaly především domácí značky.

Stánek Aprilie patřil k těm největším a nejpřitažlivějším. K jeho hlavním ozdobám patřil velký motard SMV 750 Dorsoduro, vycházející technicky z naháče Shiver.

Aprilia Dorsoduro

Aprilia prohlašuje, že je určen pro expertní jezdce, a tomu nasvědčují hlavní parametry: výkon dvouválce se sevřením 90 stupňů je 95 koní, krouticí moment pak 80 Nm, který patří v tomto objemu k rekordním.

Vedle toho se dorsoduro může pochlubit špičkovou technikou, namátkou jmenujme radiální brzdiče přední brzdy nebo technologii ride-by-wire, po česku elektronický plyn. To vše zabaleno v atraktivním, pro Aprilii typickém technodesignu.

Snad ještě větší pozornost k sobě poutal koncept ultrasportovního naháče FV2 1200, který by měl demonstrovat, jakým směrem se bude vývoj u Aprilie ubírat.

Hojné nasazení karbonu došlo svého uplatnění dokonce na rámu a kyvné vidlici, paralelogramové zavěšení předního kola je odvozeno z právě testovaného řešení na speciálech GP250, nechybí kontrola trakce nebo vestavěné moduly GPRS a GSM kvůli telefonování.

Pohon obstarává tradičně dvouválec do V, ovšem s objemem 1200 ccm.

Další novinky potěší především mladší jezdce – dvojice Enduro a Motard RX a SX 125 je vzhledově inspirována dospělejší dvojicí RVX a SVX, i když jsou samozřejmě jednoválcové. Ze sortimentu skútrů prošel drobnějšími renovacemi svérázný model Scarabeo 125/200.

Bimota je výrobce z Rimini, který se realizuje zejména v ušlechtilých, sériově vyráběných přestavbách, využívajících motory jiných výrobců, v poslední době hlavně Ducati.

V Miláně měl premiéru model DB7, postavený kolem motoru 1098 Testastretta.

Technická elegance Bimot se těžko popisuje, za vše nejlépe hovoří fotky. Zde nejde ani tak o nejprogresivnější a futuristická řešení, byť i DB7je vybaveno špičkovou aktuální technikou.

Za pozornost stojí obzvláště originální trubkový rám z chrommolybdenové oceli s frézovanými komponenty nebo klasické uložení krásného výfuku. Výkon továrna zatím neudala, hmotnost ano – 170 kg bez náplní.

Základem modernizace jiného modelu, DB6 Delirio, je vestavba vzduchem chlazeného dvouválce se zvýšeným objemem na 1078 ccm.

K vidění byly také dva stroje s přídomkem Borsalino, postavené na počest 150. výročí založení asi nejslavnějšího výrobce klobouků. Změny na DB5 a DB6 Borsalino jsou výhradně designové a dotahují výsledný efekt do maxima.

Bimota DB6 Borsalino

Těsně před výstavou prosákly první fotografie novinek německého výrobce, který se tentokrát důkladně zaměřil na enduro řadu GS.

Naprostou a nejobletovanější novinkou bylo Enduro BMW F800GS, poháněné řadovým dvouválcem s maximálním výkonem 85 koní při 7500 otáčkách.

Podle prvních ohlasů se zdá, že se BMW trefilo přesně – většina současných cestovních endur jsou buď jednoválcové, a tudíž slabší a méně komfortní šestistovky, nebo těžkopádné tanky s objemem přes litr, které se v komplikovanějším terénu dostanou do problémů.

BMW F800 GS

F800GS je něco mezi, přitom důsledně splňuje požadavky cestovatelských dobrodruhů – drátěný výplet, 21palcové přední kolo, vysoké zdvihy odpružení, vpředu 250 mm.

Zároveň je dostatečně subtilní a neváží mnoho – suchá hmotnost je 178 kg. Je pravda, že skalní příznivci BMW zde nenajdou motor boxer ani kardan, přesto se dá očekávat, že osmistovka bude mít prodejní úspěch.

Jestli takový jako větší a starší sourozenec R1200GS, kterého se prodalo již neuvěřitelných 75 000 kusů (od 2004), ukáže čas.

BMW R1200 GS

Každopádně ani dvanáctistovka neunikla pozornosti konstruktérského týmu: výkon byl zvýšen na 105 koní při 8000 otáčkách, změny nastaly v převodovce, ergonomii a přibyla možnost dovybavit géeso elektronicky nastavitelným odpružením ESA, kterým lze i za jízdy přitvrdit nebo změkčit podvozek.

Skutečné cestovatele potěší, že jede také na 91oktanový benzin bez nutnosti dodatečných úprav. Zvenku je hlavní novinkou design pětipaprskových ráfků.

I nejmenší cestovní enduro BMW, model F650GS, patří k dlouholetým bestsellerům. Vnější podoba je převzata s osmistovky, pohonnou jednotkou je jednoválec s výkonem 71 koní.

BMW F650 GS

Více silničnímu zaměření malého géesa odpovídají lité ráfky s neoffroadovými pneumatikami, vpředu s rozměrem 19 palců.

Poslední novinkou německého výrobce je opravdu ostré Enduro G450X. Je tak ostré, že továrna prohlašuje, že se s ním hned můžete postavit na start závodu – v nich byla ostatně novinka již testována.

Leccos napoví informace, že součástí testovacího týmu byl slavný Joel Smets. Prodeje takovýchto drsných strojů rostou především v USA, Austrálii a Španělsku.

Výkon jednoválce dosahuje 50 koní, pod sedlem je umístěna nádrž na 8,5 litru a továrna slibuje ovladatelnost krosové 250tky.

Nedočkavci na svezení však budou muset ještě vydržet, do prodeje by se G450X mělo dostat v polovině roku 2008.

BMW G450X