Milán pod proudem: skútr, který se nabije za 6 sekund a bicykl s USB

  • 25
Milán (od spolupracovníka iDNES.cz) - Stejně jako u aut i u motocyklů a skútrů se stále víc zapojuje elektrický pohon. Světová výstava v italském Miláně ukázala řadu zajímavých směrů vývoje a elektrické motorky už tvořily odhadem zhruba pětinu všech exponátů. Pojďme se podívat na ty nejzajímavější.

Elektrický pohon má řadu výhod jako čistý provoz bez lokálních emisí, výborný točivý moment elektromotoru i spolehlivý provoz díky podstatně nižšímu počtu pohyblivých dílů ve srovnání se spalovacím motorem. Ovšem stále naráží na limity technologií akumulátorů a fyzikální zákony.

Můžete si vybrat mezi vysokým výkonem, nízkou hmotností, úměrnou dobou dobíjení a velkým dojezdem, ale nikdy nemůžete mít všechny tyto vlastnosti najednou.

Také proto se současný vývoj prakticky využitelných strojů u většiny značek zastavil na úrovni parametrů benzinového skútru 125 ccm, které mají maximální rychlost kolem 90 km/h, dojezd zhruba 80 km a dobu nabíjení kolem 3 hodin. Ale najdou se i výjimky....

Gogoro Smartscooter z Tchaj-wanu

Nabíjení za šest sekund, tak to je hlavní výhoda projektu elektrického skútru Gogoro. Ten místo domácího nabíjení ze zásuvky vsadil na výměnu bateriových modulů ze speciálních výměnných stanic. Gogoro už se úspěšně zabydlelo v prvním pilotním místě – tchajwanském hlavním městě Tchaj-pej, kde bude ke konci letošního roku celkem 150 dobíjecích stanic. Od výrobce si koupíte pouze skútr a baterie si pak jen pronajímáte a platíte za výměnu za nabité. A dosavadní počet 2000 zákazníků naznačuje, že by se z tohoto skútru a technologie mohl časem stát standard i pro další značky, značka se nyní připravuje na „zasíťování“ a rozjezd prodeje v Amsterodamu.

Gogoro Smartscooter

Skútr Gogoro by mohl hodně zájemců přilákat zajímavým zaobleným designem samonosné karbonové kapotáže Aeroframe s oválným LED světlometem vepředu. Také odpružení jde svojí cestou a přední kolo je jednostranně zavěšené na jediném rameni. Speciální jsou i dvanáctipalcová kola obutá do dvousložkových pneumatik vyrobených speciálně pro tento skútr značkou Maxxis. Pod kapotami se skrývá hodně moderní technika v podobě kapalinou chlazeného synchronního elektromotoru s permanentním magnetem. Ten dosahuje maximálního výkonu 8,5 koňských sil a umí skútr s hmotností 112 kg rozjet až na 95 km/h. Dojezd na dvě baterie je udáván až 95 km, ovšem pouze ve městě při rychlosti 40 km/h.

Akumulátory skútru mají vlastní elektroniku a komunikují nejen s vaším chytrým mobilním telefonem, ale také jsou ve spojení s nabíjecími stanicemi GoStations. Sledují váš styl jízdy a včas na barevném digitálním displeji upozorní na nutnost výměny baterie a na nejbližší výměníkovou stanici. Velkou výhodou tohoto skútru je pak zavazadlový prostor pod sedlem pro uložení přilby nebo kabelky. Většina konkurenčních elektrických skútrů totiž musela prostor pod sedlem obětovat pro baterie.

Peugeot Genze 2.0 baterii nabíjí v kanceláří

Podobný přístup, ale v jiném stylu, přivezl do Milána výrobce skútrů Peugeot. Nový model Genze 2.0 má klasickou li-ionovou baterii o kapacitě 1,6 kWh a je stavěný na nejvyšší rychlost do 50 Km/h.

Peugeot Genze 2.0

Baterii lze vysunout a můžete si jí vzít do kanceláře nebo domů nabíjet, takže budete mít na cestu vždy dojezd až 50 km. Nabíjení přitom trvá 4-5 hodin, ale už za 2 hodiny se baterie dobije na 90 procent celkové kapacity. Vysoká konstrukce na 16palcových kolech se hodí hlavně do města a chytré řešení je i zadní box pro uložení tašek s nákupem. O výrobu tohoto stroje se postará indická továrna Mahindra, která je 51procentním vlastníkem Peugeot Motocycles.

Govecs Tripl: dodávka s řídítky

Německá značka Govecs navrhuje elektrické skútry, které následně vyrábí v Číně, a invence jí rozhodně nechybí. Model Tripl vychází z myšlenky rikši a vypadá tak trochu jako uříznutý „kufr“ automobilu doplněný zadním kolem a řídítky. Je určený hlavně k přepravě nákladů v centrech velkoměst s omezeným prostorem i možnostmi parkování.

Govecs Tripl

Obří zavazadlový prostor má objem 750 litrů a nosnost 91 kg a výrobce bude nabízet i celou řadu speciálních přestaveb, například s chlazeným prostorem pro prodej zmrzliny. Prostor je samozřejmě zamykatelný a vodotěsný.
Maximální konstrukční rychlost je 45 km/h a dojezd na 8kWh baterii je téměř 100 km, pak je třeba baterii za 4-8 hodin dobít. Tento nákladní skútr nemá posilovač řízení, takže manévrování při nízkých rychlostech s plným nákladem asi nebude nejjednodušší.

Zero Motorcycles DSR a FXS

Jediná značka, které se podařilo opravdu úspěšně a ve velkém rozjet výrobu a odbyt elektrických motocyklů, je americká společnost Zero. Ta v Miláně ukázala své dvě hlavní novinky DSR Zero a Zero FXS s novým motorem Z-Force. Ten by měl přinést třikrát rychlejší nabíjení a lepší kompatibilitu se všemi typy nabíjecích stanic.

Zero DSR pro sezonu 2016 přichází s větším točivým momentem o 56 % s celkovou hodnotou 144 Nm a také zvýšeným výkonem 50 kW, tedy téměř 70 koní. Podobné parametry nyní nabídne i supermoto Zero FXS, které i s bateriemi váží pouhých 140 kg. I zde jsou k dispozici výměnné bateriové moduly.

Sine Cycles: elektřina je i pro choppery

Pěkný custom od Sine Cycles ukazuje, že chopper nemusí mít nutně jen véčkový dvouválec. Pěkný stroj lze postavit i kolem hranaté baterie a osvědčeného elektromotoru převzatého od výrobce elektrických motocyklů Zero. Stačí obě komponenty hrdě přiznat a dát jim atraktivní vnější kryty. Výkon na zadní kolo pak putuje pomocí ozubeného řemenu.

Sine Cycles

Výsledkem je motocykl, který si i přes moderní technologie zaslouží označení „klasika“. Klasický styl zvýrazňuje i decentní povrchová úprava v broušeném hliníku nebo třeba sedlo na pružinách. Tento stroj je totiž hardtail bez zadního odpružení a jízdní vlastnosti na nerovné silnici asi budou hodně divoké. Motor je naladěný na výkon 27 koní a 57 Nm točivého momentu, se kterým dosahuje rychlosti až 120 km/h a maximálního dojezdu 55 km.

Energica Eva, elektrický streetfighter

Italská značka Energica představila silniční stroj s výkonem 95 koní a dojezdem až 200 km, to už se začíná blížit parametrům motocyklů se spalovacím motorem. To platí i pro příhradový rám či špičkové odpružení Ohlins či radiální brzdy Brembo. Co ale činí tento stroj hodně výjimečným, je neuvěřitelná hodnota točivého momentu 170 Nm, tedy skoro dvojnásobek hodnoty obvyklé u srovnatelných motocyklů. Jenom údaj o hmotnosti výrobce ve všech technických tabulkách úporně tají, baterie asi nebude z nejlehčích a cifra blížící se třem stovkám kilogramů by asi nepůsobila dobře.

Energica Eva

Speciál od pneumatikářů

Sportovní speciály – Bridgestone Saroléa Manx 7 a Victory Emulse RR
Výrobce pneumatik Bridgestone spojil své síly s belgickým konstruktérem a představili závodní motocykl Saroléa Manx 7 připravovaný hlavně pro roadracingové závody TT Isle of Man TT v nové kategorii TT Zero Challenge. A tahle mašina je důkazem, že elektrický neznamená pomalý. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,8 s nebo maximální rychlost 250 km/h jsou toho důkazem. Co se týče dojezdu, ten je jasný – motocykl musí v maximálním tempu absolvovat 60 kilometrů závodu na Manu.

Podobný projekt jsme si mohli prohlédnout i v expozici značek Polaris a Victory. Závodní speciál Victory Empulse RR má maximální výkon 165 koní a za jeho řídítky se při posledních závodech na manu vystřídaly jezdecké legendy jako William Dunlop či Guy Martin.

Piaggio E-BIKE

Jízdních kol s asistenčním pohonem pomocí elektromotoru na trhu stále přibývá, proto se do tohoto odvětví zapojil i italský koncern Piaggio s bicyklem E-bike. Jako pohonná jednotka slouží kompaktní elektromotor o výkonu 250-350W vyvinutý kompletně v Piaggiu, který je ukrytý ve středu mezi šlapkami a jen minimálně narušuje estetiku jízdního kola. Baterie li-ion 400 Wh pod sedlem nabízí dojezd 60 až 120 km v závislosti na zatížení – motor dává vždy určitou sílu navíc k síle šlapání.

Piaggio E-BIKE

Součástí je také převod řemenem a převodová soustava, díky které si lze navolit libovolnou kombinaci záběru a pomocné síly. Funkce “Back Home Alert” cyklistu upozorní, pokud zbývající energie v baterii už nestačí na dojezd zpátky domů či do cíle.

Kromě asistovaného pohonu elektromotorem při šlapání designéři Piaggio využili elektroniku PMP (Piaggio Multimedia Platform), díky které získá bicykl z vašeho smartphonu přístrojovku se všemi údaji i možností sdílení s okolním světem. Přístrojovka/smartphone je napájená z USB a slouží také jako elektronický klíč, takže bez ní je kolo nepoužitelné a neláká zloděje. Navíc bicykl má vlastní jednotku GPS, díky které je možné jej při odcizení vyhledat.