Škoda 100/110

Škoda 100/110 | foto: Škoda Auto

Milionová Škoda 100 slaví čtyřicáté narozeniny

  • 112
Škoda 100, kterých po světě jezdilo víc než milion a i teď je možné tento vůz potkat, slaví čtyřicáté narozeniny. Její výrobu nezastavil ani velký požár, který v roce 1969 postihl mladoboleslavskou automobilku.

"Oheň vypukl 12. srpna 1969. Zasáhl ,naštěstí‘ starou část závodu. Byl to jeden z nejničivějších požárů za posledních 40 let. Škody dosáhly 320 milionů korun. Výrobu nového vozu však požár nezpozdil a na konci srpna byla veřejnosti představena nová škodovka, která měla moderní karoserii a proti ,tisícovce‘ dostala také nový interiér a další prvky," popsal mluvčí automobilky Jaroslav Černý.

Škoda 100/110 se vyráběla od roku 1969 až do roku 1977. "Můj dědeček si vůz koupil hned, když se začal vyrábět, a prodal ho teprve před sedmi lety. Bylo to úžasné a spolehlivé auto," řekla Pavla Procházková z Mladé Boleslavi.

Vůz navázal na předchozí model 1000/1100 MB, kvůli němuž byl na začátku 60. let vybudován zcela nový výrobní areál. Za dobu, kdy se "stovka" vyráběla, jich z pásu sjelo více než milion.

V roce 1970 začal pobočný závod v Kvasinách s výrobou dvoudveřové verze Škoda 110 R. Toto kupé se vyrábělo až do roku 1980. Z vozu Škoda 100/110 bylo odvozeno i několik prototypů a malosériových vozů, například Škoda 110 Super Sport, známá později jako Upír z Feratu.

Škoda S110L na novozélandské rallye v roce 1972. Posádka Chandler/MacMenigall