Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Miloš Urban: Dvojka vína za volantem neuškodí

  18:43aktualizováno  18:48
Přiznávám bez mučení, že s alkoholem v krvi jsem za volant sedl, a ne jednou. Dovolily mi to dlouholeté zkušenosti řidiče a samozřejmě i zkušenosti požívače alkoholu, ty jsou u mě ještě delší. Rád bych napsal, že popíjení před řízením mi nikdy nezpůsobilo žádný problém, protože jsem nenaboural a žádný policajt přede mnou nezvedl plácačku, abych foukl do balonku. Ale sám vím, že jsem měl namále.
Víno

Víno - Víno - ilustrační foto | foto: MF DNES

NÁZORY

Miloš Urban, spisovatel

V některých západních zemích je pár zlomků promile povoleno.

Bylo to pozdě večer ve městě, provoz minimální.

Kolik jsem tehdy mohl vypít? Dvě dvojky červeného, možná tři. Pak autem domů.

Na světlech jsem zahýbal doleva a dával si bacha, abych pustil chodce na přechodu. Jenomže má ohleduplnost byla krátká.

Měla vydržet do chvíle, kdy v protisměru přijíždělo jiné auto. Chodec byl v bezpečí a já to pěkně otočil vlevo a už se jen bezmocně díval, jak mě ta osvětlená plechová šelma míjí o vlásek, spíš o milimetry než centimetry.

Kdyby došlo k bouračce, mohl jsem za všechno já, dobře mi tak. Ale měl jsem štěstí. Toho alkoholu bylo prostě moc. Mea culpa.

Vzpomínám si na jiný případ, kdy jsem byl učiněné lilium, a tam šlo o mnohem víc, o můj život, možná životy další. Chyba jak trám. Bylo to dopoledne, kdy nepiju, ani kdyby mě nutili. Jenže na dálnici D1 jsem „špatně vyhodnotil situaci“, jak říkají policajti. Jel jsem v pravém pruhu. Přede mnou dojíždělo malé auto kamion, co se kodrcal před ním a blikal levým blinkrem.

Aspoň to jsem viděl. Jenomže autíčko perfektně zastínilo pravý blinkr náklaďáku. Takže jsem myslel, že tirák chce předjet jiný, ještě pomalejší náklaďák, ale ještě mě šlechetně pouští. A tak jsem na to šlápl. Jenomže malý neblikal, zatímco velký signalizoval na obě strany. Ach jo.

Vřítil jsem se do stojící kolony blokující oba jízdní pruhy. A anděl strážný, který mi kupodivu nepřestává stranit, mi ukázal klikatou uličku: před tím náklaďákem bylo nevelké volné místo, umožňující únik do odstavného pruhu.

Neubrzdil bych to, nezastavil bych. A tak jsem udělal myšku do té uličky a pak ještě jednu vpravo. A teprve tam jsem po nějakých třiceti metrech zastavil. Uf. Troubili na mě jako na obludu a koukali jako na vraha. A měli pravdu.

"Sáhla na mě smrt" - přesně tyhle pocity mě obcházely a klepal jsem se jak ratlík. Teď si dávám pozor, na dálnici víc než ve městě a na okreskách.

Ale pořád je mi zatěžko nenapít se u dobrého oběda nebo večeře. Protože pokud pijete často (já jo, protože piju u psaní a píšu docela dost), jedna sklenička vám pozornost neotupí, není to v její moci.

Nejsem pivař, mým požitkem je víno. Pro mě je součástí jídla. V tom jsem požitkář, co nezná bratra ani zákon. Pokud nemůžu oběd nebo večeři zapít sklenkou vína, jež se k vybranému menu hodí, tak se s jídlem vůbec nezdržuju. Tekutá složka stravy je přece stejně hodnotná jako pevná!

A voda nemůže víno nahradit, pije se na žízeň, nikoli na skvělé telecí, a sladké limonády od dětství nenávidím. Říkám si, jak to měli fajnšmekři v dobách před automobilismem jednoduché - prostě se najedli a napili, a basta. Škoda, že jsem se nenarodil o sto padesát let dřív.

V některých západních zemích je pár zlomků promile povoleno. Právě to jedno pivo, právě ta dvojka vína k jídlu. Jestliže teď chce ministerstvo promile stupňovat na "přestupková" a "zločinná", mělo by myslet na nápoj k jídlu, onen zlomeček, co nenadělá škodu.

Mělo by do zákona ten tolerovaný zlomeček zahrnout jako výjimku.
Vím, že to neučiní, a je to škoda. Dobrý nápoj k dobrému jídlu je věcí kultury. Po jedné dvojce jedete stejně bezpečně jako bez ní (ne-li bezpečněji). Ale ta závorka není "politically correct", já vím.

Trest za alkohol - co hrozí opilému řidiči?

Přestupek, nebo trestný čin?
do 0,3 promile - Případ se bude řešit pouze jako přestupek.
0,3-1 promile - Půjde o trestný čin a hrozit bude podmíněný trest.
více než 1 promile Trestný čin a nepodmíněný trest až 1 rok vězení.

Za kolik bodů?
do 0,3 promile - Řidič dostane 3 trestné body.
0,3 promile a více - Pokud je řidič viditelně nezpůsobilý řídit, dostane 7 bodů, jinak 6. 

Více ZDE... Za jedno pivo bude pokuta,
za dvě hrozí vězení

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.