Milovníci trabantů: v nejhorším bychom emigrovali do Německa

  • 11
Pokud by se politici v Česku rozhodli zakázat trabanty, jejich majitelé by zřejmě požádali o azyl v Německu, kde jsou tato auta stále populární. Tato recesistická věta dnes několikrát zazněla na letišti ve Vyškově, kde se konala první Aero Rallye Trabi 2002. "Některým lidem trabanty smrdí, ale na rozdíl třeba od starých škodovek nemají problémy s emisními kontrolami," řekl organizátor akce Jaromír Rafaja.

"Koneckonců kůň také smrdí, a je ekologický," poznamenal. Motem akce, na kterou se sjela stovka bakelitových vozidel, byla věta: "Taktní lidé patří do lepší společnosti a lidé s dvěma takty ještě výš." V Německu se podle něj za upravený a naleštěný trabant platí až 20.000 eur (kolem 600.000 korun). Například Vítězslav Kodl z Rakovníka se ve Vyškově prezentoval hned několika trabanty. "Doma jich mám celkem deset," řekl. Pořízení jednoho podle něj stojí 20.000 korun. "Každý pak čeká generální oprava - kompletně se vše odřeže, pozinkují se veškeré železné konstrukce a plastovou karosérii je třeba znovu přilepit kvalitním lepidlem," popsal.

Na srazu bylo možné spatřit různá vylepšení, například trabi-kabriolet, který několik nadšenců vyrobilo za týden. Fanoušci auta vylepšovali kresbami, vlaječkami, ale i majáčky, houkačkami či zvonkem z tramvaje. Akci zahájila ráno v 08:00 spanilá jízda několika desítek východoněmeckých vozidel městem. "Lidé říkali, že něco takového ještě nezažili," uvedl Rafaja. Trabantisté soutěžili v jízdě zručnosti, zkoušce akcelerace a několik odvážlivců i v jízdě v terénu. Diváci hlasovali o nejoriginálnější využití motoru trabant - ať už k traktoru nebo leteckému modelu. 

Ve východoněmeckém Cvikově, kde se trabant s dvoutaktním motorem vyráběl v letech 1957 až 1991, se účastní podobných srazů až 30.000 lidí. Běžně přijíždělo kolem 5000 aut.