Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Milovník mercedesů: Manželka prodala byt a já si koupil auto

  12:57aktualizováno  12:57
Jezdí klidně ve třicet let starých autech, a ještě jsou na to hrdí. Své vozy vylepšují a pulírují, i když by se jim mnohdy finančně vyplatilo koupit si novější auto. Jenže tak neuvažují.

Sraz mercedesů v Brně | foto: Radek MičaMF DNES

Propadli mercedesům. "To auto má ducha. Značka Mercedes je nejstarší na světě a je to na ní znát, je prostě nejlepší,“ mluví o výjimečnosti automobilů Jaroslav Větvička z Mercedes-Benz Klubu České republiky.

Právě majitelé a příznivci mercedesů se o víkendu sešli v Brně. V sobotu vyleštěná auta s trojcípou hvězdou ve znaku vystavovali na Zelném trhu v centru města a odtud pak odjeli průvodem k přehradě.

Chtěli si tak připomenout legendární srazy "mercedesářů“, na které do Brna na výstaviště jezdili v šedesátých až osmdesátých letech majitelé těchto aut z celé země.

Sláva brněnských srazů
"Vlastnit mercedes, to tehdy byla malá osobní vzpoura proti běžnému obrazu motoristy v socialistické zemi,“ vzpomíná Větvička.

Třeba v roce 1969, kdy při srazu projížděla Brnem dlouhá kolona historických i novějších vozů této značky, si podle Větvičky všimlo klubu i tehdejší ministerstvo vnitra. Zrušit pravidelné brněnské srazy se však komunistům nepodařilo.

Majitelé mercedesů se v komunistickém Československu potřebovali scházet i z velmi prozaických důvodů.

Potřebovali totiž pro svoje ne právě často rozšířená auta sehnat náhradní díly. Pro toho, kdo chtěl se svým mercedesem běžně jezdit, byly kontakty na další majitele aut této značky nezbytností.

Podobně velký sraz přímo v centru města, jaký příznivci mercedesů uspořádali o víkendu v Brně, se podle Jaroslava Větvičky uskutečnil naposledy v roce 1995.

"Každého zajímá vidět auta těch druhých a podiskutovat o nich,“ popsal výhodu srazů Větvička.

Vojenské auto Mercedes, jediný exemplář na světě
Členové Mercedes-Benz Klubu volili v Brně i nejhezčí exemplář celé přehlídky. Zvítězil muž, jehož auto ani kostým nešlo na Zelném trhu přehlédnout. Jiří Maria Sieber přijel do Brna s vojenským vozem značky Mercedes z období druhé světové války.

"Koupil jsem ho před třemi lety od sběratele. Dlouho jsem si přál válečný mercedes, tak manželka prodala byt a já jsem si ho pořídil,“ popisoval Sieber. Vůz tvoří základ jeho Válečného muzea Sudety, které buduje v severních Čechách.

Když si vysněné auto pořídil a kontaktoval výrobce, dočkal se studené sprchy. Němci mu totiž v první chvíli tvrdili, že ve slavné automobilce se podobné vozidlo nikdy nevyrábělo.

"Napsali mi Pane, vaše auto je bastard, seskládaný z dílů různých značek. Že jde o originální výrobek značky, přiznali až po delší době,“ popisuje Sieber. Podle něj mají výrobci v této kapitole své historie mezeru.

"Mají jen jedinou fotografii tohoto auta. To moje už je dnes jediný exemplář na světě,“ vykládá. Vůz, který tak nadchl účastníky víkendového srazu Mercedes-Benz Klubu, se vyráběl v letech 1936 až 1941. Ve válečných fabrikách jich podle Jiřího Siebera sestavili 2228 kusů.

Že jde o válečné vozidlo, nejde přehlédnout. Už podle nápisu na zadních dveřích "Achtung Bomben“. Sieber si k autu vzal do Brna i stylový kostým. Ostatním členům klubu, kteří si jeho válečný vůz fotografovali, ochotně pózoval v uniformě zdravotníka jednotek SA.

"Doma mám ještě generála SS, ale nechtěl jsem provokovat, tak jsem přijel raději ve zdravotnické uniformě,“ poznamenal.

Oba kostýmy koupil od filmařů. Sám v nich totiž hrál, když se v Brně v roce 2003 natáčel film o Adolfu Hitlerovi Kořeny zla.

"Dnes se vlastně vracím na místo činu. Támhle mě při puči zastřelili,“ ukazuje směrem k Dietrichstejnskému paláci.

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.