Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Milovník švédských krabic: Design auta dnes určují evropské předpisy

Exkluzivně aktualizováno 
Můžete mu říkat třeba "pan Volvo". Peter Horbury už snad ani nic jiného než volva malovat neumí. Právě minulý týden povýšil z pozice šéfdesignéra švédské značky na post viceprezidenta mateřského čínského koncernu Geely zodpovědného za design. Jen pár dní před svým jmenováním poskytl exkluzivně pro iDNES.cz rozhovor.

Peter Horbury, šéfdesignér Volva v Praze | foto: Petra Doležalová

Je Angličan a perlí skvělým anglickým humorem, ale myslí mu to švédsky. Tedy aspoň pokud jde o design. Podle Petera Horburyho má totiž design národnost. A ten skandinávský mu pasuje nejvíc. I když to pro něj znamenalo navrhovat krabice, které ale za těch dvacet let u Volva zakulatil. "Krabice je užitečná," říká a směje se. "Když mají auta národnost, odráží kulturu národa a začnou být zajímavá," popisuje svou filozofii.

Peter Horbury

Brit, který má svou tužku namočenou v designu víc než padesátky aut, náklaďáků, autobusů i motorek. Jeho kariéra je ale navždy spjata s Volvem. V archivu jeho skicáků ale najdeme třeba i ikony Fordu – sierru, escort a granadu – nebo poslední lincolny. Horburyho stopu nese třeba i Mitsubishi Carisma, jenže to je vlastně převlečené volvo. Takže zase ti Švédi...

Horbury po londýnské Royal College of Art nastoupil do britské divize Chrysleru. Jenže brzy přešel k Volvu do Nizozemí a tam pracoval na legendárním modelu 480ES.

V roce 1991 byl po práci v Británii u Volva zpátky a stal se šéfdesignérem automobilky. To byla doba parádních hranatých volv. Designéři si v té době teprve začali k pravítkům nakupovat křivítka a kružítka. Právě na popud Horburyho.

V roce 2002 ho Ford, tehdejší majitel Volva povolal do Detroitu, kde dostal na starosti design luxusních značek amerického mamuta. Tehdy do skupiny "Premier Automotive Group" patřili kromě Volva také Aston Martin, Jaguar a Land Rover.

Dva roky nato dostal Horbury na starosti design amerických značek Fordu.

V roce 2009 se ale vrátil do Volva na post šéfdesignéra. To Volvo přecházelo pod nového majitele, čínský koncern Geely.

Svou třetí štaci ve službách Švédů odstartoval majestátním konceptem Universe, představeným na autosalonu v Šanghaji letos na jaře. Jeho posledním dílem je parádní mohutný Concept You, kterým se Volvo prezentovalo v září na autosalonu ve Frankfurtu.

"Švédská auta musí mít ramena, jasně definované tvary, důležitá je funkčnost," vysvětluje. "Detaily na nich nejsou zakomponované do tvarů, netvoří je," dodává důležitý postřeh.

Peter Horbury s jistotou a přesvědčením v hlase říká, že se Volvo nikdy nemělo tak dobře jako v rukách Číňanů. Stejné to mají i u Jaguaru a Land Roveru pod vládou indické Taty. Asijští majitelé přináší značkám jistotu silného kapitálu, vědí ale, že stavět auta umí líp někdo jiný. A proto dávají tradičním značkám podporu, kterou potřebují a zároveň jim nechávají volné ruce.

Horbury tak nově bude dohlížet na design všech značek čínského mamuta Geely, který Volvo vlastní.

Jste fanoušek Volva?
Jak bych nemohl. Řídím volvo, navrhuji volva, víc dělat nemůžu. Je to značka, která nabízí něco jiného. Mám možnost dělat jedinečný design založený na skandinávských základech a kořenech. Je to moje vášeň, dělat věci jinak, ať jde o luxus nebo lidovost.

Jsou to švédské – skandinávské hodnoty, které jsou vlastní našim autům: bezpečnost, ohled na životní prostředí, ohled na lidi. Čistý jednoduchý design, to je Skandinávie.

Máte doma staré volvo?
Mám Ford GT. A sháním Volvo 780. Je to prosté hranaté auto, které ale vypadá docela dynamicky, ne?

Umíte si představit navrhovat pro jinou značku?
Strávil jsem pět let v Americe ve studiu u Fordu. Musel jsem se naučit nové věci, nový designérský jazyk.

Pak vás ale požádali, abyste se vrátil...
Ano, šel jsem zpátky. Viděl jsem v tom  příležitost, protože Ford prodal Volvo novému čínskému majiteli. Řekl jsem si, že tohle je dobrodružství, o které nesmím přijít.

Volvo Concept Universe

Volvo Concept Universe

Tak jsem ukončil svou kariéru v Detroitu a udělal jsem velmi dobře. Tohle byla příležitost, která se nedá odmítnout. Je mnohem lepší být na lodi, když vyráží na cestu než čekat, že se vrátí...

Co znamená v autodesignu skandinávský design?
Jednoduchost, ale ne zjednodušení. Používáme sošné tvary bez přehnaných zdobných linií. Dekorace má sklony ke stárnutí. Jednoduchost je lepší. Krása vychází z originálních sošných tvarů, ne z kupení detailů a přidávání dekorací.

Použiju příklad: Volvo XC90 je deset let staré a stále se prodává velmi dobře. I proto, že ctí jednoduchost tvarů. Vypadá velmi dobře dodnes, i když postrádá některé moderní technologie, které mají moderní volva. Je to nadčasový design (samozřejmě Horburyho... – pozn. redakce), stále vypadá dobře na silnici.

Volva se poslední dobou snaží nasadit dynamické linie. Pasuje to k volvu?
Ano, jsou to jiná auta pro jiné účely a jiné zákazníky. Šedesátková řada vyžaduje více dynamiky – XC60 je prostě sportovní crossover. Naopak XC90 nemůže mít stoupající ramena (spodní linii oken), protože když budou sedět v zadní třetí řadě děti, neviděly by přes ně ven a nebylo by to dobré. Takže takové auto musí mít funkční design na skandinávský způsob. Ale šedesátka je prostě dynamické auto.

Proč už Volvo nedělá ty velké kombíky s hranatým zadkem?
Zákazník Volva V60 není ten typ. Není to ten, kdo chce odvézt ledničku z elektra, chce jen trochu víc místa než v S60. Má působit dynamicky.

Zato V70 má stále velký kufr, rovné hrany, placatou střechu, svislé víko kufru a klasický kombíkový zadek. Je to stále velmi praktické auto.

Volvo V60

Volvo V60

Malujete rukou, nebo na počítači?
Na počítači, všechno na počítači. Dnes nemůžete jinak. Ale skicuji rukou.

Moje kreativita má své limity. Mým úkolem je vést mladé designéry, mluvit s nimi o jejich nápadech, uspořádávat je, navádět, radit. To je cesta, kterou jdeme, design jde od mladých mozků.

Jsem spíš režisér než šéf. Režisér má vizi, nepíše scénář, nehraje, nestojí za kamerou, nenahrává hudbu, nestříhá. Když film vyjde, slyšíte ale jen o režisérovi.

A trik je v tom, vést ty lidi správně. Mnohdy dosáhnete lepších výsledků, když dáte lidem prostor k tvořivosti.

Cítíte se být omezen bezpečnostními předpisy? Jsou stále přísnější...
Bezpečnost byla vždycky věcí, se kterou se všichni designéři museli naučit žít. Požadavky jsou stále větší. Ale vypořádali jsme se s tím. Myslím, že jsme velmi dobří v tom, jak umíme zakomponovat velké množství bezpečnostních prvků do volv. Dnes je velkým tématem ochrana chodců, předky aut proto výrazně narostly.

Jenom samotné evropské předpisy vlastně určí design celého auta. Světla, sloupky, čelní okno, všechno je přesně definováno a předepsáno vyhláškou.

Švédská auta mají jinou duši. Jakto, že to jsou tak specifická auta? Ikonické značky jako Volvo a Saab...
To je pravda. Je to proto, že nesledují módu, aktuální styly. Jako první sledují a tvoří to, co chce švédský trh. A pak to nabízejí světu. V sedmdesátých a osmdesátých letech Volvo sledovalo čistě jen funkčnost – odvézt rodinu a její zavazadla napříč širou zemí, na to potřebujete krabici. Tak jim ji Volvo nabídlo. Krabici na kolech.

Saab byl na druhou stranu výrobce letadel, takže jejich auta jsou čistě aerodynamická.

Takže tu jsou dvě společnosti, které mají úplně opačné směřování, jsou zcela rozdílné a zároveň odlišné od zbytku světa. A to nás vede i dnes, kdy jsme zjemnili tvary té krabice. Stále se držíme své cesty, když je to třeba. Auto si musí zachovat funkčnost.

Jaké volvo je dnes podle designéra nejlepší?
Každé má svůj úkol a ten plní dobře: řada 60 je sportovní, XC90 stárne, ale stále má co říci, C30 obzvlášť v upravě R design je krásná.

Volvo XC90

Volvo XC90

Taková C70 nadělala velká pnutí. Je to stále velmi atraktivně vypadající auto, ale přál bych si, aby nikdy nemělo plechovou střechu. Měli jsme je udělat s plátěnou střechou.

Vložili jsme do něj obrovské investice a ohromný vývoj. A funguje velmi dobře. Ale stále potkávám lidi, co říkají: "Já jsem nevěděl, že máte kabriolet. Ale viděl jsem kupé a nevšiml jsem si, že se ta střecha dá sklopit."

Proto potřebujete plátěnou střechu, aby bylo vidět, že máme kabriolet a mohli to předvést. Myslím, že to byla chyba.

Volvo C70

Volvo C70

Volvo C70

Volvo C70

V jakém období když ne dnes byste rád navrhoval auta?
V 60. letech u Pininfariny, v době závodních ferrari. S výraznými přirozenými tvary inspirovanými zvířaty. Přenesení tvarů z přírody do autodesignu totiž přináší opravdovou krásu, která přetrvá.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.