Nové MINI | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

MINI 2007: Navrch evoluce, uvnitř revoluce

  • 14
Vypadá téměř stejně, přesto je do posledního šroubku nové. Koncepce se prakticky nezměnila, přesto je použitá technika zbrusu nová. Rozšíří se počet nabízených motorů, karosářských verzí i výbavy. To je ve stručnosti nové MINI.

Je až neuvěřitelné, jak se MINI II podobá svému předchůdci. Podle hesla dobré netřeba měnit došlo pouze k co nejméně nápadným, dílčím změnám a také k jistému vybroušení detailů, maskujících mj. nárůst rozměrů.

Nové MINI je totiž o 6 cm delší, z čehož 3,5 připadá na prodlouženou příď ve jménu ochrany chodců. Oba konce jsou svislejší, při pohledu zezadu vynikne větší rozdíl šířky blatníků a kabiny. Detaily karoserie se
příliš neměnily, podrobné zkoumání odhalí jejich dospělejší tvary s obroušenými hranami.

Asi největší změnou je mírně přepracovaný předek s trochu menšími a dál od sebe posazenými světlomety, díky kterým už MINI nepůsobí tolik okatě. Ukazatele směru se přestěhovaly do světlometových modulů a mlhovky jsou v ose hlavních reflektorů. Samozřejmě zůstala charakteristická
šestiúhelníková maska, výklopná celá příď i bezrámová boční okna.

Interiér také již na první pohled nepochybně připomíná předchůdce, ovšem je zcela přepracovaný a topologicky nově řešený. Volant a budíky jsou na pohled téměř stejné, hlavní rychloměr je ovšem ještě větší a nově obsáhl i displej palubního počítače.

Zcela nové tvary dostala mohutnější palubní deska, výplně dveří i anatomické sedačky. Lze volit celkem osm barevných kombinací a dvě různá kožená čalounění s kontrastním stehováním. Velkou novinkou je zavedení rozhraní iDrive, známého z vozů BMW.

MINI Cooper
stále pohání zážehová šestnáctistovka, tím ovšem podobnost končí. Na místo jednoduchého a točivého čtyřventilového čtyřválce SOHC 1596 cm³ 85 kW přichází čtyřválec 1598 cm³ DOHC o výkonu 88 kW a 160 Nm, známý z BMW 116i.

Oproti BMW dostal systém plynule variabilního časování a zdvihu ventilů Valvetronic, který mu zajišťuje o 12,5 % nižší průměrnou spotřebu proti předchůdci při lepších jízdních výkonech. Hospodárnost motoru dále zvyšuje olejové čerpadlo, ovládané podle potřebného množství oleje, a elektricky poháněná vodní pumpa, spínaná až po zahřátí motoru.

Novinkou je také šestistupňová převodovka standardně pro všechna MINI, tedy i pro Cooper, který si dosud musel vystačit nejvýš s pětkou. Sofistikovaná, 32bitová řídicí elektronika motoru je schopná přizpůsobit se 91- až 98oktanovému palivu a zaručuje bleskové reakce na pohyby plynového pedálu.

Podvozek se koncepčně podobá stávajícímu MINI – vpředu vzpěry McPherson, vzadu přepracovaná víceprvková náprava. Jízdním vlastnostem přijde k duhu nárůst rozvoru i rozchodu, podobně jako tužší karoserie.

Novinkou je zavedení elektromechanického posilovače, který by měl dále ušetřit cca decilitr paliva na 100 km/h. Oprávněné obavy z méně citlivého řízení částečně rozptyluje ujišťování o dobré zpětné vazbě od kol a zkušenost s BMW Z4, kterému absence hydroserva na agilitě nijak zásadně neubrala.

Ovšem nejdůležitější bude samozřejmě první osobní zkušenost. Nový Cooper bude komfortněji laděn, než doposud, zatímco budoucí Cooper S naopak ještě přitvrdí. Kotoučové brzdy budou na všech kolech, všechna provedení nabídnou ABS, EBD, CBC, ASC+T, DSC, BAS a nově i asistent pro rozjezd do
kopce.

Ostatní modely
nabídnou také mnoho zajímavého. Nejpozoruhodnější je jednotka pro nový Cooper S, která přináší mezi miniauta neobvyklou porci moderní techniky.

Výše uvedený motor totiž dostane přeplňování agilním turbodmychadlem Twin Scroll (ano, milovníci bzučení kompresoru mají propříště smůlu) s plnícím tlakem 0,8 bar a přetlakovým ventilem, dosahující až 220 tisíc otáček za minutu, které je ještě chvíli po zastavení motoru chlazeno přídavným vodním čerpadlem.

Největší změnou je ovšem vysokotlaké přímé vstřikování se sdruženým tlakovým zásobníkem, které umožnilo dosáhnout vysokého kompresního poměru 10,5 : 1. Výsledkem je 128 kW a 240 Nm
(krátkodobý overboost 260 Nm), díky čemuž budou jízdní výkony lepší než doposud při citelně nižší spotřebě. Šestistupňová převodovka pro Cooper S používá dvojitou synchronizaci prvního a druhého stupně, za příplatek bude k dispozici samosvorný diferenciál.

Mini One, které přijde příští rok, dostane zcela novou čtrnáctistovku (dosud 1.6) o výkonu 70 kW a opět malý diesel, o němž se dosud nic bližšího neví. Na výběr k některým motorům bude i šestistupňový automat s možností sekvenčního řazení tlačítky na volantu.

Bezestupňová převodovka CVT, dosud nabízená ke Cooperu, je tedy zřejmě minulostí. Hudbou trochu vzdálenější budoucnosti je i nové Cabrio a zejména zcela nové kombi, jehož možnou podobu naznačila série stylizovaných konceptů, vystavovaná na velkých autosalonech za poslední rok. 

popisek AUTOKATALOG
VŠE O MINI