Mini 5 door

Mini 5 door | foto: Mini

Mini už není mini. Poprvé má pět dveří

  • 8
Mini právě představilo první klasický model s pětidveřovou karoserií. Dopadlo to překvapivě dobře. Tradiční styl se podařilo zachovat. Automobilka si od praktičtějšího provedení navíc slibuje výrazný nárůst prodejů. Auto bude stát v základní verzi necelý půlmilion, výjimečnost si tedy zachová.

Původní mini i to novodobé bylo vždy jen třídveřové. Více dveří dostal jen nafouknutý model Countryman, který patří do kategorie SUV, ostatní deriváty klasiky se opět drží jen třídveřové koncepce. Jenže praktičnost zvítězila i u základního modelu, který nakonec dostal pětidveřovou verzi. Od znovuzrození modelu v roce 2001 pod taktovkou BMW to trvalo dlouhých 13 let. Předzvěstí byl koncept pětidveřového Clubmanu z letošní Ženevy (více zde).

O pětidveřovém modelu Mini se spekulovalo dlouho a fanoušci značky se toho upřímně báli. Nakonec to ale dopadlo docela dobře. Novinka si drží tradiční tvary, prodloužení auta i rozvoru se na proporcích nijak dramaticky neprojevilo a dvojice bočních dveří vypadá docela přirozeně.

Aby se dozadu posadili i dospělí, svažuje se střecha mírněji než u třídveřového modelu a zadní stěna také není zalomená tak ostře. Trochu neohrabaně působí snad jen okno v zadním sloupku a zadní boční dveře jsou poměrně malé. Ostatní detaily se na první pohled od klasické třídveřové verze neliší, a tak je to stále to Mini, které má přímo kultovní pozici mezi prémiovými malými vozy.

Celkově působí nové mini atraktivně a BMW se jistě nemusí obávat, že by se špatně prodávalo. Loni Mini prodalo rekordních více než 300 tisíc aut, novinka by měla přidat desítky procent navíc. Praktičnost nové karoserie je jasná a jelikož si podle předběžných informací firma za druhý pár dveří navíc bude účtovat jen drobný příplatek, je dost dobře možné, že prodeje pětidveřového modelu předčí prodeje klasického Mini.

Mini 5 door

Pětidveřové Mini povyrostlo oproti základní verzi o 16 centimetrů na výsledné čtyři metry (podle verze to je pár milimetrů pod a nad tuto hodnotu). Novinka je i o 1,1 centimetru vyšší a má samozřejmě delší rozvor, konkrétně 2,57 metru, což je o více jak sedm centimetrů více, než je rozvor třídveřového provedení. Nezměnila se jen šířka s hodnotou 1,73 metru.

Větší rozměry přinesly i zvětšení vnitřního prostoru. S ohledem na využitelnost zadních míst dospělými osobami je podstatné zvětšení prostoru nad hlavami. Jeden a půl centimetru sice není mnoho, ale aby se podařilo alespoň opticky zachovat tvar střechy a celé siluety auta, tak se každý milimetr počítá.

To samé platí i pro místo na nohy zadních cestujících. V tomto směru má pětidveřové provedení navíc vcelku podstatných sedm centimetrů. Další místo přidají příplatková přední sportovní sedadla, která mají v zadní části vybrání.

Pro někoho může být podstatnou informací zvětšený zavazadelník, který nyní pojme 278 litrů, což je o podstatných 67 litrů více než u krátkého Mini.

Mini 5 door

Pod kapotou se naopak nic nemění. V základu si zákazníci budou vybírat ze dvou benzinových a dvou naftových agregátů. V případě benzinu je na výběr základní Mini Cooper, který pohání 1,5litrový přeplňovaný tříválec s výkonem 100 kW. Zrychlení na stovku zvládne za 8,2 sekundy a maximální rychlost je v jeho případě 210 kilometrů za hodinu. Výkonnější Cooper S pohání přeplňovaný dvoulitr s již obvyklými čtyřmi válci. Výkonu má dost, 141 kW stačí na zrychlení na stovku za 6,9 sekundy a maximální rychlost 238 kilometrů za hodinu.

Dieselový Cooper D poskytne 86 kW. Opět tříválec s objemem 1,5 litru má twin turbo a na stovku zrychlí za 9,2 sekundy, maximální rychlost pak lehce překročí dvousetkilometrovou hodnotu. Výkonnější Cooper SD má pod kapotou dvoulitrový dieselový motor s výkonem 122 kW. Na stovku zrychlí za 7,4 sekundy a maximální rychlost je 224 kilometrů za hodinu.

Uvnitř se žádné zásadní změny neodehrály, nebyl k tomu nejmenší důvod. Pětidveřové Mini se začne prodávat na podzim letošního roku, kdy by měl výrobce zveřejnit všechny technické detaily, například hmotnost. Ta totiž asi bude vyšší než u třídveřového modelu, což je logické a napovídají to i dynamické parametry, které jsou o trochu slabší.