Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krocení býka v poušti: řídili jsme mini, které ovládlo letošní Dakar

Exkluzivně aktualizováno 
Za volantem dakarského speciálu musíte být drsný na techniku i sebe. Řízení originálního mini jsme si vyzkoušeli přímo v dunách dubajské pouště. Závodní speciál má ke klasickému mini dost daleko, je totiž mnohem větší a vychází z BMW X3. Držte se, budeme létat vzduchem!

Mini All4 Racing rozhodně není obyčejný vůz. S auty značky proslavené charakteristicky tvarovanými malými auty má totiž společné hlavně jméno. Je to po mnoho let k dokonalosti vyvíjený speciál, který je navržen tak, aby si poradil s všemožnými nástrahami terénu. To potvrdilo i svezení v dunách dubajské pouště za volantem vítězného speciálu pilota Nassera Al-Attiyaha v barvách Red Bullu.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

I když soutěžní Mini All4 Racing z dálky vypadá jako běžné Mini Countryman, je to mnohem větší stroj. Vznikl u týmu X-raid na základě soutěžního BMW X3 CC, který tento tým vyvíjí již od roku 2002, kdy ho založil současný majitel Sven Quandt.

Neustálý vývoj vůz změnil takřka od základu. Auto je závodní speciál s karbonovým monokokem. Na něj jsou přilepené, nebo přišroubované ocelové ochranné oblouky, které jsou povinnou výbavou každého vozu pro rallye Dakar. I tak váží 1 952,5 kg, což je však vzhledem k velikosti a vybavení docela přijatelné.

Spolehlivý závodník

Soutěžní Mini All4 Racing má samozřejmě pohon všech kol s trojicí aktivně řízených diferenciálů Xtrac. Podle povrchu má řidič takřka naprostou volnost, aby chování vozu upravil. Možné je samozřejmě přizpůsobit i rozložení brzdného účinku. Podvozek s tlumiči Reiger umožňuje v širokém rozsahu měnit světlou výšku a hlavně i charakteristiku. U každého kola jsou použity dva tlumiče s doplňkovým zásobníkem oleje. Brzdová soustava používá na všech kolech šestipístkové třmeny, vzadu s chlazením pomáhá i voda.

Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti

Soutěžní jezdci se shodli na tom, že silnou stránkou tohoto mini je takřka absolutní spolehlivost. Dalším plusem je pak silný motor. Stejně jako již dříve u soutěžního BMW X3 CC i nyní je srdcem speciálu třílitrový šestiválcový turbodiesel.

Mini použilo vyztužený blok z BMW M550d, který má v sériovém nasazení trojici turbodmychadel. Soutěžní předpisy však umožňují použít pouze dvě turbodmychadla. Motor tak v závislosti na použité řídicí mapě disponuje výkonem kolem 320 koní.

Jeho sílu ve středním pásmu otáček oceníte hlavně v hlubokém písku. Na kola totiž dokáže posílat až 800 Nm, které jsou k dispozici při 2 100 ot/min. Motor prý v Mini All4 Racing vydrží celou sezonu (15 až 20 tisíc kilometrů) podle toho, jakých maratonských soutěží se dané auto účastní. Po závodech se agregát vyměňuje vždy spíše preventivně. Zato namáhaných převodovek a diferenciálů se během sezony použije několik desítek.

Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti

Mini All4 Racing je soutěžní speciál, takže se do něj musíte nasoukat přes povinný ochranný rám. Sedí se zde parádně, stejně jako v okruhovém závodním voze. Těsně vedle volantu je velká páka sekvenční převodovky Sadev.

Hlavní přístroje jsou umístěny uprostřed, asi proto, aby na ně viděl i spolujezdec. Ten má navíc před sebou ještě nezbytné navigátorské vybavení. Za volantem je tak pouze jedno velké číslo ukazující zařazený převod.

Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti
Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti
Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti

Žádné velké vysvětlování. Vedle sebe mám jednoho ze členů týmu X-raid, který mi bude dělat po testovací trati navigátora. Rozhodným pohybem pravé ruky řadím zpátečku, vycouvávám ze stání, trhám za řadicí páku směrem k sobě, řadí se jednička a můžeme vyrazit. Se spojkou dvojka, pak ještě trojka. Musím říct, že sekvenční řazení s přímým ozubením má svoje nezaměnitelné kouzlo.

Sjíždíme z tvrdé pískové cesty a začíná to pravé pouštní rodeo. Mini jede jako splašené, podvozek s neskutečnou jistotou „bere“ všechny díly a malé hrboly. Najednou se dostáváme mezi duny do hlubšího písku. Je potřeba trochu přibrzdit a mini se krásně „nahrbí“, nechá se strhnout do zatáčky a vůbec mu nevadí, že v místě, kde jsem plánoval zase přidat, je písečný jazyk. Instinkt velí auto srovnat, přejet a zatočit, ale navigátor řekne: „Full gas“. Nechávám tedy auto sklouznout, dávám plný plyn a na jazyku se mírně zhoupneme. Mini pokračuje tam, kam jsem ho před chvílí na brzdách namířil.

Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti

Vyjíždím pod plným plynem se všemi čtyřmi koly vyhazujícími kila písku do vzduchu. Z auta je cítit skutečná robustnost. Nijak nevrže, karoserie je skálopevná a já mám pocit, že snad ani nejsem v off-roadovém speciálu.

Dostáváme se do hezké pasáže mezi dunami, kde je potřeba více pracovat s hmotností, abychom nezabořili příď do protisvahu. Mini je sdílné, takže si za chvíli v písku připadám jako v peřinách. Auto jím proplouvá sice s nasazením hrubé síly, ale přesto působivě a plavně. Navigátor mi dává přesné instrukce, co dělat, kdy brzdit, a já si tak po neznámé trati troufám jet mnohem rychleji, než když bych byl na řízení sám. Význam navigátorů je extrémně důležitý.

Po slalomářské sekci přichází jedna ze spojovacích rovinek. Navigátor opět velí „full gas“, takže není na co čekat, čtyřka jde do otáček, řadím pětku a ta se dostává k maximu. Na chvíli zkouším šestku, ale už je potřeba brzdit. Zkušený kolega na sedadle spolujezdce říká, že nejúčinnější průjezd zatáčky na písku, kde už jsou před vámi vyjeté stopy, je brzdit spíše pozdě, zůstat na vnějšku, ostře zatočit a už téměř do rovných kol akcelerovat, zkrátka posunout vrchol zatáčky hodně do výjezdu.

Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti

Nejdříve nevěřím, ale později zjišťuji, že auto se tak méně pere s vyjetými kolejemi s různým množstvím písku. Už teď mě napadá, jak asi musí toto mini jezdit, když ho řídí někdo, kdo z něj umí dostat to nejlepší.

Znovu usedáme do aut, ale tentokrát budou řídit profesionální jezdci. Na mě připadá Krzysztof Holowczyc, který na letošním Dakaru skončil celkově třetí. Veselý Polák zapálený do soutěží mi ukazuje, jak jsem byl na tohle auto hodný. Když jsem si říkal, že 140 km/h na písku je už hodně a měl jsem pocit, jako bych jel snad 300 km/h po dálnici, teď touto rychlostí doslova nalétáváme mezi duny. Ještě více cítím robustnost celého auta a jeho bezvadné naladění. Desetiletý vývoj zkrátka má výsledky.

Celou akci zakončujeme několika skoky, efektními přelety přes písečné vrcholy a mně je jasné, že aby někdo v těchto podmínkách a při takovém nasazení vydržel šest nebo sedm hodin denně po dobu dvou týdnů, musí být opravdový nadšenec a do určité míry i masochista. Ale odměnou jsou neskutečné zážitky, kterým se nic nevyrovná.

Mini vyhrálo dakarskou rallye už čtyřikrát v řadě a k tomu i mnoho dalších dálkových soutěží. Tým X-raid, který toto auto vyvinul a většinu z nich provozuje, má potvrzenu účast v celém šampionátu, jehož vrcholem je právě Dakar, až do roku 2017.

Autoři:


Témata: BMW, Bmw X3, Mini




Nejčtenější

Škoda Octavia třetí generace dostává s faceliftem odvážně pojatou příď s...
Octavia už stojí přes 400 tisíc, ale vyjde výhodněji. Základ má tříválec

Když v roce 2013 Škoda Octavia třetí generace vstupovala do prodeje, startovala na ceně 335 tisíc korun. Po faceliftu, který přinesl kontroverzní dělená přední...  celý článek

Dálnice D1 - tunel Klimkovice
Silničáři uvažují o zvýšení rychlosti v tunelech

V kratších dálničních tunelech by se mohlo jezdit až stotřicítkou, v delších stovkou. Podle informací Radiožurnálu o tom uvažuje Ředitelství silnic a dálnic.  celý článek

Škoda 1101 Tudor
Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.