Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mini Coupé je dárek k narozeninám, kapesní velikán slaví padesátiny

aktualizováno 
Když bral Alec Issigonis před víc než půlstoletím míry na původního miníska, posadil prý čtyři vypasené mechaniky z fabriky na zem, obkreslil je obdélníkem a nové auto postavil tak velké, aby je akorát obalilo. A kapsy ve dveřích udělal přesně takové, aby se do nich vešla lahev jeho oblíbeného ginu.

Mini Coupé Concept | foto: MINI

Romantika se ze stavění auto za padesát let sice vytratila, mini ale nezůstává své rošťácké povaze nic dlužno ani dnes, ve své třetí generaci. Okouzlující hračka si k padesátinám nadělila koncept hravého sporťáčku.

Dvoumístný Coupé Concept uvidíme na autosalonu ve Frankfurtu za tři týdny. Pod kapotou bude mít přeplňovanou jedna-šestku z Mini John Cooper Works. Čtyřválec s výkonem 211 koní nabídne 260 newtonmetrů kroutícího momentu (krátkodobě díky funkci verboost 280)

Mini Coupé Concept je 3 714 milimetrů dlouhý 1683 široký, 1356 vysoký a do kufru pobere 250 litrů. Velmi netradičně působící koncept se tváří jako roadster se sundavací střechou, jenže hliníková střecha je přimontováná napevno. Že by se chystal nový roadster? Stačí jen odmontovat střechu a vyměnit ji za plátěnou...

Milovníci značky si při pohledu na nejnovější modrou kreaci šéfdesignéra Mini Gerda Hildebranda a jeho týmu možná vzpomenou na zajímavý koncept představený v druhé polovině devadesátých let. To byla ještě doba původního, opravdu malého, minísku. Že jsou ale příbuzní, je vidět na první pohled.

Předchůdce

Jmenoval se MINI ACV 30 a představil se v roce 1997. Auto, stavěné jako speciál pro rallye Monte Carlo, vcelku povedeně předpovědělo podobu stávajícího vozu.

MINI ACV 30

ACV 30 byl jakýsi výroční koncept, britská automobilka s ním slavila třicetileté výročí vítězství Mini Cooperu S v rallye Monte Carlo.

Do sériového auta měl ale na hony daleko. Čtyřválcová jedna-osmička z MGF spočívala uprostřed auta za sedadly pilota a navigátora. A výkon se přenášel na kola zadní nápravy.

Mini padesátileté

Malé auto s velkým charismatem se jinak poprvé veřejnosti představilo před půl stoletím, 26. srpna 1959. Během následujících jedenačtyřiceti let, kdy bylo ve výrobě, se stalo symbolem Británie. Jezdil v něm i nešika Mr. Bean.

Mini slaví padesát let

Impulzem pro vývoj úsporného automobilu se stala Suezská krize, která v roce 1956 způsobila v Británii nedostatek pohonných hmot. Rukavici hozenou malými německými vozy se tehdy rozhodla zvednout firma British Motor Corporation, jež projekt s označením ADO15 svěřila malému týmu v čele s automobilovým konstruktérem Alecem Issigonisem.

Vývoj vozu s délkou jen něco málo přes tři metry a šířkou ani ne metr a půl, si vyžádal řadu řešení, kterými mini předběhlo svou dobu. Šlo zejména o inovativní koncepci "vše vpředu", která je pro malé automobily dnes nepsaným standardem. Aby se všechny části pohonného ústrojí pod krátkou přední kapotu vůbec vešly, musel být motor uložen napříč a převodovka si našla místo hned pod ním. Chladič pak dostal netradiční umístění za levým blatníkem.

MINI v akci

Nejnovější generace otevřeného mini v testu - čtěte ZDE

Boj o centimetry se netýkal pouze techniky, ale také místa pro cestující. V zájmu jejich pohodlí byla kola umístěna až do samotných rohů karoserie, čímž vznikl jednak poměrně velkorysý vnitřní prostor a jako bonus získalo malé autíčko i výborné jízdní vlastnosti.

Definitivní verze auta, které se později proslavilo jako Mini, představil Issigonis v dubnu 1959. K zákazníkům vozítko zamířilo pod značkami Austin Seven a Morris Mini-Minor. V roce 1969 se pak Mini stalo samostatnou značkou.

Cenově dostupný, úsporný a překvapivě prostorný vůz se stal prakticky okamžitě bestsellerem, kterého se mezi léty 1962 až 1977 prodávalo přes 200 000 kusů ročně. Hranici milionu prodaných exemplářů mini překonalo v roce 1965. A když byla produkce průběžně modernizovaného vozu po více než čtyřech desetiletích ukončena, mohl si výrobce na své konto připsat 5,5 milionu prodaných kusů.

Mini slaví padesát let

Nejvíce šlo na odbyt dvoudveřové provedení, ale Mini se vyrábělo i jako kombi, dodávka či pick-up. Zájemci o rychlejší svezení si pak mohli pořídit "nabroušenou" variantu s označením Cooper S, o jejíž kvalitách nejlépe svědčí trojice zlatých medailí vybojovaných na legendární Rallye Monte Carlo v letech 1964, 1965 a 1967.

Ukončení výroby původního Mini v roce 2000 neznamenalo pro tuto populární značku zánik. Problémovou britskou automobilovou skupinu Rover, která byla vlastníkem značky, získalo německé BMW. Před nedávnem postavil nový vlastník britské legendy dokonce elektrického miníska, tankujícího u zásuvky.

Autoři: ,






Nejčtenější

Expediční Tatra 72 manželů Baumových
První tatra kolem světa. Cestovali s ní manželé Baumovi v roce 1935

Přezdívkou „Miss Australia“ nazývali láskyplně svoji expediční tatru Jiří a Růžena Baumovi, kteří s ní v roce 1935 podnikli cestu kolem světa. Jak se dá...  celý článek

Zaznamenat zkoušku v nové laboratoři u Mladé Boleslavi musí speciální...
Nová laboratoř testuje bezpečnostní výbavu aut bez jediného škrábance

Nové testovací centrum u Mladé Boleslavi simuluje náraz při dopravní nehodě. Auta se však při tom neničí. Vedle této laboratoře vzniknou také speciální...  celý článek

Fidel Castro na snímku z roku 1976
Fidel byl gentleman. Slavného závodníka unesli jako reklamu na revoluci

V únoru 1958 se Juan Manuel Fangio chystal v Havaně na obhajobu vítězství v automobilové Velké ceně Kuby. Jenže kvůli Fidelu Castrovi, který tehdy ještě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.