Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mini One D – z mrňouse šarmantním dorostencem

  22:00aktualizováno  22:00
hodnocení iDNES 3,6/5 Malý nebo velký, usedlý nebo excentrický, rodinný či pracovní. Žádný automobil dnešní doby nemá šanci dosáhnout výrazného komerčního úspěchu aniž by v jeho nabídce chyběl vznětový motor. To si uvědomila i automobilka BMW a tak do svého retromobilu Mini One montuje od loňského roku i turbodiesel. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * MOTOR A SPOTŘEBA JÍZDNÍ VLASTNOSTI * CENA
 Mini One D

Mini One D | foto: iDNES

Z původního lidového vozítka vznikl pod taktovkou automobilky BMW moderní a  atraktivní automobil s vyspělou technikou. Vysoká pořizovací cena sice omezuje jeho masivnější rozšíření, ale jeho majitelům zase zajišťuje značnou dávku exkluzivity.

Může se hodit

Široká nabídka nových      i ojetých miniautomobilů www.automodul.cz

Mini neoslní praktičností a pohodlím, je to vůz pro ty, kteří se chtějí lišit – je to imageový automobil.

INTERIER A KUFR

Přestože byl interiér navržen s ohledem na originalitu a estetiku, ergonomie ovládacích prvků tím rozhodně netrpí.

Nízko uložené přední sedačky mají velmi dobré boční vedení, dlouhá opěradla i sedáky a nastavitelnou bederní opěrku. Jejich anatomické tvarování poskytuje tělu dobrou oporu při dlouhých cestách i sportovním stylu jízdy.

Malý dvouramenný volant s tlustým věncem sice postrádá podélnou regulaci, tento nedostatek ale není nijak podstatný. Přístup ke druhé řadě sedadel je díky absenci aretace předních sedaček poněkud komplikovaný. Slabinou vozu je velmi omezený prostor pro nohy vzadu cestujících pasažérů. Zejména o oblasti nártů není místa nazbyt.

Zavazadlový prostor miniho má velmi skromný objem 150 litrů, je však dobře přístupný. Po sklopení symetricky dělených opěradel zadních sedaček lze převážet i rozměrnější předměty. Řemeslné zpracování interiéru je na vysoké úrovni, menší výtku bychom měli pouze k velkému množství tvrzených plastů. Z vozu je velmi dobrý výhled prakticky všemi směry, pouze při sledování semaforů je čas od času nutné se předklonit.

MOTOR A SPOTŘEBA

Motor si libuje ve středních otáčkách a největší zátah poskytuje mezi 2000 a 3500 otáčkami. Díky manuální šestistupňové převodovce s krátkým odstupňováním není problém motor v tomto rozmezí neustále udržovat.

Řazení jednotlivých rychlostních stupňů vyjma zpátečky probíhá velmi hladce, páka se pohybuje po krátkých drahách a umožňuje i rychlý sportovní způsob řazení.

Průměrná spotřeba v průběhu testu atakovala šestilitrovou hranici a to i přesto, že jsme hojně využívali maximální dynamiky vozu. V běžných provozních podmínkách zřejmě nebude problém dosáhnout hodnoty uvedené výrobcem.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Ve voze je cítit většina drobných nerovností, na větší příčné nerovnosti reaguje mini často až nepříjemným poskakováním. Ve svém živlu je sympatický mrňous na kvalitních točitých okreskách, kde vyniknou kladné vlastnosti podvozku s koly umístěnými v rozích karoserie. Víceprvkové uložení zadní nápravy a tuhá konstrukce podvozku dovoluje nečekaně drsné zacházení.

Mini se vrhá do zatáček po vzoru motokáry a je jen mírně nedotáčivý. Až překvapivě sebevědomě a dospěle si nové mini počíná i při vysokých rychlostech na dálnici. Dojem z podstatně většího vozu umocňuje přesné držení zvolené stopy, dobré odhlučnění motoru a vzhledem ke tvaru karosérie i zanedbatelná úroveň aerodynamického hluku a slušná odolnost vůči bočnímu větru.

CENA

Standardní výbava vozu zahrnuje dvojici čelních a bočních airbagů pro cestující na předních sedadlech, protiblokovací systém (ABS), stabilizační a trakční systém (ASC+T), posilovač řízení, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná přední okna, tónovaná skla, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, systém kontroly tlaku v pneumatikách, symetricky dělená a sklopná zadní sedadla.

Testované provedení obsahuje navíc kožené čalounění interiéru, dvoudílné střešní elektricky ovládané okno, autorádio s přehrávačem CD, mlhové světlomety.

Vhodný soupeř se k modelu Mini hledá jen velmi obtížně. Z retrospektivního hlediska jsou prakticky jedinými současnými soupeři Volkswagen New Beetle a Chrysler PT Cruiser, pokud ale budeme uvažovat o konkurenci v daném segmentu, je nasnadě srovnání s Nissanem Micra nebo Citroënem C2. Tyto modely sice netěží ze stylistiky svých předchůdců, mají ale také pohledný a nápaditý kabát i podobné proporce.

 konkurenti 

Mini One D 1,4D

Citroën C2 1,4 HDI
Nissan Micra 1,5 dCi-60
objem motoru (cm3) 1364 1398 1461
výkon (kW/k) 55/76 50/70 60/82
max.toč.
moment (Nm)
180 150 185
počet válců/ventilů 4/8 4/8 4/8
typ motoru přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
max. rychlost (km/h) 165 166 170
zrychlení 0-100 km/h (s) 13,8 13,5 12,9
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 5,8/
4,3/
4,8
5,1/
3,6/
4,1

5,4/
4,0/
4,5

nádrž (l) 50 41 46
rozměry d/š/v (mm) 3626/
1688/
1403
3668/
1668/
1461
3715/
1660/
1540
rozvor (mm) 2467 2318 2430
objem kufru v základním provedení (l) 150 199 251
rozměr pneumatik přední/zadní 175/65 R15 175/65 R14 175/60 R15
airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ano/ne ano/ne ano/ano
ABS/ESP ano/ano ne/ne

ano/ne

El. ovl. okna vpředu/vzadu ano/- ano/- ano/-
klimatizace ne ne ano
záruka (roky) 2 2 3
cena v Kč 611 400 369 900 489 000

Mini One D 1,4D

VW New beetle 1,9 TDI
Chrysler PT Cruiser 2,2 CRD
objem motoru (cm3) 1364 1896 2148
výkon (kW/k) 55/76 74/100 89/120
max.toč.
moment (Nm)
180 240 300
počet válců/ventilů 4/8 4/8 4/16
typ motoru přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
max. rychlost (km/h) 165 178 183
zrychlení 0-100 km/h (s) 13,8 11,9 -
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 5,8/
4,3/
4,8
6,8/
4,4/
5,3

9,1/
5,6/
6,9

nádrž (l) 50 55 75
rozměry d/š/v (mm) 3626/
1688/
1403
4081/
1737/
1498
4288/
1704/
1601
rozvor (mm) 2467 2508 2616
objem kufru v základním provedení (l) 150 209 538
rozměr pneumatik přední/zadní 175/65 R15 195/65 R15 185/65 R15
airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ano/ne ano/ano ano/ne
ABS/ESP ano/ano ano/ano

ano/ne

El. ovl. okna vpředu/vzadu ano/- ano/- ano/ano
klimatizace ne ne manuální
záruka (roky) 2 2 2
cena v Kč 611 400 678 400 799 000

VNĚJŠÍ VZHLED
Exteriér je hlavní devizou modelu mini. Retrospektivní design karoserie navazuje na původní model Austin Seven alias Morris Mini, který v roce 1956 vytvořil britský konstruktér řeckého původu Alec Issigonis.

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.