Z původního lidového vozítka vznikl pod taktovkou automobilky BMW moderní a atraktivní automobil s vyspělou technikou. Vysoká pořizovací cena sice omezuje jeho masivnější rozšíření, ale jeho majitelům zase zajišťuje značnou dávku exkluzivity.
Může se hoditŠiroká nabídka nových i ojetých miniautomobilů www.automodul.cz |
Mini neoslní praktičností a pohodlím, je to vůz pro ty, kteří se chtějí lišit – je to imageový automobil.
Přestože byl interiér navržen s ohledem na originalitu a estetiku, ergonomie ovládacích prvků tím rozhodně netrpí.
Nízko uložené přední sedačky mají velmi dobré boční vedení, dlouhá opěradla i sedáky a nastavitelnou bederní opěrku. Jejich anatomické tvarování poskytuje tělu dobrou oporu při dlouhých cestách i sportovním stylu jízdy.
Malý dvouramenný volant s tlustým věncem sice postrádá podélnou regulaci, tento nedostatek ale není nijak podstatný. Přístup ke druhé řadě sedadel je díky absenci aretace předních sedaček poněkud komplikovaný. Slabinou vozu je velmi omezený prostor pro nohy vzadu cestujících pasažérů. Zejména o oblasti nártů není místa nazbyt.
Zavazadlový prostor miniho má velmi skromný objem 150 litrů, je však dobře přístupný. Po sklopení symetricky dělených opěradel zadních sedaček lze převážet i rozměrnější předměty. Řemeslné zpracování interiéru je na vysoké úrovni, menší výtku bychom měli pouze k velkému množství tvrzených plastů. Z vozu je velmi dobrý výhled prakticky všemi směry, pouze při sledování semaforů je čas od času nutné se předklonit.
Motor si libuje ve středních otáčkách a největší zátah poskytuje mezi 2000 a 3500 otáčkami. Díky manuální šestistupňové převodovce s krátkým odstupňováním není problém motor v tomto rozmezí neustále udržovat.
Řazení jednotlivých rychlostních stupňů vyjma zpátečky probíhá velmi hladce, páka se pohybuje po krátkých drahách a umožňuje i rychlý sportovní způsob řazení.
Průměrná spotřeba v průběhu testu atakovala šestilitrovou hranici a to i přesto, že jsme hojně využívali maximální dynamiky vozu. V běžných provozních podmínkách zřejmě nebude problém dosáhnout hodnoty uvedené výrobcem.
Ve voze je cítit většina drobných nerovností, na větší příčné nerovnosti reaguje mini často až nepříjemným poskakováním. Ve svém živlu je sympatický mrňous na kvalitních točitých okreskách, kde vyniknou kladné vlastnosti podvozku s koly umístěnými v rozích karoserie. Víceprvkové uložení zadní nápravy a tuhá konstrukce podvozku dovoluje nečekaně drsné zacházení.
Mini se vrhá do zatáček po vzoru motokáry a je jen mírně nedotáčivý. Až překvapivě sebevědomě a dospěle si nové mini počíná i při vysokých rychlostech na dálnici. Dojem z podstatně většího vozu umocňuje přesné držení zvolené stopy, dobré odhlučnění motoru a vzhledem ke tvaru karosérie i zanedbatelná úroveň aerodynamického hluku a slušná odolnost vůči bočnímu větru.
Standardní výbava vozu zahrnuje dvojici čelních a bočních airbagů pro cestující na předních sedadlech, protiblokovací systém (ABS), stabilizační a trakční systém (ASC+T), posilovač řízení, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná přední okna, tónovaná skla, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, systém kontroly tlaku v pneumatikách, symetricky dělená a sklopná zadní sedadla.
Testované provedení obsahuje navíc kožené čalounění interiéru, dvoudílné střešní elektricky ovládané okno, autorádio s přehrávačem CD, mlhové světlomety.
Vhodný soupeř se k modelu Mini hledá jen velmi obtížně. Z retrospektivního hlediska jsou prakticky jedinými současnými soupeři Volkswagen New Beetle a Chrysler PT Cruiser, pokud ale budeme uvažovat o konkurenci v daném segmentu, je nasnadě srovnání s Nissanem Micra nebo Citroënem C2. Tyto modely sice netěží ze stylistiky svých předchůdců, mají ale také pohledný a nápaditý kabát i podobné proporce.
VW New beetle 1,9 TDI |
Chrysler PT Cruiser 2,2 CRD |
||
objem motoru (cm3) | 1364 | 1896 | 2148 |
výkon (kW/k) | 55/76 | 74/100 | 89/120 |
max.toč. moment (Nm) |
180 | 240 | 300 |
počet válců/ventilů | 4/8 | 4/8 | 4/16 |
typ motoru | přeplňovaný vznětový | přeplňovaný vznětový | přeplňovaný vznětový |
max. rychlost (km/h) | 165 | 178 | 183 |
zrychlení 0-100 km/h (s) | 13,8 | 11,9 | - |
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) | 5,8/ 4,3/ 4,8 |
6,8/ 4,4/ 5,3 |
9,1/ |
nádrž (l) | 50 | 55 | 75 |
rozměry d/š/v (mm) | 3626/ 1688/ 1403 |
4081/ 1737/ 1498 |
4288/ 1704/ 1601 |
rozvor (mm) | 2467 | 2508 | 2616 |
objem kufru v základním provedení (l) | 150 | 209 | 538 |
rozměr pneumatik přední/zadní | 175/65 R15 | 195/65 R15 | 185/65 R15 |
airbag řidiče/ spolujezdce |
ano/ano | ano/ano | ano/ano |
boční a hlavové airbagy | ano/ne | ano/ano | ano/ne |
ABS/ESP | ano/ano | ano/ano |
ano/ne |
El. ovl. okna vpředu/vzadu | ano/- | ano/- | ano/ano |
klimatizace | ne | ne | manuální |
záruka (roky) | 2 | 2 | 2 |
cena v Kč | 611 400 | 678 400 | 799 000 |
VNĚJŠÍ VZHLED
Exteriér je hlavní devizou modelu mini. Retrospektivní design karoserie navazuje na původní model Austin Seven alias Morris Mini, který v roce 1956 vytvořil britský konstruktér řeckého původu Alec Issigonis.