Mini versus Mini - souboj generací

  15:57
Některé věci se nemění. Kdo se chce v Mini dostat na zadní sedadla, musí počítat s komplikacemi. "Nejdřív vsunout pravou nohu, pak zadek a pak všechno ostatní," radí Martin Voráč z pražského Mini klubu, majitel dvacetiletého vozítka, ve kterém dokázal Mr. Bean odstěhovat půl obchodního domu.

Stejnou dávkou nonšalance je třeba použít při obsazování zadních sedadel také u nejnovější generace Mini, vyráběného pod dohledem BMW. Mají oba vozy vůbec ještě něco společného?

Staré Mini není lenochod

Letos oslaví původní Mini 45. narozeniny a jeho tvary jako by vůbec nestárly. Auto, které se přestalo vyrábět teprve před čtyřmi roky, má dodnes miliony obdivovatelů po celém světě.

Může se hodit

Široká nabídka nových      i ojetých miniautomobilů www.automodul.cz

Jeho konstruktér, Alexandr Constantin Issigonis, je ve všech publikacích popisován jako "Turek řeckého původu, který třikrát propadl z matematiky". A legendy, jak Mini vzniklo, existují nejméně tři.

Vedle nového Mini působí to staré jako o dvě třídy mladší sourozenec se subtilní postavičkou. Však také váží polovinu toho, co musí na na kolech uvézt současný model.

Přesto, že byl v době svého vzniku považován za prostorový zázrak, z dnešního pohledu je v něm místa poskrovnu. Hlavně na zadních sedadlech není kam složit nohy a křehká stavba karoserie spolu s nízko posazenými sedadly neposkytuje pasažérům pocit bezpečí.

Majitelé větších vozů na něj vesměs pohlížejí jako na obtížný hmyz, který je třeba rychle předjet, aby je náhodou někde v kopci nezdržoval. Kdo chce staré Mini vyprovokovat k závodění, může zažít horké chvilky.

Poslední  verze s motorem 1.3 měla vícebodové vstřikování, jela maximálně stopadesátkou  a na stovku akcelerovala za necelých třináct vteřin. Sportovní Coopery S dokázaly v hluboké minulosti pod 12 vteřin zrychlit i s motorem 970 cm3.

I když fanoušci původního Mini s ním dokážou projet půl světa, pro dlouhé cesty auto určené není. Jízda vzbuzuje stejně euforické pocity, jako pouťové závody motokár. Se vším všudy, co k tomu patří, včetně velmi tvrdého podvozku a výborné jízdní stability.

Test Mini One D

Honorace nastupuje

Těžko si lze představit, že by nástupce Mini od BMW, poprvé představený v roce 2001,  mohl vypadat lépe. Dokonce i skalní příznivci původního typu vzali nové Mini na milost a pokud mu něco vyčítají, pak je to razantní přechod od lidového auta do luxusní kategorie.

Jestliže airbag řidiče představoval pro staré Mini v roce 1996 malou revoluci, nové Mini jich má šestkrát tolik, k tomu posilovač řízení a stabilizační program podvozku ESP nebo klimatizaci.

Obě generace Mini však spojuje specifický pocit z jízdy. Také nové Mini se řídí trochu jako motokára, i když v něm řidič sedí o poznání výš nad silnicí. A přesto, že testovaný Mini Cooper S má podle současných měřítek hodně tvrdé pérování, ve srovnání s původním typem je jeho podvozek velmi komfortní.

Zásadní rozdíl je i v akustické kulise uvnitř vozu. Kdo svému motoru rád naslouchá, užije si více ve starém Mini. Jeho zvuk je jasně dominantní a dokáže se prosadit i proti zajímavé konverzaci pasažérů. Při delší jízdě začíná být hluk trochu obtížný, při ještě delší jízdě může hučet v uších i v hlavě.

V novém Mini je to o poznání větší nuda. Motor má sice nepatrně sportovní zvuk, ale velmi jemný, aby vyhověl současným předpisům. Nikoho neruší, posádka neohluchne, ale za srdce nechytne. Zato je možné procestovat celou Evropu bez toho, aby člověk musel shánět "ušaře".

Společnou vlastností obou vozů  je miniaturní kufr. Zatímco se ale do původního modelu vejde plnohodnotná rezerva, nové Mini má pouze lepicí soupravu pro případnou opravu.

Právě kola odlišují obě generace  nejvíce. Dokládají tak posun Mini od "lidového" vozítka k drahé lifestylové hračce.  Zatímco původní Mini měl malé desetipalcové ráfky a postupem desetiletí se vypracoval až k třináctipalcovým, kola nového modelu začínají na patnácti palcích a testovaný Cooper S měl kola dokonce sedmnáctipalcová.

Představa, že by si na zimní pneumatiky měl ušetřit student ze svého stipendia, je hodně přitažená za vlasy.

Také rozdíly v cenách servisu jsou markantní. Zatímco s původním modelem jezdí jeho majitelé převážně do klubových opraven, kde se ceny pohybují na úrovni běžných aut, značkový servis pro nové Mini účtuje ceny jako pro vozy BMW. Například v Praze tak vyjde hodinová sazba na 1400 korun.

A jestliže se světlomet do Issigonisova Mini dá koupit za cenu kolem 3000 korun, xenonové světlo testovaného Mini Cooperu S vyjde šestkrát dráž. Skvělé zážitky nejsou vůbec zadarmo.
   

Mini Cooper (1963) 

Mini Cooper S (2004)
objem motoru (cm3) 1071 1598
výkon (kW/k) 51/70 120/163
Hmotnost (kg) 612 1140
rozměry d/š/v (mm) 3050/
1410/
1350
3655/
1690/
1415
rozvor (mm) 2040 2465
zrychlení 0-100 km/h (s) 13,5 7,4
maximální rychlost (km/h) 145 216
cena 695 liber v roce 1963 660 000

Mini Cooper S má navíc otvor sání v kapotě

Bílé pruhy na kapotě jsou za příplatek. Oživením je i bíle lakovaná střecha a zrcátka

Příplatková sedmnáctipalcová kola dělají z Mini dospělé auto

Červené "S" na boku prozrazuje nejsilnější verzi

Kapota se zvedá i s maskou a předními světly

Dvojitou koncovku výfuku má jen Cooper S

V zatáčkách se naklání jen Mini-málně

V zatáčkách se cooperu líbí

Interiér je spíše hezký než praktický

Rodinné foto: děda s vnoučkem

Starý Mini váží sotva polovinu nového

Takhle vypadal znak Mini v dávné historii

Za xenonové světlo s ostřikovačem si v servisu naúčtují 18 tisíc korun

Dvanáctipalcová kola starého Mini patří k těm větším

I starý Mini měl koncovku výfuku uprostřed

Interiér starého cooperu je o poznání přehlednější

Narozdíl od nového cooperu je v podlaze kufru starého rezerva

Starý cooper nemá třetí dveře, stačit musí nízké víko

Původní výkon motoru není konečný, majitelé si ho podle libosti upraví

Světlo na staré Mini lze pořídit šestkrát levněji... za techniku BMW se platí

Na parkoviště pro tři dospělá auta se hravě poskládá šest Mini

Interiér nejstarších Mini

Mini z 50. let čeká na renovaci

Mr. Bean se svým Mini pořídíl výhodně sedací soupravu

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...