Přijeli z Česka, Maďarska, Polska, Slovenska a Rakouska, aby si připomněli výročí zahájení sériové výroby tohoto lidového vozu.
Automobily, které se řadě lidí vybaví hlavně jako vozítko Mr. Beana, začaly sjíždět z montážních linek 29. září 1959.
"Je to malé, roztomilé auto. Takový trabant západního světa," řekl s úsměvem Martin Suchánek z brněnského Mini Fan Clubu.
Mini vzniklo v době palivové krize jako levné vozidlo s malou spotřebou a přes počáteční rozpaky si s postupem let získalo značnou popularitu. Poslední mini vyjelo z továrny v říjnu 2000 a mělo výrobní číslo 5 387 862.
"Je to auto, které nikdo neukradne, nepoškodí a každý si ho všimne," řekl Rosťa Škubník z Opavy. Mini má už 25 let. Podle něj je to záležitost mužské ješitnosti - mít něco pěkného, co nemá každý.
"Zatím se mini dá ještě celkem sehnat, ale stává se vzácnějším a vzácnějším. Auta poměrně rychle rezavěla," podotkl Suchánek.
Sběratelé v Česku pečují o více než 200 mini. Za pěkný a funkční vůz se podle Suchánka platí i přes 100 000 korun a nejstarší typy nebo ty, které mají závodní historii, mohou stát i tři čtvrtě milionu. Náhradní díly se dají bez problémů objednat v Anglii - jsou levnější než na české škodovky, řekl.
Autíčka, často typicky tmavozelená nebo červená s bílou střechou, zaplnila historické náměstí Zachariáše z Hradce v Telči a vyvolávala obdiv u místních i turistů. Pak začala rallye z Telče do České Kanady. Mini zdolávala více než 90 kilometrů dlouhou trať kolem jihočeského hradu Landštejn.
Mezinárodní setkání mini se v Česku konalo podesáté, jeho místo se každý rok mění. Ještě větší srazy se pořádají v zahraničí.
Do Dánska se letos sjelo přes 800 aut Mini z celého světa. Každých pět let se setkání konají ve Velké Británii, kterých se účastní desetitisíce vozů.