Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Minískové slavili narozeniny

  16:30aktualizováno  16:30
Bezmála devět desítek majitelů legendárních anglických automobilů Mini Cooper se v sobotu sešlo v Telči na Jihlavsku.

Mini | foto: BMW

Přijeli z Česka, Maďarska, Polska, Slovenska a Rakouska, aby si připomněli výročí zahájení sériové výroby tohoto lidového vozu.

Automobily, které se řadě lidí vybaví hlavně jako vozítko Mr. Beana, začaly sjíždět z montážních linek 29. září 1959.

"Je to malé, roztomilé auto. Takový trabant západního světa," řekl s úsměvem Martin Suchánek z brněnského Mini Fan Clubu.

Mini vzniklo v době palivové krize jako levné vozidlo s malou spotřebou a přes počáteční rozpaky si s postupem let získalo značnou popularitu. Poslední mini vyjelo z továrny v říjnu 2000 a mělo výrobní číslo 5 387 862.

"Je to auto, které nikdo neukradne, nepoškodí a každý si ho všimne," řekl  Rosťa Škubník z Opavy. Mini má už 25 let. Podle něj je to záležitost mužské ješitnosti - mít něco pěkného, co nemá každý.

"Zatím se mini dá ještě celkem sehnat, ale stává se vzácnějším a vzácnějším. Auta poměrně rychle rezavěla," podotkl Suchánek.

Sběratelé v Česku pečují o více než 200 mini. Za pěkný a funkční vůz se podle Suchánka platí i přes 100 000 korun a nejstarší typy nebo ty, které mají závodní historii, mohou stát i tři čtvrtě milionu. Náhradní díly se dají bez problémů objednat v Anglii - jsou levnější než na české škodovky, řekl.

Autíčka, často typicky tmavozelená nebo červená s bílou střechou, zaplnila historické náměstí Zachariáše z Hradce v Telči a vyvolávala obdiv u místních i turistů. Pak začala rallye z Telče do České Kanady. Mini zdolávala více než 90 kilometrů dlouhou trať kolem jihočeského hradu Landštejn.

Mezinárodní setkání mini se v Česku konalo podesáté, jeho místo se každý rok mění. Ještě větší srazy se pořádají v zahraničí.

Do Dánska se letos sjelo přes 800 aut Mini z celého světa. Každých pět let se setkání konají ve Velké Británii, kterých se účastní desetitisíce vozů.

Autoři: ,




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.