Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimáky by měly být povinné bez výjimky, plánuje ministr dopravy

  19:41aktualizováno  19:41
Povinnost mít zimní pneumatiky na autě by měla podle ministra dopravy Pavla Dobeše platit pro motoristy bez výjimky. Nyní je musejí mít auta jen za zhoršených podmínek. Ministerstvo dopravy v tomto duchu navrhne novelu zákona, která přispěje k bezpečnosti silničního provozu a řidičům odpadne i nejistota ohledně správného zvolení typu pneumatik.
Zimní gumy s postupem času ztrácejí své vlastnosti. Odborníci doporučují je vyměnit po čtyřech letech.

Zimní gumy s postupem času ztrácejí své vlastnosti. Odborníci doporučují je vyměnit po čtyřech letech. | foto: iDNES.cz

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka s případnou úpravou zákona o silničním provozu souhlasí dopravní policie. Ministerstvo spolu s ní a krajskými úřady navrhne, aby novela byla zařazena do legislativního plánu ministerstva pro roky 2013 a 2014. "Současné znění bude upraveno tak, aby povinnost mít zimní pneumatiky byla stanovena bez výjimky," uvedl Dobeš.

Podle novely, která platí od loňského listopadu, mají motoristé povinnost mít na autě zimní pneumatiky, pokud je na silnicích souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo to lze během jízdy očekávat. Podle Dobeše se ale objevila řada otázek a interpretací týkajících se hlavně podmínek, za kterých se musí zimní pneumatiky používat. "Současné znění zákona by v budoucnu mohlo v praxi působit problémy řidičům i správním orgánům," uvedl mluvčí. "Navrhovaná změna by neměla řidiče příliš finančně zatížit, protože zimní výbavu měli povinnou už v loni," dodal Martin Novák.

Zimní pneumatiky mají nejen hrubší vzorek, ale i měkčí směs, která lépe drží na vozovce při nízkých teplotách. Obecně odborníci doporučují přezouvat, když teplota dlouhodobě klesne pod sedm stupňů. Hloubka vzorku by měla být nejméně čtyři mm, stáří gum maximálně čtyři až pět let a zimní pneumatiky mají být na všech čtyřech kolech. Při nižší hloubce vzorku ztrácí pneumatika své vlastnosti na sněhové pokrývce a mizí i takzvaný samočisticí efekt nezbytný pro jízdu na sněhu.

"Zimní pneumatiky mají díky měkčí běhounové směsi mnohem větší stabilitu na vlhkém povrchu, lépe odolávají nežádoucímu aquaplaningu a i na suchém povrchu mají až o 30 % kratší brzdnou dráhu ve srovnání s letními pneumatikami, použitými za zimních podmínek," vysvětluje Bridgestone. "Všechny výhody zimních pneumatik začínají platit už při teplotách pod 7° C," uvádí renomovaný výrobce pneumatik.

Ještě předminulou zimní sezonu byly zimní pneumatiky povinné jen na úsecích vyznačených dopravní značkou "zimní výbava". Značka platí i nadále, na vybraných úsecích je tak nutné použít zimní gumy za každého počasí.

Autoři: ,




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.