Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministr Langer chce zpřísnit obchod s autovraky a součástkami

aktualizováno 
Ministerstvo vnitra chce kvůli kradeným autům a součástkám z nich zpřísnit kontrolu na vrakovištích a zavést podrobné evidenční prohlídky. Vyplývá to z materiálu, který ve středu předloží vládě ministr vnitra Ivan Langer. Návrh už měl ministr připravený minulý měsíc, na jednání se nakonec nedostal. Krádeže motorových vozidel, věcí z nich a součástek tvoří téměř čtvrtinu celkové kriminality v ČR.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Slavomír KubešMF DNES

Langer například navrhuje zakázat výkup autovraků nebo jejich částí bez dokladu původu, nebo zavést povinnost přesně identifikovat autovrak a jeho podstatné části určené k prodeji, aby bylo možné dohledat jejich původ.

Pokud nepůjde původ havarovaného auta nebo jeho části doložit, nemohly by se již použít a musely by se zničit.

Důvodem je zkušenost řady policistů, kteří podle materiálu na vrakovištích často nacházejí části vozidel s odstraněnými či pozměněnými VIN kódy (Vehicle identification number - identifikační číslo vozidla). Výjimkou nejsou ani součástky z ukradených aut a vraků, které nebyly odhlášeny z evidence motorových vozidel, a to včetně dokladů a registračních značek.

Kontrolované provozovny také většinou nemají povolení k nakládání s odpady a autovraky vykupují lidé bez řádného oprávnění, kteří pak vyřazená vozidla nabízejí k prodeji na náhradní díly.

Zákon by měl také přesně definovat, co to je totálně havarované vozidlo. Ta by se likvidovala a nesměla by se využít ani na součástky.

Dalším krokem k omezení krádeží aut a obchodování s nimi by měly být důkladnější evidenční prohlídky. Ty se nyní provádějí v rámci technické prohlídky, kdy pracovníci stanic technické kontroly (STK) kontrolují, zda údaje o autě uvedené v dokladech odpovídají reálnému stavu.

"Současné metody používané v STK již nejsou dostatečné pro prověrku identity vozidla a jeho částí," konstatuje ale ministerstvo. Technici totiž často nevědí, kde mají identifikační údaje hledat, nerozumí složitým kódům a u moderních aut se k nim ani nemohou dostat.

"Částečně i v důsledku této skutečnosti jsou dnes v registrech evidována i taková vozidla, která vykazují zásahy do identifikačních znaků, chybějící identifikační znaky nebo zjevný nesoulad identifikačních znaků s doklady či registrem, a to i přesto, že prošla několika technickými kontrolami, jejichž součástí je ze zákona i evidenční kontrola," uvádí materiál, který posoudí vláda.

Opačným problémem jsou pak případy, kdy policie odhaluje kradená auta, jejichž identifikační údaje sice souhlasí s registrem a doklady, ale přesto nejsou původní a po krádeži byla změněna. "Zcela běžnou praxí jsou opravy vozidel pomocí dílů bez možnosti identifikace jejich původu, kdy množství vyměněných náhradních dílů leckdy převyšuje i počet původních dílů vozidla," konstatuje ministerstvo.

Evidenční kontroly by se proto měly rozšířit tak, aby zjistily skutečný stav auta. Podobnou praxi prý již zavedlo například Maďarsko, Holandsko nebo Slovensko. O takzvané povinné kontrole originality se prý již jedná v rámci chystané novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.