Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Slavomír Kubeš, MF DNES

Ministr Langer chce zpřísnit obchod s autovraky a součástkami

  • 7
Ministerstvo vnitra chce kvůli kradeným autům a součástkám z nich zpřísnit kontrolu na vrakovištích a zavést podrobné evidenční prohlídky. Vyplývá to z materiálu, který ve středu předloží vládě ministr vnitra Ivan Langer. Návrh už měl ministr připravený minulý měsíc, na jednání se nakonec nedostal. Krádeže motorových vozidel, věcí z nich a součástek tvoří téměř čtvrtinu celkové kriminality v ČR.
Langer například navrhuje zakázat výkup autovraků nebo jejich částí bez dokladu původu, nebo zavést povinnost přesně identifikovat autovrak a jeho podstatné části určené k prodeji, aby bylo možné dohledat jejich původ.

Pokud nepůjde původ havarovaného auta nebo jeho části doložit, nemohly by se již použít a musely by se zničit.

Důvodem je zkušenost řady policistů, kteří podle materiálu na vrakovištích často nacházejí části vozidel s odstraněnými či pozměněnými VIN kódy (Vehicle identification number - identifikační číslo vozidla). Výjimkou nejsou ani součástky z ukradených aut a vraků, které nebyly odhlášeny z evidence motorových vozidel, a to včetně dokladů a registračních značek.

Kontrolované provozovny také většinou nemají povolení k nakládání s odpady a autovraky vykupují lidé bez řádného oprávnění, kteří pak vyřazená vozidla nabízejí k prodeji na náhradní díly.

Zákon by měl také přesně definovat, co to je totálně havarované vozidlo. Ta by se likvidovala a nesměla by se využít ani na součástky.

Dalším krokem k omezení krádeží aut a obchodování s nimi by měly být důkladnější evidenční prohlídky. Ty se nyní provádějí v rámci technické prohlídky, kdy pracovníci stanic technické kontroly (STK) kontrolují, zda údaje o autě uvedené v dokladech odpovídají reálnému stavu.

"Současné metody používané v STK již nejsou dostatečné pro prověrku identity vozidla a jeho částí," konstatuje ale ministerstvo. Technici totiž často nevědí, kde mají identifikační údaje hledat, nerozumí složitým kódům a u moderních aut se k nim ani nemohou dostat.

"Částečně i v důsledku této skutečnosti jsou dnes v registrech evidována i taková vozidla, která vykazují zásahy do identifikačních znaků, chybějící identifikační znaky nebo zjevný nesoulad identifikačních znaků s doklady či registrem, a to i přesto, že prošla několika technickými kontrolami, jejichž součástí je ze zákona i evidenční kontrola," uvádí materiál, který posoudí vláda.

Opačným problémem jsou pak případy, kdy policie odhaluje kradená auta, jejichž identifikační údaje sice souhlasí s registrem a doklady, ale přesto nejsou původní a po krádeži byla změněna. "Zcela běžnou praxí jsou opravy vozidel pomocí dílů bez možnosti identifikace jejich původu, kdy množství vyměněných náhradních dílů leckdy převyšuje i počet původních dílů vozidla," konstatuje ministerstvo.

Evidenční kontroly by se proto měly rozšířit tak, aby zjistily skutečný stav auta. Podobnou praxi prý již zavedlo například Maďarsko, Holandsko nebo Slovensko. O takzvané povinné kontrole originality se prý již jedná v rámci chystané novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.