Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Miss českých řidičů: vyberte nejkrásnější škodovku

  16:07aktualizováno  16:07
V Česku snad není člověk, který by někdy škodovku neřídil nebo se v nějaké aspoň nesvezl. Někdo nedá dopustit na modely staré padesát let, jiný je unesen z nejnovějšího superbu. Pokusili jsme se udělat výběr nejkrásnějších škodovek. A která se nejvíce líbí vám?

Škoda MBX | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Paní má pečlivě upravené vlasy a vzpřímená ramena, jichž se nedotklo stáří. Pánovi tečou po přísné tváři středoškolského profesora potoky vrásek a se směsí autority a laskavosti nařizuje ženě: "Stoupni si sem! Vyfotím tě před naším svatebním vozem."

Dáma před nablýskaným strojem poslušně pózuje, oči plné vzpomínek. "Je stejný, akorát jsme ho měli v černém."

Tudor v mladoboleslavském muzeu automobilky Škoda je bílý, ale to nic nemění na tom, že to jemu i manželskému páru sluší stejně jako před půlstoletím. Barva vozu přesto není jediným rozdílem mezi tenkrát a teď. Tehdejší svatebčané se elegantně proměnili v čase, zato půvab tudora je jiného charakteru, jako nedobytná pevnost čelí nelítostným nájezdům let.

MISS ŠKODOVKA

Nejkrásnější škodovku vybírejte ZDE

Jde pouze o vzhled, nikoliv třeba o výkon motoru či praktičnost, ani tak to nebyl lehký výběr.

"Sestavit takový žebříček je nepochybně velmi složitá věc," tvrdí motoristický expert Jan Tuček. "Každý bude mít jiný pohled na věc, jiná estetická měřítka a hlavně - lidé mají k těm autům citový vztah, žádný nedá dopustit právě na toho svého miláčka."
 
Tuček se svými přáteli už dávno vzdali hádky o nejkrásnější škodu; pochopili prý, že takový spor nemůže mít vítěze. Jedno je však jisté, žádná jiná značka nevyvolává v Česku tolik diskusí. Logicky, po tuzemských silnicích jezdí škodovek bezkonkurenčně nejvíc, nenajdete snad řidiče, jenž by s vozem nesoucím logo okřídleného šípu nepřišel nikdy do styku.

"Takže na jedné straně je tady tábor až fanatických zastánců, na druhé až fanatických odpůrců škodovky," líčí Tuček. "Přívrženci se sdružují do klubů a jsou schopni podle sebemenších detailů rozpoznat, z jakého roku který typ pochází."
 
Ano, láska ke škodě je emoční záležitost. "Lidé vzpomínají - na tomhle jsem se učil řídit já, na tomhle můj táta," říká archivář boleslavského muzea Lukáš Nachtmann.

"Náhled na auta se vyvíjí i generačně. Například stopětka není z dnešního pohledu nic moc, ale myslím, že budoucím fanouškům se bude líbit."
 
Nachtmann přiznává, že jemu osobně nic neříká Škoda 100, poté však takřka zasněně dodá: "Když jsme s ní s tatínkem jezdili na dovolenou, je fialová kontrolka dálkových světel na palubní desce jednou z mých nejkrásnějších vzpomínek."
 
Možná i vám se u některého z aut rozsvítí v hlavě fialová kontrolka nostalgie. Každopádně berte tento žebříček jen jako hru. Volba každé miss přece ničím jiným není.

škoda hovoriť

Rodina Moravcova si ho koupila na jaře 1990 jako vrcholně moderní vůz té doby. Už tehdy kolovaly vtipy, jak označení 136 vzniklo. Na 1 vůz museli 3 lidé šetřit 6 let. Cizinci zase říkali, že škodovky jezdí nejrychleji na montážní lince.

Čtyři měsíce před koupí byl tehdy v mototechně takzvaný zápis zájemců. Táta, strýc a další sousedi ze vsi vyjeli do Hradce Králové pro jistotu deset dní před ním. Stálo tam už dvě stě lidí. Táta se s ostatními střídal ve frontě od rána do rána, každé tři hodiny se museli hlásit. Kdo tam nebyl, ztratil šanci. Na nábřeží měli karavan, aby se mohli vyspat. A pak byl doma!

Brzy se o favoritu začaly šířit další vtipy. Víte, jak se Škodě Favorit říkalo na Slovensku? Škoda hovoriť. A proč byl manuál k němu o tři centimetry tlustší než k ostatním autům? Protože na konci jsou uvedeny jízdní řády všech autobusů.

Martin Moravec, vedoucí Magazínu DNES

Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.