Místo 130 jeďte 110. Ušetříte litr a půl paliva - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Místo 130 jeďte 110. Ušetříte litr a půl paliva

Ceny pohonných hmot jsou šílené, benzin i nafta po třiceti pěti korunách za jediný litr. Každý šofér přemýšlí, jak ušetřit a mnozí si nechávají přestavět auta na plyn LPG.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Ale co jen jednoduše ubrat rychlost? Je to opravdu takhle banální: když jsme po dálnici D8 svištěli maximální povolenou stotřicítkou a celkově i s jízdou po městě dosáhli průměrné rychlosti 109 km/h, z nádrže našeho testovacího Hyundaie i30 s motorem 1,4 zmizelo na stovce kilometrů 8,1 litru benzinu. Ale když jsme zpomalili tak, abychom na tachometru měli maximálně 110 kilometrů, průměrná rychlost nám klesla o 12 kilometrů v hodině a spotřeba paliva o 1,3 litru na 100 kilometrů.

O testu

K testu jsme použili nejběžnější typ v Česku používaného osobního automobilu, vůz kompaktní (nižší střední) třídy s benzinovým motorem o obsahu 1.4 litru a mírně nadstandardním výkonu 80 kW: Hyundai i30 v edici Tricolor za 279 900 Kč. Klimatizaci jsme záměrně nepoužívali, aby nezkreslovala výsledky. Auto váží cca 1,3 tuny má pětistupňovou manuální převodovku a normovanou spotřebu uvádí výrobce 6,1 l/100 km.

Druhý vůz, Peugeot 5008, je typickým představitelem rodinných vozů a díky svému turbodieselu 2,0 HDi o výkonu 110 kW také silných  nafťáků. Peugeot jsme použili jen pro srovnání benzinového motoru s naftovým, a proto jsme s ním neabsolvovali jízdu s koly na střeše, se zátěží ani se střešním boxem jako s hyundaiem. Peugeot měl šestistupňovou manuální převodovku a s udržením stanovené rychlosti pomáhal tempomat.

Délka trasy byla 112,2 km, vždy po jízdě jsme dotankovali na plnou nádrž (hyundai 53 litry, peugeot 60 litry). Vyjížděli jsme od obchodního centra v Letňanech, první cca tři kilometry absolvovali v městském provozu, pak najeli na teplickou dálnici D8. Na jejím konci u Lovosic jsme se na kruhovém objezdu otočili a jeli nazpět.

A čas? Zanedbatelná ztráta sedmi minut na 112 kilometrech testovací trasy. Protože víme, že benzinový malolitrážní motor není ideálním dálničním tahounem (přesto jej v autech má podle statistik většina českých řidičů), sehnali jsme pro základní porovnání i naftový Peugeot 5008 s turbodieselem 2,0 HDi a projeli s ním stejným způsobem tutéž testovací trasu.

Výsledkem je překvapení – i s dieselem se dá nižší rychlostí dost ušetřit. Čekali jsme úsporu tak dvě tři deci nafty na 100 kilometrů a ušetřili rovný litr: pomaleji jsme jeli za 5,8 litru, rychleji za 6,8. To vyvrací argumenty všech lamačů dálničních rychlostních rekordů, kteří v silných nafťácích brázdí republiku a tvrdí, že u dieselového motoru na rychlosti nezáleží.

Nejdůležitějším faktorem je totiž sama rychlost, ne otáčky motoru. Při rychlostech nad 80 kilometrů v hodině se až polovina energie z paliva využije na překonání odporu vzduchu. A pak je celkem jedno, jak silný agregát máte pod kapotou. Během testu jsme k měření rychlosti auta používali navigaci, protože to eliminovalo povolenou až desetiprocentní odchylku tachometru.

U hyundaie se ukázalo, že rozdíl rychlostí byl při rychlosti 130 km/h osm kilometrů – tudíž na tachometru auta jsme měli necelých 140 km v hodině. Zajímavé je, že u peugeotu byla při jakékoli rychlosti konstantní odchylka pouhé dva kilometry za hodinu.

Vezeme maltu, kola a "rakev"

Úspora při pomalé jízdě nebyla jediným překvapením v našem velkém testu spotřeby. To další je ovšem jiného druhu – ukázalo se, že na spotřebu mělo minimální dopad obsazení hyundaie dvěma dospělými osobami (kromě řidiče), které ovšem reprezentovaly čtyři pytle zdicí malty po 40 kg, celkem tedy 160 kg váhy. Motor při rychlosti 130 km/h spálil o pouhý jeden decilitr paliva víc oproti jízdě "po prázdnu". Čekali jsme mnohem víc, protože příručky úsporné jízdy tvrdí, že každých 100 kg nákladů představuje litr spotřeby navíc – měli bychom tedy jet za 9,7 litru na 100 km, což se vůbec nepotvrdilo.

Naopak, u převážení jízdních kol jsme sice nárůst spotřeby očekávali, ale ne tak vysoký. Hyundai s dvojicí kol na střeše při 110 km/h (rychleji jsme s ohledem na rizikový náklad nejeli, přestože nosiče i střešní boxy jsou konstruovány až na 160 km/h) spálil rovných 8,6 litru, tedy o téměř dva litry na 100 km víc než u prázdného vozu; čekali jsme zhruba litr na sto.

Pokud převážíte kola ještě vyšší rychlostí, počítejte s násobně vyšší spotřebou, protože ta roste exponenciálně, nikoli lineárně. O něco lepší byla situace u střešních nosičů na lyže, lidově zvaných rakve. Ty díky své aerodynamice až tak velkým hrobařem provozních nákladů nejsou, alespoň při běžných rychlostech, jinak platí totéž, co bylo řečeno u nosičů kol.

Hyundai i30 spotřeboval při rychlosti 110 km/h se střešním boxem o půl litru benzinu na 100 km víc, než když jel bez něj. To je o dost méně, než jsme čekali.

Palubní počítače: ukazují přesně?

Abychom zajistili stejné podmínky při každé testovací jízdě, dotankovali jsme vždy palivovou nádrž až po hrdlo, což u hyundaie představuje 53 litrů paliva (a tedy zhruba stejně tolik kilogramů), u peugeotu zhruba 60 litrů. Řídil vždy jediný řidič, vážící 85 kg, snažil se jet stejným stylem neagresivní jízdy. Při zjišťování průměrné spotřeby a rychlosti jsme používali údaje z palubních počítačů testovacích vozů.

Ty sice nemusí být přesné absolutně – to znamená, že při dopočítání skutečné spotřeby by se ukázala odchylka (počítače většinou ukazují o něco méně, než je realita, ale jsou relativně přesné vůči vlastním naměřeným hodnotám).

Jinými slovy: pokud jsme při první jízdě naměřili spotřebu 8,1 litru, může být ta skutečná třeba 8,3; ale stejnou odchylku má i spotřeba změřená v dalším kole. Jejich rozdíl je proto věrohodnou informací. V souvislosti s palubními počítači nám došlo několik čtenářských dopisů na téma, jak je možné, že computer v jejich voze ukazuje údaje deformované tím, že při stání na neutrál ukazuje hodnotu spotřeby 99,9 litru na 100 km. Ve skutečnosti však auto spotřebuje na volnoběh řádově méně, kolem 0,2 až 0,5 litru paliva na 100 km.

Expert Ústavu silniční a městské dopravy DEKRA Oldřich Očenášek vysvětluje, že k žádné deformaci údajů nedochází, protože počítače hodnotu z volnoběhu nezapočítávají. "Nemohou ji totiž vypočítat. Auta nemají průtokoměr paliva,
aby měřila skutečný průtok, údaj o spotřebě počítá řídící jednotka z různých veličin, hlavně z doby otevření vstřiku a ujeté vzdálenosti. V době, kdy stojíte, auto neujede nic, tudíž se počítač u některých aut, třeba u škodovek, přepne na ukazatel litrů na hodinu, u jiných ukazuje ‚nekonečnou‘ hodnotu, třeba těch 99,9. Až po rozjetí rozpočítá spotřebu paliva do času jízdy, takže v údaji o průměrné spotřebě nikoho nešidí," říká Očenášek.

Jako informativní údaj tedy palubní počítač slouží víc než dobře, zvláště cenné jsou pro nácvik úsporné jízdy právě údaje o okamžité spotřebě paliva.

Výsledky testu spotřeby v číslech
Hyundai i30 1,4
max. rychlost náklad prům. spotřeba prům. rychlost cena jízdy doba jízdy
130 km/h prázdný 8,1 l/100 km 109 km/ 308 Kč 1:04 hod
130 km/h 160 kg 8,2 l/100 km 109 km/h 311 Kč 1:04 hod
110 km/h prázdný 6,8 l/100 km 97 km/h 258 Kč 1:11 hod
110 km/h 2 kola 8,6 l/100 km 94 km/h 327 Kč 1:13 hod
110 km/h stř. box + 40 kg 7,3 l/100 km 94 km/h 277 Kč 1:13 hod
Peugeot 5008 2.0 HDi
max. rychlost náklad prům. spotřeba prům. rychlost cena jízdy doba jízdy
130 km/h prázdný 6,8 l/100 km 109 km/h 258 Kč 1:04 hod
110 km/h prázdný 5,8 l/100 km 97 km/h 220 Kč 1:11 hod

Nejčtenější

Dacia Bigster je receptem na inflaci. První jízda „nej“ novinkou letoška

Pod půl milionu se nedostane, ale za ceny od 549 000 Kč chce být úplně nový model značky Dacia receptem na inflaci. Poprvé jsme se svezli Bigsterem, kterým Dacia zas rozšiřuje svou nabídku o chytlavý...

Video pro otrlé: policie varuje motorkáře před sezonou drastickými záběry

Policie v roce 2024 eviduje výrazný nárůst počtu nehod s účastí motocyklu. Usmrceno bylo celkem 83 motorkářů, z toho 81 řidičů a dva spolujezdci. Meziroční nárůst fatálních následků činil 12 procent,...

Superambiciózní čínská BYD má 120 tisíc inženýrů. Poráží Teslu a vstupuje do Česka

Čínská elektromobilka vznikla před 22 lety, dnes je největším výrobcem elektrifikovaných vozidel na světě, kromě osobáků produkuje nákladní vozy, dodávky i autobusy. A pro ně vlastní trakční baterie....

První kontakt: BYD Sealion ukazuje, o kolik jsou čínské elektromobily napřed

Čínská automobilka BYD zintenzivňuje své tažení Evropou, právě dnes, 1. dubna, oficiálně vstupuje na český trh. Jedním z klíčových modelů pro Evropu je nový elektrický crossover Sealion 7. Už jsme se...

Sovětský bizár. Po druhé světové válce vyvíjeli parní náklaďáky na dřevo

V Rusku i Sovětském svazu se často děly věci podivuhodné. Mezi ně patří i vývoj parních nákladních automobilů spalujících dřevo, do kterého se tam pustili v začátcích atomového věku. Omluvou pro...

Test prodejců aut: Konečně změna! Dealery jsme naučili, že se musejí snažit

Premium

Možná se poučily z mizerných výsledků našich testů, ale spíš na autosalony a bazary dolehly špatné časy. Pro zákazníky to ovšem znamená, že se při koupi auta budou cítit jako vážení hosté.

2. dubna 2025

První jízda: Škoda Enyaq mění tvář a dojede dál. Bude umět nabíjet domácnost

Je to modernizace, nebo nová generace? Škodovka v tiskových materiálech používá oba termíny. Ale je to vlastně jedno. Nová Škoda Enyaq se po čtyřech letech od premiéry vzhledově proměnila celkem...

2. dubna 2025

Podívejte se na Hyundai i30 kombi, který můžete vyhrát v Megahře iDNES.cz!

Hlavní výhrou v Megahře, které se mohou zúčastnit čtenáři iDNES.cz a Lidovky.cz, je sen českých rodin – Hyundai i30 kombi od autosalonu Louda Auto v hodnotě 500 000 Kč. Konkrétní exemplář s motorem...

2. dubna 2025

Video pro otrlé: policie varuje motorkáře před sezonou drastickými záběry

Policie v roce 2024 eviduje výrazný nárůst počtu nehod s účastí motocyklu. Usmrceno bylo celkem 83 motorkářů, z toho 81 řidičů a dva spolujezdci. Meziroční nárůst fatálních následků činil 12 procent,...

1. dubna 2025  14:31

Německá policie na baterky. Strážci zákona nyní úřadují při dobíjení

Nejen zákon a pořádek. Od policie v Bádensku-Württembersku se očekává, že bude chránit i klima. Proto její vozový park loni v červenci obohatily desítky elektromobilů. Jak se ukazuje, pro stíhání...

1. dubna 2025

První kontakt: BYD Sealion ukazuje, o kolik jsou čínské elektromobily napřed

Čínská automobilka BYD zintenzivňuje své tažení Evropou, právě dnes, 1. dubna, oficiálně vstupuje na český trh. Jedním z klíčových modelů pro Evropu je nový elektrický crossover Sealion 7. Už jsme se...

1. dubna 2025

KVÍZ: Poznáte tato auta z nadhledu? Klidně si i tipněte

Auta v každodenní praxi vídáme ze všech stran. A z činžáku občas třeba i seshora. Že se potom jen těžko poznají? No ano, z této perspektivy na ně nejsme zvyklí. V našem kvízu si můžete vyzkoušet...

vydáno 1. dubna 2025

Prozkoumali jsme Škodu Kavarniq. Elektromobil přestavěný na pojízdnou kavárnu

Škoda Enyaq letos oslavuje páté narozeniny, první čistě elektrický model mladoboleslavské značky měl premiéru prvního září 2020 v Praze. Je tedy čas na jeho občerstvení. Unikátně pojatým enyaqem...

31. března 2025  10:30

Sovětský bizár. Po druhé světové válce vyvíjeli parní náklaďáky na dřevo

V Rusku i Sovětském svazu se často děly věci podivuhodné. Mezi ně patří i vývoj parních nákladních automobilů spalujících dřevo, do kterého se tam pustili v začátcích atomového věku. Omluvou pro...

31. března 2025

Dacia Bigster je receptem na inflaci. První jízda „nej“ novinkou letoška

Pod půl milionu se nedostane, ale za ceny od 549 000 Kč chce být úplně nový model značky Dacia receptem na inflaci. Poprvé jsme se svezli Bigsterem, kterým Dacia zas rozšiřuje svou nabídku o chytlavý...

31. března 2025

Elektromobil ano, Elona ne. Majitelé tesel vyjadřují názory nálepkami

Za poslední měsíce na excesech Elona Muska tvrdě tratili akcionáři. A kdo na nich naopak ve velkém vydělává? Především výrobci všemožných nálepek a polepových folií, které pomáhají majitelům vozů...

30. března 2025

Ministerstvo hasí průšvih s řidičáky pro kardiaky. Byla to chyba v překladu

Jak to nakonec bude s kardiaky a řidičáky? Kardiaci opravdu budou muset na kontrolu, ale obvodní lékař postačí. Řešit to budou muset i autoškoláci, důchodci či profesionálové.

30. března 2025