Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo nového malého auta lze pořídit luxusnější ojetinu

- Místo nového malého auta v ceně kolem 300 tisíc korun lze koupit starší vůz o třídu až dvě vyšší. "Mnohdy to jsou auta rok dva stará a málo jetá," říká šéf nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA Auto Praha Tomáš Pánek a upozorňuje, že právě v prvním roce po koupi ztrácí nový automobil na ceně nejvíc.

"Komu se podaří koupit rok starou a opravdu kvalitní ojetinu, ten ušetří dvacet až třicet procent a u některých značek i více ve srovnání s motoristou, který se rozhodl pro nový vůz," doplňuje Pánek.

Může se hodit

Široká online nabídka
ojetých  automobilů.
Za skvělé ceny jen u nás! www.automodul.cz

Ten míní, že tři stovky tisíc korun v kapse opravňují žádat výborné auto se všemi předpoklady perspektivního užívání. "To znamená vůz uvedený poprvé do provozu v tuzemsku, pravidelně udržovaný ve značkových servisech a nehavarovaný, případně jen po malé havárii odborně opravený v kvalitní dílně," radí Tomáš Pánek.

Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax, však upozorňuje, že i při všeobecně známém přetlaku ojetin je právě trh s kvalitními auty v ceně kolem 300 tisíc korun v Česku nenasycený.

K hlavním rizikům staršího, třeba jen ročního vozu patří především nikdy bezvýhradně nevyloučitelná možnost, že je kradený či opravený nebo sestavený z několika jiných po těžké havárii. K rozhodujícím přednostem nového auta naopak patří zpravidla bezproblémový provoz pro první roky, až tříletá záruka a pocity, o nichž kupci nových vozů říkají, že by si je měl každý motorista aspoň jednou za život dopřát.

Ojetiny kolem 300 000 Kč podle EurotaxuPoznámka: Eurotax je švýcarská firma, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v Česku ji výhradně zastupuje pražská společnost Mobil Data
Pramen: MOBIL DATA

Ceny srovnatelných ojetin v nabídce vybraných autobazarů (Kč)Poznámka: Ceny jsou z bazarů, které patří k nejznámějším v regionech, významné rozdíly v cenách zvláště v Českých Budějovicích obchodníci vysvělují nižší kupní sílou v jižních Čechách a tamní velkou oblibou osobních vozů značky Škoda, zatímco VW Golf je vyhledávaný - a tudíž o dost dražší - v Praze a v Brně
Pramen: MF DNES

Fabia drží v ceně dílů výhodu tuzemských vozů
Až na výjimky drží Škoda Fabia výhodu předchozích modelů tuzemských automobilů - náhradní díly má sice dražší než felicia, ale pořád ještě levnější než zahraniční vozy téže kategorie. Totéž platí o ceně hodiny práce značkového servisu.

Ke srovnání posloužily součástky, které se snadno poškodí i při menších kolizích, nebo zajímají zloděje. Takové škody často hradí majitel vozu z vlastní kapsy,neboť havarijní pojištění bývá spojené se spoluúčastí, která může být vyšší než vzniklá škoda.

Brzdové destičky jsou pak nejčastěji opotřebeným dílem, položka za alternátor slouží jako zajímavost. Cenu náhradního dílu ovlivňuje různý stupeň jeho kompletnosti. Například všechny svítilny na vozy Fiat Punto 1.2 jsou už ze skladu vybaveny žárovkami, zatímco u konkurence jsou bez žárovek.

Fiat má ve světlometu i mlhovku, a proto je výrazně dražší. U čelních skel je patrný značný cenový rozdíl mezi kusy vlepenými do karoserie či jen vloženými do profilovaného gumového těsnění, jako u Škody Felicia.

Výměna předního okna fabie se prodraží ještě o sadu lepidla a jiných náležitostí nutných k montáži, tedy o dalších 600 až 2000 korun. Renault rovněž dodává okno bez lepidla, ale s jistým příslušenstvím, například s lištami kolem skla.

To je navíc tónované, čiré importér nenabízí. Výrazně vyšší cena alternátoru pro fabii je dána jeho vysokým devadesátiampérovým - výkonem, který je nutný kvůli elektrohydraulickému posilovači řízení a elektrickým topným tělesům ve výměníku topení.

Tělíska zajišťují rychlejší dodávku teplého vzduchu do kabiny, alternátor je - na rozdíl od felicie - zahraniční výroby. Zatímco náhradní díly stojí po celé republice prakticky stejně, ceny servisních prací se výrazně liší a obecně jsou nejdražší v Praze. S rostoucí vzdáleností od hlavního města značně klesají.

Řada značkových opraven, jež jsou obvykle spojeny s prodejnou nových vozů, poskytuje slevy (nejčastěji desetiprocentní) lidem, kteří automobil zakoupili v jejich salonech. Nejlevnější bývá práce automechanika, dražší je klempířina a nejvíc stojí diagnostika.

Se zahájením prodeje fabií mnozí dealeři nevěděli, kolik budou účtovat za opravy. Většinou se ale shodli, že hodinová sazba bude u novinky stejná jako u octavie,tedy výš než u felicie. Někteří ale nečiní mezi škodovkami rozdíl - za práci mechanika zaplatí motorista stejně,ať přijede s felicií, fabií či octavií.

Ceny vybraných náhradních dílů testovaných automobilů (Kč)1)

Díl

Škoda Fabia 1.4

Škoda Felicia 1.3

Opel Corsa 1.2

Fiat Punto 1.2

Renault Clio 1.2

čelní sklo

2859

1899

6235

6581

6076

přední blatník

2403

2048

3824

2646

2850

přední světlomet

2293

2052

3197

6794

3264

přední nárazník

3074

3001

8056

5154

5790

zadní nárazník          

3074

3001

7374

4942

6379

sdružená zadní svítilna 

1661

1529

1799/2051(2)

3090/2995 (2)

1978

brzdové destičky sada

1893

675

1801

1615

1451

alternátor      

25 191

2856

15 146

6636

18 008

boční směrové světlo 

179

276

164

219

235

levé zpětné zrcátko   

1717

1785

2741

2571

3335

hodina práce
značkového servisu  

290 až 560

220 až 560

420 až 700

350 až 490

350 až 710

Vysvětlivky: 1) jedná se o ceny originálních dílů v nabídce značkových dealerů, 2) první údaj je pro pětidveřovou a druhý pro třídveřovou karoserii
Pramen: MF DNES

Značka/typ

karoserie

rok výroby

cena (Kč)

Audi A4 1.8

lim/4

1994

299 000

BMW 525 i

lim/4

1994

291 000

Citroen Xsara 1.8 i 16V SX 

lim/5

1997

298 000

Fiat Brava 1.8 ELX

lim/5

1998

300 000

Ford Escort 1.8 TD CLX

lim/5

1997

298 000

Ford Mondeo 1.6 16V CLX

lim/4

1997

299 000

Honda Civic 1.6 i ES

lim/5

1997

296 000

Hyundai Lantra 1.6 i LS

lim/4

1998

291 000

Mazda 323 F 1.5 i

lim/5

1998

301 000

Nissan Primera 1.6 SLX

lim/5

1997

293 000

Opel Vectra 1.6 GL

lim/5

1997

298 000

Opel Omega 2.5 TD GL

lim/4

1995

297 000

Peugeot 406 1.8 16V ST

lim/4

1996

291 000

Renault Safrane 2.0 16V

lim/5

1996

299 000

Škoda Octavia 1.6 LX

lim/5

1998

294 000

VW Golf 1.4

lim/5

1998

296 000

Značka/typ

karo série

rok výroby

AAA  Auto Praha

Mudra-Hošek Karlovy Vary

  Jelínek   Brno

Postl Frýdek-Místek

Dvořák České Budějovice

Audi A4 1.8

lim/4

1994

299 000

299 000

299 000

270 000

270 000

BMW 525 i

lim/4

1994

280 000

306 000

290 000

250 000

170 000

Citroen Xsara
1.8 i 16V SX

lim/5

1997

210 000

280 000

270 000

220 000

200 000

Fiat Brava
1.8 ELX

lim/5

1998

250 000

290 000

230 000

280 000

230 000

Ford Escort
1.8 TD CLX

lim/5

1997

240 000

270 000

240 000

270 000

190 000

Ford Mondeo
1.6 16V CLX

lim/4

1997

299 000

300 000

310 000

290 000

240 000

Honda Civic
1.6 i ES

lim/5

1997

250 000

270 000

250 000

270 000

220 000

Hyundai Lantra
1.6 i LS

lim/4

1998

240 000

250 000

230 000

220 000 

150 000

Mazda 323 F 1,5 i

lim/5

1998

320 000

300 000

299 000

300 000

250 000

Nissan Primera
1.6 SLX

lim/5

1997

270 000

280 000

290 000

250 000

220 000

Opel Vectra
1.6 GL

lim/5

1997

299 000

290 000

310 000

275 000

220 000

Opel Omega
2.5 TD GL

lim/4

1995

270 000

250 000

290 000

250 000

220 000

Peugeot 406
1.8 16V ST

lim/4

1996

280 000

300 000

270 000

270 000

260 000

Renault Safrane
2.0 16V

lim/5

1996

240 000

230 000

240 000

220 000

220 000

Škoda Octavia
1.6 LX

lim/5

1998

270 000

280 000

260 000

270 000

320 000

VW Golf 1.4

lim/5

1998

380 000

270 000

365 000

280 000

260 000

Fiat Punto

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.