Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo pro přecházení není přechod. Chodec na něm nemá přednost

  11:00aktualizováno  11:00
Klasické zebry na některých místech nahrazují takzvaná místa pro přecházení. Přechody totiž podle odborníků vyvolávají pocit falešného bezpečí a chodci se po nich riskantně vrhají před auta. Na místech pro přecházení musí být opatrnější. Na rozdíl od klasického přechodu na nich nemá chodec přednost před autem.

Místo pro přecházení | foto: Městská policie Plzeň

Stalo se vám, že chcete přejít silnici, ale chybí zebra, i když tam ještě nedávno byla? Zřejmě stojíte na takzvaném místě pro přecházení. Smysl je stejný jako u přechodu, ale řidič na něm přednost nedává. Přesto mají být pro chodce bezpečnější.

Jeden takový přechod-nepřechod mají nově v Benešově. Místo pro přecházení je v Tyršově ulici mezi dvěma klasickými přechody, které jsou od sebe několik stovek metrů.

"Problém je, že přechody nesmějí být podle nové normy z roku 2006 ve vzdálenosti kratší než padesát metrů. A tak jsme v Tyršově ulici z jednoho udělali místo pro přecházení," vysvětlil místostarosta Roman Tichovský. Další je u hřbitova a nové vznikne i ve vedlejší ulici u zadního vchodu do nemocnice, kde není velký provoz.

Žádná absolutní přednost

Názory na tuto novinku jsou různé. Podle Tichovského je to pro chodce bezpečnější. "Lidé si často myslí, že na přechodu mají absolutní přednost, a vrhají se na ně nebezpečně. U míst pro přecházení si musí dávat velký pozor," řekl.

Podle dopravního experta Jaroslava Hořína jsou naopak zbytečná. Spousta lidí ani neví, co místo pro přecházení znamená. "Jestli je v zákoně, že chodec je povinen použít přechod, chtějme, aby opravdu lidé chodili po přechodech," upozornil. Tento nový model je podle něj převzatý ze zahraničí.

"Tam mají čtyři druhy přechodů a na každém platí něco jiného. Jsem vyznavač toho, že čím méně budeme mít komplikovaná pravidla silničního provozu, tím lépe. Když bude existovat několik variant, které se budou lišit v detailech, nikdo nebude vědět, co to znamená," míní Hořín.

Osvětlený silniční přechod v Desné.

Osvětlený silniční přechod v Desné.

S ním souhlasí i Josef Slabý, majitel autoškoly v Sedlci-Prčici na Příbramsku. "Podle mě jsou místa pro přecházení nebezpečná. Polovina lidí neví, že to není přechod a neplatí tu stejná pravidla. Neustále se vymýšlí novinky, ale lidé v tom mají spíš guláš," míní Slabý. Upozorňuje na to, že leckde jsou přechody přes les upozornění nebezpečné. "Například v Sedlčanech se přechod ztrácí mezi různými ukazateli rychlosti a semafory. Řidič tam sleduje vše možné, jen ne chodce," upozornil.

Města o nové možnosti zatím moc nevědí

Ve středočeském kraji míst pro přecházení zatím moc není, města o nové možnosti zatímmoc nevědí. "Ještě jsme se s nimi nesetkali, ale například v centru Berouna jsou dva zvýšené retardéry, po kterých lidé přecházejí, ale nejedná se o klasický přechod pro chodce," doplnila dopravní inženýrka z berounské policie Sabina Burdová.

Místo pro přecházení není zebra

Přechod pro chodce je místo na pozemní komunikaci určené pro přecházení chodců a označené příslušnou dopravní značkou. Je určen pro přecházení vozovky, případně i jiných jízdních pásů. Každý přechod pro chodce musí být na vozovce vyznačen vodorovným dopravním značením (zebrou). Na přechodu má chodec přednost před auty.

Místa na přecházení nejsou označená a chodci na nich přednost nemají. Slouží pouze pro snadnější překonání silnice a mívají podobu ostrůvku nebo bezbariérového sníženého okraje chodníku

"Místa pro přecházení jsou stavebně upravené úseky místní komunikace, které usnadňují přecházení chodců přes komunikaci. Místa pro přecházení vytvářejí pro chodce častější možnost přechodu přes komunikaci, nenahrazují ale přechody pro chodce," říká norma ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací.

Je-li blíže než 50 m křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod vyznačený dopravní značkou, musí chodec podle zákona přecházet jen na těchto místech.


Autoři: ,




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.