Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Místo řízení si na dálnici přečteme noviny, stačí se zařadit do autovlaku

  • 313
Auta bez řidičů, která vídáme v sci-fi filmech, se možná brzy stanou realitou. Evropská unie se totiž zasazuje o vývoj systému, který by umožnil automatickou jízdu po dálnici v uspořádané koloně. Řidiči by si tak při jízdě na dálnici mohli třeba číst noviny.

Nový projekt EU jménem SARTRE má za úkol vyvinout systém, díky němuž budou auta schopna jezdit po dálnicích v jakýchsi autovlacích. Zkratka znamená Safe Road Trains for the Environment - tedy "bezpečné autovlaky pro životní prostředí".

SARTRE

Projekt částečně financuje Evropská komise a jeho vedení má na starosti společnost Ricardo UK. Účastnit se budou i další firmy - španělské IDIADA a Robotiker-Tecnalia, německý Institut für Kraftfahrwesen Aachen, a švédské SP Techical Reserarch Institute, Volvo Car Corporation a Volvo Technology.

Jak název napovídá, hlavními úkoly je zvýšit bezpečnost provozu a také snížit dopad automobilové dopravy na životní prostředí. Projekt má naučit auta jezdit po dálnici ve velmi těsné koloně.

Auta se mají po dálnicí pohybovat v šesti, až osmičlenných vláčcích. V čele kolony jede vůz se zkušeným řidičem, třeba šoférem taxíků, autobusů nebo náklaďáků. Řidiči na dálnici zadají do navigace svůj cíl a ona je navede k nejbližšímu dálničnímu vlaku. Řidič se zařadí na konec kolony a v tu chvíli převezme řízení autopilot. Jediný, kdo bude v koloně řídit, bude šofér vedoucího vozu, ostatní auta se s jeho vozem bezdrátově spojí a přebírají pokyny k řízení od něj.

Projekt SARTRE pro automatickou jízdu po dálnici

Automobily pojedou v těsné blízkosti, čímž mají na dálnici nejen ušetřit místo, ale především uspořit palivo. Pojedou totiž v "závětří", a mají tak uspořit až 20 % pohonných hmot. Když se bude řidič blížit k místu sjezdu z dálnice, jednoduše od automatu převezme řízení, opustí pruh a pojede dál podle svého. Auta v koloně pak jen vzniklou mezeru uzavřou.

Projekt SARTRE pro automatickou jízdu po dálnici

Systém nepotřebuje žádné úpravy současných dálnic, jen patřičně vybavená vozidla. Auta, která nebudou systémem pro automatické navádění a řízení osazena, budou jednoduše jezdit stejně jako dnes. První reálné testy se mají uskutečnit někdy v roce 2011. Praktického nasazení bychom se pak mohli dočkat do deseti let.

Vzhledem k tomu, že veškeré potřebné technologie jsou prakticky dostupné již dnes, neměl by v tom být žádný problém. Adaptivní tempomaty, které udržují konstantní odstup od auta vpředu, jsou běžné již nějakou dobu. Objevují se systémy aktivního řízení, které dovedou vést auta oblouky na dálnicích i bez zásahu řidiče. Navigace jsou také běžně dostupnou součástí výbavy. Jde tedy jen o to, jak vyřešit spolupráci těchto systémů a bezdrátovou komunikaci mezi jednotlivými automobily. Vše musí být samozřejmě zcela spolehlivé a právě to bude hlavní úkol vývoje.

Projekt SARTRE pro automatickou jízdu po dálnici

Pravděpodobně je to první krůček na cestě k automatické jízdě po dálnicích. Velký háček totiž bude v potřebě vodícího vozidla malého konvoje. Jakým způsobem budou "kapitáni autovlaků" na daných trasách vybíráni, je otázkou. A při jejich absenci nemůže celý systém vůbec fungovat.

Otázkou také zůstává, jak bude ošetřena celková bezpečnost systému. Ten vlastně totiž počítá s tím, že všechny vozy v koloně budou v dobrém technickém stavu. Při jízdě v malých rozestupech budou mít i automaticky řízené elektronické systémy jen málo času třeba na panické brzdění. V takovém případě se pak může výrazně projevit technický stav daného vozidla a fakt, že ne každý vůz brzdí stejně. Nemluvě o tom, že každý má ještě nazuté jiné pneumatiky, které dovedou brzdné vlastnosti výrazně změnit.