Mitsubishi Pajero

Mitsubishi Pajero | foto: AAA Auto Praha

Mistubishi Pajero už léta patří k hitům off-roadů

Mitsubishi Pajero patří k jistotám v off-roadu. V první generaci, která se táhla celým desetiletím od roku 1981, znamená levný a v zásadě bezproblémový terénní vůz. "I nejstarší pajera se prodávají dobře - v exemplářích ze začátku osmdesátých let za částky do 50 tisíc korun, zatímco poslední auta první generace pořád jsou cenou nad stotisícovou mezí," informuje Aleš Kužel z bazaru AAA Auto Praha.

Ale doplňuje, že opravdový zájem je až o zakulacený model z let 1991 až 1998. "Je to jeden z nejlepších, a proto logicky nejžádanějších off-roadů," říká Aleš Kužel.
Mitsubishi Pajero je schopno zdolat poměrně těžký terén a pak komfortně pokračovat po silnici.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Mitsubishi Pajero 
můžete koupit na www.automodul.cz

 To je jeho hlavní přednost, ke které se dál přidávají bezpečné jízdní vlastnosti, pohodlí a spolehlivost. Potíž nebývá s korozí a s kvalitou vůbec, při přiměřeném zacházení se zdatně drží ve formě i podvozky. Není ale pajero jako pajero. Jsou třídveřové a v terénu zvlášť hbité a celkově nejrozšířenější verze, dále prostorná pětidveřová auta, vzácněji se objevují vozy s odnímatelnou střechou...

Motory zahrnují spektrum od dvou benzinových 3.0 přes 3.5 V6 až po turbodiesely 2.5 a 2.8. Ale pozor - kupec může i na zdejším trhu ojetin narazit na pracovní verzi, která se na první pohled liší od obecně chváleného "civilního" provedení zadními podélnými lavicemi místo pohodlných příčných sedadel.

Tyto automobily mají motory 2.8 D (nikoliv zmíněné TD) a chybí jim plastová nadkolí, ale hlavně - jsou ochuzeny o možnost stálého náhonu čtyř kol. Tím značně tratí na ceně, byť jim možnost pohonu čtyř kol s využitím redukcí v terénu zůstává. Benzinové motory autu vyhovují, ale mají vysokou - až patnáctilitrovou i větší - spotřebu.

 Pod deset litrů nafty se lze dostat s turbodieselem. Z karosářských variant je nejžádanější pětidveřová s horším výhledem dozadu. Třídveřový vůz má zase malý zavazadlový prostor, kabrio je vysloveně sezonní záležitost. U všech modelů jsou velmi časté poruchy ABS, potíže bývají s poškozenými hadičkami uzávěrky zámků předních kol.

Německý TÜV upozorňuje na předčasně korodující či praskající výfuky a závady v řízení. Ze zdejších zkušeností plyne, že hodně proháněná auta s dieselovými motory mívají závady v turbu a synchronech převodovky. U šestiválců mohou zlobit vodní čerpadla, pozor také na klínové a rozvodové řemeny.

"Mitsubishi Pajero se na zdejší silnice ve významném množství dostal jako ojetina či bouračka ze zahraničí," sděluje Aleš Kužel. "Proto pozor na kvalitu případných oprav po haváriích. Ze zkušeností konstatuji, že v nejhorším stavu bývají kabriolety. Na druhé straně se však v bazarech nezřídka nabízejí vskutku krásná a bohatě vybavená auta s šestiválcovými motory a interiérem v kůži."

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Starší Mitsubishi Pajero s pětidveřovou karoserií a motorem 3.0 ročníku výroby 1993 stojí zhruba 300 tisíc korun a na trhu ojetin mu v těchto dnech, kdy jsou ceny off-roadů nižší, hlavní konkurenci tvoří například stejně staré vozy Opel Monterrey 3.2 za 260 tisíc, Nissan Terrano 2.4 za 270 tisíc, Toyota 4-Runner 3.0 za 300 tisíc, Jeep Grand Cherokee 4.0 za 270 tisíc a Ford Explorer 4.0 za 190 tisíc korun. "Z dané nabídky bych zcela jednoznačně volil mezi Mitsubishi Pajero a Toyotou 4-Runner," říká svůj názor Aleš Kužel, vedoucí nákupu bazaru AAA Auto Praha. "Zohlednil bych, k čemu a jak vůz budu víc používat. První je větší a má lepší jízdní vlastnosti na silnici, zatímco druhý vůz je lepší v terénu."

PLUSY
- rozumný kompromis pro terén i silnici
- bezpečnost, pohodlí, spolehlivost
- kvalita, trvanlivost
- dobré jméno, zájem na trhu ojetin
- výborná antikorozní ochrana vozů z let 1991 až 1998
- bohatá výbava

MINUSY
- vysoká spotřeba benzinových motorů
- časté závady ABS
- pozor na hůř vybavené pracovní verze
- riziko koupě vozu po těžké havárii
- malý kufr u třídveřových vozů, horší výhled dozadu u pětidveřových provedení

Mistubishi Pajero

(Pětidveřová verze s benzinovým motorem 3.0 v letních cenách, vůz zhruba od září postupně opět podraží)

ročník cena (Kč)
1991 250 000
1992 270 000
1993 300 000
1994 340 000
1995 370 000
1996 410 000
1997 470 000


příplatky
motor 2.5 TD 30 000
motor 2.8 TD 50 000
motor 3.5 20 000
kůže, klima atd. 30 000 až 40 000



srážky
třídveřová verze - 40 000 až - 50 000
kabrio (léto) - 40 000
kabrio (zima) - 60 000 až - 70 000
pracovní verze 2.8 D - 50 000