Mitsubishi  GC-PHEV

Mitsubishi GC-PHEV | foto: Mitsubishi

Pokud chcete mitsubishi, budete si vybírat z futuristických SUV

  • 27
Mitsubishi už na tradičně tvarovaná auta rezignovalo, chlubí se trojici konceptů, které spojuje vyšší světlá výška, variabilní interiér a tři písmena: SUV. Liší se určením, typem pohonu a také cílovou skupinou. Poprvé byly k vidění loni na podzim v Tokiu, Evropě se představily letos.

Trojice konceptů nedostala do vínku nikterak oslnivá jména. Jmenují se GC, XR a AR. První dva ještě mají v názvu označení pro hybridní pohon PHEV, což téměř eliminuje možnost si jména konceptů zapamatovat. Jejich technická řešení však za zmínku stojí. Všechny tři novinky Mitsubishi už ukázalo na podzim loňského roku na autosalonu v Tokiu (více zde), v březnu Ženevě pak japonský výrobce objasnil některé další detaily. Celkově pak platí, že auta sice ukazují, na co se u Mitsubishi můžeme těšit, ale v této podobě pravděpodobně do výroby přímo nezamíří.

Mitsubishi si letos připomíná čtyřicáté výročí působení na evropských trzích a zároveň se chlubí, že loni v Evropě prodalo o 10 procent aut více. Celkem jich zákazníkům dodalo 106 712.

Mitsubishi GC-PHEV

Top modelem z trojice konceptů je rozhodně velké SUV GC-PHEV. Téměř pětimetrové auto je i hodně široké (1,94 m) a také téměř dva metry vysoké. Nepřekvapí proto, že hlavní pohonnou jednotkou je přeplňovaný třílitrový zážehový motor s výkonem 250 kW, kterému pomáhá elektromotor s výkonem 70 kW. Auto může jet čistě na elektrický pohon, zvládne takto ujet až 40 kilometrů. Kombinovaná spotřeba vychází podle výrobce na 6,6 litru.

Mitsubishi GC má trvalý pohon všech kol s funkcí Super-All Wheel Control, která ovlivňuje rozdělování točivého momentu na každé z kol a stará se i o jejich přibrzďování. V systému je zařazena i redukce pro jízdu v terénu. Koncept GC má jediný typ převodovky, kterým je osmistupňový automat. Z výše uvedeného je jasné, že vše je podřízeno požadavkům amerického trhu a pokud se GC objeví i v Evropě, asi bude mít pod kapotou jiný motor a převodovka bude pravděpodobně i manuální.

Dost odvážný design exteriéru dává na odiv svalnatou karoserii s výrazným zadním převisem a ostře řezanými liniemi. Ještě futurističtější je pak interiér, v němž stojí za pozornost dvě věci. Dotykový displej je přístupný všem pasažérům, je totiž položen přes celý mohutný středový panel auta. Už z toho je jasné, že něco takového v produkčním autě jen tak neuvidíme. Ale v kombinaci s displeji na palubní desce vypadá kabina auta jak z aktuálního dílu seriálu Star Trek.

Zajímavé je i čelní sklo, které v maximální míře využívá technologii projekce (head-up displej). Vedle obvyklých údajů se na čelním okně zobrazují i informace z bezpečnostních systémů, jako jsou vzdálenost od auta před vámi, upozornění na opuštění jízdního pruhu nebo upozornění na překážku na silnici.

Mitsubishi XR

Další dva koncepty XR a AR patří do nižší třídy. Na délku měří 4,37 a 4,35 metru, rozdíl je tedy minimální. Sportovněji vyhlížející XR je pak s 1,87 metru výrazně širší než AR, které na šířku měří 1,78 metru a také je nižší. Oba modely spojuje i pohon, který se v jejich případě omezuje jen na přední nápravu. To je další důkaz, že se kategorie SUV posouvá někam jinam, než když vznikla jako derivát terénních aut pro běžný provoz. Dnes to jsou už především jen oplácaná a zvýšená auta.

Oba modely mají pod přední kapotou skromný tříválec o objemu 1,1 litru s optimisticky vyhlížejícím výkonem 100 kW. Ve sportovnějším modelu XR mu výrazně pomůže elektromotor s výkonem 120 kW, modelu AR doslova vypomáhá elektromotor s výkonem 10 kW. I proto v názvu modelu chybí ono PHEV.

Mitsubushi u modelu XR uvádí dojezd na elektriku solidních 85 kilometrů, model AR pak na čistě elektrický pohon jet nedokáže. Hypotetická spotřeba hybridu je 3,5 litru na 100 kilometrů, u modelu AR výrobce spotřebu neuvádí.

Mitsubishi AR

Interiéry obou menších konceptů jsou stejně výstavní jako u většího sourozence. Vypadají zajímavě, ale k sériové produkci mají daleko. AR má dveře, které se otvírají proti sobě a chybí mu B sloupek. Sedadla lze natáčet, takže si pasažéři mohou udělat na odpočívadle diskusní kroužek. Model XR má zase výrazně prosklenou střechu, ve které jsou i solární panely.

Ani u jednoho konceptu zatím Mitsubushi neuvádí, kdy by se jeho produkční podoba mohla objevit na trhu. V každém případě je však jasné, že od japonské značky můžeme nějaké nové zajímavé SUV očekávat. Ostatně Evropské prodeje značky na pseudeoterénních autech víceméně stojí.