Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je to oficiální. Nová škodovka se bude jmenovat Rapid

  20:12aktualizováno  23:42
Nový model kompaktní limuzíny mladoboleslavské automobilky Škoda Auto pro evropský trh se bude jmenovat Rapid. Bude vyráběn v Mladé Boleslavi. Ještě před zahájením autosalonu v Pekingu to oznámil předseda představenstva společnosti Winfried Vahland. Jméno nového modelu automobilka představí v pondělí na zahájení autosalonu.

Škoda MissionL: Čínské provedení konceptu chystaného modelu Rapid. Sériová verze bude o něco méně vyzdobená, bude postrádat prosklenou střechu a dostane klasické kliky dveří, základní rysy ale zůstanou zachovány. | foto: AP

Jméno vyzradil šéf Škodovky dřív, než na kdy to bylo původně plánováno. Jak se bude novému modelu říkat se mělo oznámit až v pondělí v devět hodin ráno.

Automobilka plánuje, že v červnu ukončí výrobu vozu Octavia Tour a hned o letních prázdninách na ní má volně navázat nová kompaktní limuzína. Nový model, který média již dříve označovala jako Rapid, by měl vycházet z konceptu MissionL představeného loni na podzim. Rapid by měl být vyráběn ve více karosářských variantách, kromě liftbacku s výklopnou zádí po vzoru octavie by to podle informací iDNES.cz měl být kombík jménem Sportbag, nebo Sportback. Kompaktní limuzína velikosti mezi fabií a octavií má mít nižší cenu než hlavní model Škody, kterým je octavia.

Sériová podoba rapidu se má vyrábět v Mladé Boleslavi spolu s koncernovým dvojčetem Seatem Toledo, který španělský výrobce v předprodukční verzi ukázal na březnovém autosalonu v Ženevě. Předseda představenstva zodpovědný za technický vývoj Eckhard Scholz tam řekl, že by se po rozběhu výroby mohla produkce nové modelové rodiny pohybovat kolem 150 000 vozů ročně.

Rapid se již vyrábí v Indii, jeho evropská varianta je však odlišná. S produkcí nového modelu Škoda Auto počítá i v Číně a Rusku. Název Rapid použila automobilka u svých modelů již dříve, poprvé to bylo v polovině 30. let a podruhé v 80. letech minulého století, tehdy u vozů s karoserií kupé. Modely Rapid přestala automobilka vyrábět v roce 1990.

Podobně Škoda Auto postupovala například u modelů Felicia nebo Octavia, které zopakovaly jména vozů z konce 50. let.

Škoda Auto připravuje nové modely, protože chce v roce 2018 prodávat ročně kolem 1,5 milionu aut. Loni kvůli tomu začala s prodejem městského modelu Citigo, nově by měla automobilka vyrábět například třetí generaci Octavie.

Mladoboleslavská automobilka loni zvýšila konsolidovaný zisk o 82 procent na 16,1 miliardy Kč. Tržby stouply o 15 procent na 252,6 miliardy korun.

Firma loni prodala rekordních 875 000 aut, meziročně prodej zvýšila o 15 procent.

První rapid vyjel v roce 1934

Škoda Rapid, 1934 - 1947

Předválečná Škoda Rapid měla několik verzí - vyráběla se jako sedan, kabriolet, kupé i dodávka.

Prvním z modelů byla Škoda 420 Rapid (1934-35), kterých se vyrobilo téměř 500 kusů. Dodávala se jako sedan nebo kabriolet s motorem o objemu 1195 cm3 a výkonu 19 kW.

Škoda Rapid OHV (1938-47) měla motor o objemu 1564 cm3 a výkonu 31 kW. Těchto sedanů a kabrioletů vzniklo asi 1800 kusů.

Krom toho automobilka ve 30. a 40. letech vyráběla například i kupé Rapid Six (pouhé čtyři kusy), sedany, kabriolety i dodávky Rapid s motorem 1385 cm3 a výkonem 23 kW a v letech 1941 a 1942 Rapid 2200 s motorem 2,2 litru a výkonem 44 kW.

Škoda Rapid, 1984 - 1990

V posledních letech komunistického režimu vyráběla mladoboleslavská automobilka pod označením Rapid dvoudveřové kupé, které vycházelo z předchozího modelu Garde (ten navázal na úspěšné kupé Škoda 110 R).

Čtyřmístné kupé bylo postaveno na konceptu sedanu Škoda 120. Vyrábělo se postupně v několika typech (Rapid 130, 135 a 136), celkem bylo vyrobeno asi 33 000 kusů.

Do vozů se montovaly motory o obsahu 1174 cm3 a 1289 cm3 a výkonu 40,5 až 46 kW.

Škoda Rapid pro indický trh

Škoda Rapid pro indický trh

Škoda Rapid pro Indii, 2011

V říjnu 2011 Škoda Auto zahájila v indickém závodě v Pune sériovou výrobu nové kompaktní limuzíny Rapid, která vychází z konceptu MissionL.

Vůz s délkou 4,39 metru, šířkou 1,70 metru a výškou 1,47 metru nabízí pět plnohodnotných míst pro řidiče a cestující a zavazadlový prostor o objemu téměř 500 litrů.

Rapid lze objednat se zážehovým a vznětovým motorem, s manuální nebo automatickou převodovkou.

Škoda Rapid pro Evropu, Čínu a Rusko, 2012

Škoda Auto loni v září 2011 na autosalonu ve Frankfurtu poprvé představila koncept nového vozu nazvaného MissionL. Tento kompaktní liftback má vyplnit mezeru mezi Fabií a Octavií.

Automobilka začne tento model vyrábět v Mladé Boleslavi letos v létě. Nová škodovka bude vycházet z konceptu MissionL.

Evropská varianta se ale bude výrazně technicky lišit od Rapidu vyráběného v Indii.

Autoři: ,




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.