Mladí a nezkušení řidiči jsou postrachem silnic

- Řidiči s čerstvým průkazem a hlavně ti, kteří nedávno přesáhli práh plnoletosti, jsou častými viníky nehod. Statistiky odhalují i další neveselou pravdu. Mezi oběťmi nehod nejčastěji figurují lidé do čtyřiadvaceti let. V zahraničí proto pro mladé řidiče platí různá omezení. Junioři za volantem musí jezdit pomaleji, dostávají řidičák na zkušební dobu a za řídítka silné motorky mohou usednout až s určitými zkušenostmi. V Čechách a na Moravě zatím žádná omezení pro řidičské elévy neplatí.

"Ve vztahu k mladým řidičům je Česká republika opravdu svobodnou zemí," říká Josef Tesařík z policejního prezidia. Motocyklisté se už od sedmnácti let mohou prohánět na nejsilnějších motorkách. Čerstvý majitel řidičáku na osobní auto má na silnici stejná práva a povinnosti jako otřelý "mazák" se stovkami tisíc ujetých kilometrů bez nehody. Majitele auta s dlouholetými řidičskými zkušenostmi může pak jen rozezlít, že za povinné ručení zaplatí stejně jako řidičský novic, který má k nehodě podle statistik rozhodně blíž.
To země Evropské unie se k mladým a nezkušeným stavějí jinak. Ve Francii platí pro čerstvé majitele řidičáku povinnost dodržovat nižší maximální rychlost. Mimo obec mohou jet maximálně osmdesátkou, ostatní devadesátkou, a na dálnici mohou jezdit maximálně sto deset, a ne sto třicet kilometrů v hodině. V některých zemích dostávají čerství řidiči právo k jízdě na zkušební dvouletou dobu. A i pojišťovny chtějí od mladých řidičů více peněz.
"Není jiná cesta než se začít přibližovat zákonům Evropské unie, takže i u nás se už připravují nové zákony týkající se dopravy," říká Jiří Konečný z ministerstva dopravy. Nová legislativa by měla platit od 1. ledna 2000, ale spíše se dá očekávat zpoždění. "Rozhodně se změní řidičáky pro motocyklisty," tvrdí Jiří Konečný. Mopedy asi zůstanou od patnácti let, od sedmnácti však bude možné sedlat jen motorku s obsahem do 125 cm3 a výkonem maximálně jedenáct kilowattů. Pak ještě bude možná existovat mezistupeň s motocykly o něco silnějšími, na opravdu silné stroje budou smět ti, kteří už překonali hranici jedenadvaceti let.
Pro nováčky za volantem se toho moc nezmění. "Nižší maximální rychlosti neprosazujeme, protože by zbrzdila provoz. A řidičák na zkušební dobu je sice dobrý nápad, ale drahý," míní Jiří Konečný. Po dvouleté zkušební době musí totiž následovat nové zkoušky, což něco stojí. "A to by musel platit stát, protože jde o náročné zkoušky spojené s vydáním nového průkazu." Největší a snad i přísnější novinkou tak bude bodovací systém, který však bude hlídat všechny stejně. Vážnější přestupek sebere řidiči hodně bodů a po překročení určité hranice se řidič s volantem rozloučí. Změnu však určitě pocítí ti, kteří si plánují kariéru v kabině nákladního vozu. Řidičák si sice budou i nadále moci udělat v osmnácti letech, ale život profesionálního řidiče náklaďáku budou moci odstartovat až v jedenadvaceti.
Statistiky odhalují naprosto jasně nešvary mladých řidičů. "Zatímco motoristů s maximálně dvouletou zkušeností je mezi řidičskou populací osm až deset procent, jejich podíl na nehodách je okolo třiadvaceti procent," říká policista Josef Tesařík. Jiná statistika ukazuje, že ve všech evropských zemích umírají nejčastěji při nehodách lidé do čtyřiadvaceti let. "Ale u nás a v Maďarsku je toto číslo překvapivě vysoké i u lidí ve věku mezi 25 a 34 lety," upozorňuje Jan Spousta z Centra dopravního výzkumu. Čím to může být? "Na západě dělají autoškolu skoro všichni automaticky v osmnácti letech, u nás to zatím neplatí." Skrytou rizikovou skupinou jsou podle Jana Spousty i řidiči motorek, kteří si průkaz udělají v mládí, ale opravdu silnou motorku si pořídí, až se finančně zaopatří v pozdějším věku. Mezitím však zapomenou, jak jezdit.
SVŮJ PODÍL VINY MAJÍ I AUTOŠKOLY
Na špatné výsledky mladých řidičů mají bezesporu vliv i autoškoly. Jejich zaměstnanci šetří tak, že žák odjezdí méně hodin, zkracují se i hodiny teoretické výuky, kdekdo má v paměti závěrečnou praktickou zkoušku, která trvala deset minut. "Co já si pamatuju, tak moje zkouška vypadala tak, že jsem přejel přes dvě ulice," vzpomíná na dobu před deseti lety Daniel Chybný z Ostravy. "Zkoušky chceme zpřísnit," říká Jan Spousta. "V Evropské unii vyžadují praktickou zkoušku, která trvá nejméně pětadvacet minut, státy s nejmenší nehodovostí dokonce praktikují půlhodinovou zkoušku." Dobrým vzorem by mohlo být i Německo, kde je přesně dán počet hodin, které musí student autoškoly strávit za volantem v nočních hodinách a na dálnicích. I nadále zůstanou tabu zkušební jízdy třeba s otcem v rodinném autě. "Atmosféra je za takových podmínek asi lepší než v autoškole, ale v Británii i Skandinávii, kde to možné je, mají tito adepti problémy se zkouškami," říká Jan Spousta.
V pojišťovně u nás zatím věk řidiče také nehraje velkou roli, ani to, jaké má zkušenosti. Větší podíl na nehodách přitom ukazuje, že zkušení řidiči, kteří nebourají, doplácejí na problematické mladé řidiče. Až začne fungovat komerční povinné ručení (snad od příštího roku), pak možná pojišťovny začnou rozlišovat mezi mladými zkušenými řidiči. "Nechci předvídat, jak bude vypadat naše komerční pojištění, ještě přesně nevíme," říká tiskový mluvčí České pojišťovny Michal Urban. Ani u havarijního pojištění většina pojišťoven nerozlišuje, zda je majitelem vozu zkušený nebo nezkušený šofér. Výjimkou je například Česko-rakouská pojišťovna, u které zaplatí lidé mladší třiadvaceti let více než ostatní.

Autoškoly mají až příliš volnou ruku
Zatímco do 1. března 1991 byla práce autoškol v tuzemsku poměrně přísně vymezena a jednoznačně dáno bylo kupříkladu i to, kolik kilometrů musí žák během hodiny výukové jízdy absolvovat, jsou nyní podmínky volnější. Je předepsáno 28 hodin výuky řízení. Z toho mají být čtyři hodiny na trenažéru, ovšem není-li k dispozici, lze jeho lekci přidat ke dvěma požadovaným hodinám na cvičišti. Ve skutečnosti je na učiteli, co žákovi dopřeje.
Těžký konkurenční boj, kdy o přízeň žáků bojují stovky autoškol, tlačí ceny kursů dolů a majitelé výukových zařízení hledají rezervy právě v tom, že ne vždy poskytnou to, co by měli. "Vím o autoškolách, kde žákům řeknou, ať se pravidla silničního provozu naučí sami doma, a v několika hodinách teoretické přípravy žáci vlastně jenom zkoušejí testy," řekl Milan Krejcha z Autoškoly Praha-západ. Upřesnil, že v obyčejném kursu by žáci měli absolvovat 45 hodin teorie a v rychlokursu je předepsáno nejméně 19 hodin.
Milan Krejcha tvrdí, že reálná cena kursu pro řízení osobního auta se v autoškole s vlastním vybavením a s učiteli, kteří žákům odvádějí to, co vyhláška předepisuje, se pohybuje mezi 6000 a 7000 korun. "Níž mohou jít podle mého názoru snad jen ti, kdož provozují auta na plyn," doplnil Milan Krejcha. "Anebo ti, co porušují vyhlášku a žákům odpouštějí hodiny teorie i praxe. Jistou výhodu mají lidé, kteří autoškoly otevřeli ve vlastních objektech a neplatí tedy drahé nájmy."
Nelegální úspory nejedna autoškola hledá zvláště při řidičském výcviku středoškoláků. Mnozí kluci se načerno naučili jezdit; právě středoškoláci - hoši i dívky - schopní samostudia často od učitelů slyší, ať vyhlášku zvládnou sami, doma. Na druhé straně je pravdou, že právě středoškolákům poskytuje většina autoškol slevy.
(hč)


Ceny kursů pro řízení osobních automobilů

PRAHA
Praha 6280 (5850 zimní sleva)
Praha-západ 6470
Praha-východ 5600
STŘEDNÍ ČECHY
Kladno 6500
Kralupy n. Vltavou 6300
Benešov 5500
ZÁPADNÍ ČECHY
Plzeň 4600
Rokycany 6080
Karlovy Vary 5800 (5500 zimní sleva)
SEVERNÍ ČECHY
Ústí nad Labem 5500 (4500 zimní sleva)
Chlumec 4700
Teplice 4500
JIŽNÍ ČECHY
České Budějovice 5300
Český Krumlov 4500
Kaplice 4700
VÝCHODNÍ ČECHY
Hradec Králové 4900
Turnov 6200
Dvůr Králové 5800
JIŽNÍ MORAVA
Brno 5000 (4700 studenti)
Znojmo 4900
Telč 3600
SEVERNÍ MORAVA
Ostrava 4900
Frýdek-Místek 4800
Havířov 5000
STŘEDNÍ MORAVA
Olomouc 5500
Hranice 4800
Bruntál 5500

Pramen: AUTO MOTO
Poznámka: Ceny jsou v korunách. V přehledu z jednotlivých měst jsou uvedeny ceny, které byly z nabídky náhodně oslovených autoškol nejnižší.

 

 


 

Výcvikový vůz by neměl být menší než auta z kategorie malých jako Renault Clio nebo Škoda Felicia.Přechod z minivozu typu Fiat Seicento můžebýt pro absolventa autoškoly problematický.

Tuzemská právní úprava říká, že by si student autoškoly měl zkusit i jízdu za tmy. V cizině mají dokonce předepsané počty nočních jízd.

Na vysokou nehodovost mladých řidičů může mít vliv i špatný výcvik v autoškole. Proto se nevyplatí dát na různé sliby ve formě méně odježděných hodin či nápadně levných kursů.