Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mlha je zrádná, zkresluje rychlost. Denní světla na ni nestačí

  14:00aktualizováno  14:00
Podzimních mlh si letos řidiči užívají dosytosti. Je čas rozsvítit mlhovky a naučit se je používat s rozumem. Velkou hrozbou se ukazují být světla pro denní svícení.

Mlhy řidiče trápí hlavně dopoledne a navečer. Objevují se prakticky všude, kde se ochlazuje vzduch těsně nad povrchem země. Mlha je vlastně kondenzovaná vodní pára, tedy vlastně mrak, který leží na zemi.

Pro řidiče je jedním z nejrizikovějších povětrnostních faktorů. „Mlha zkresluje rychlost, kterou motoristé vnímají jako výrazně nižší, než tomu ve skutečnosti je. Řidiči totiž mohou jen stěží porovnávat rychlost jedoucího vozidla s okolními předměty, které vidí nezřetelně a ke všemu jen v nejasných obrysech,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. „Nezřídka se stává, že v prvním okamžiku považují stojící vozidla za jedoucí. Vzdálenost od okolních předmětů vyhodnocují jako větší, než odpovídá realitě. Už to samo o sobě je nebezpečné. Navíc na vozovce mlha kondenzuje, brzdná dráha se proto citelně prodlužuje,“ vysvětluje dopravní expert.

Neosvětlené automobily v mlze

Neosvětlené automobily v mlze

Ze statistik vyplývá, že pravděpodobnost usmrcení při nehodě za mlhy je 2,8krát vyšší než u průměrné dopravní nehody.

Zákon přímo říká, jak musí řidič v takovém počasí jezdit. Zjednodušeně řečeno je v mlze nutné jet tak pomalu, abyste stihli kdykoli zastavit. Povinné je zapnout zadní červenou mlhovku, kterou musí být vybaveno každé auto. Můžete zapnout i přední mlhová světla, ta však povinná nejsou.

Když se zhorší světelné podmínky a je snížená viditelnost (nemusí to být jen mlha), je třeba „být viděn“, to znamená rozsvítit. Právě s mlhou si systémy automatického rozsvícení světel neumí za dne poradit. Nespoléhejte se tedy na automatiku, a když vjíždíte do mlhy, zkontrolujte, jestli svítíte.

Fotogalerie

S rozšířením systémů pro celodenní svícení, které jsou u nových aut povinné od roku 2011, nastala potíž. Světla, která výrobci řeší módními LED proužky, se zapínají pouze vepředu a zadní zůstávají zhasnutá. Za mlhy a šera tedy zůstane záď auta neosvětlená.

Řidiči zapomínají rozsvěcet hlavně večer ve městě. Denní světla svítí méně než klasická, ale rozhodně stále vcelku dobře, aby osvítila cestu. A protože řidič vidí, kam jede, často nezkoumá, zda je auto vzadu osvětlené. Po setmění tak často potkáváme auta, která jsou vzadu zcela zhasnutá.

Dálková světla nechte v mlze zhasnutá, nepomůžete si, naopak spíš přihoršíte. „Dálkovky“ totiž způsobují takzvaný zrcadlový efekt, kdy řidič oslní sám sebe.

Předními mlhovkami v mlze svítit můžete, zadními musíte. Zadní světla do mlhy musí řidič užít vždy za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Blíže to specifikováno není. Odborníci radí zapnout zadní mlhovky, když špatně vidíte zadní koncová světla vepředu jedoucího auta.

Zadní mlhové světlo je třeba při jízdě v koloně vypínat.

Zadní mlhové světlo je třeba při jízdě v koloně vypínat.

Nikdy mlhovky nezapínejte předem, ani je nenechávejte svítit po vyjetí z mlhy nebo sněžení. „Zadní světlo do mlhy má vyšší intenzitu svícení než zadní obrysová světla. Proto je bezpodmínečně nutné, aby řidiči dodržovali povinnost vypnutí mlhovek v případě, že nepříznivé povětrnostní podmínky pominou. Oslňují tím ostatní,“ zdůrazňuje Martin Farář, šéf BESIPu.

Pro jízdu v mlze platí několik základních pravidel: držet si větší odstup než normálně a zásadně nepředjíždět. Velmi opatrní buďte i na dálnici.

Když už opravdu není vidět na krok, není ostuda nasadit šnečí tempo. Ideální je orientovat se podle vodorovného značení, tedy bílých čar. V Česku však bývají často nezřetelné. Jsou-li viditelné, sledujte střední dělicí čáru, protože při jízdě těsně při pravém okraji silnice hrozí nebezpečí, že tam bude chodec, cyklista, odstavené vozidlo nebo jiná překážka.





Nejčtenější

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Praha, 15.6.2017, 1000 mil československých, auta, veteráni
OBRAZEM: Veteráni jedou kalupem 1000 mil československých

Téměř šest desítek automobilových veteránů ráno obsadilo prostranství u Národního technického muzea v Praze. Z Letné vzápětí jejich posádky odstartovaly k...  celý článek

Servisní truck závodního týmu Škoda Motorsport
VIDEO: Rozebrané auto a desítky gum, to je servisní kamion pro rally

Dnes startuje Rally Hustopeče, čtvrtý ze sedmi podniků Mistrovství České republiky v rally 2017. Podívejte se do útrob servisního kamionu týmu Škoda Motorsport.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.