Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozsviťte, není vidět na krok. Na mlhu denní světla nestačí

  16:06aktualizováno  16:06
Když je mlha hustá tak, že by se dala krájet, je čas rozsvítit mlhovky. Přesně taková byla dnes dopoledne a čeká na řidiče i v dalších dnech. Velkou hrozbou se ukazují být světla pro denní svícení.

Mlhy řidiče trápí hlavně dopoledne a navečer. Objevují se prakticky všude, kde se ochlazuje vzduch těsně nad povrchem země. Mlha je vlastně kondenzovaná vodní pára, tedy vlastně mrak, který leží na zemi.

Pro řidiče je jedním z nejrizikovějších povětrnostních faktorů a zákon přímo říká, jak musí řidič v takovém počasí jezdit.

Zjednodušeně řečeno, v mlze je nutné jet tak pomalu, abyste stihli kdykoli zastavit. Povinné je zapnout zadní červenou mlhovku, kterou musí být vybaveno každé auto. Můžete zapnout i přední mlhová světla, ta však povinná nejsou.

Když se zhorší světelné podmínky a je snížená viditelnost (nemusí to být jen mlha), je třeba "být viděn", to znamená rozsvítit. Právě s mlhou si systémy automatického rozsvícení světel neumí za dne poradit. Nespoléhejte se na automatiku a když vjíždíte do mlhy, zkontrolujte, jestli svítíte.

Rozsviťte

S rozšířením systémů pro celodenní svícení (u nových aut povinné od roku 2011) ovšem nastala jiná potíž. Světla, která výrobci řeší stále častěji módními LED proužky, se zapínají pouze vepředu a zadní zůstávají zhasnutá. Za mlhy a šera tedy zůstane záď auta neosvětlená.

Řidiči zapomínají rozsvěcet hlavně večer ve městě. Denní světla svítí méně než klasická, ale rozhodně stále vcelku dobře, aby osvítila cestu. A protože řidič vidí kam jede, často nezkoumá, zda je auto vzadu osvětlené. Po setmění tak často potkáváme auta, která jsou vzadu zcela zhasnutá.

Dálková světla nechte v mlze zhasnutá, nepomůžete si, naopak spíš přihoršíte. "Dálkovky" totiž způsobují takzvaný zrcadlový efekt, kdy řidič oslní sám sebe.

Mlhovka nejen v mlze

Silniční zákon přímo předepisuje, že zadní světla do mlhy musí řidič užít vždy za mlhy, sněžení nebo hustého deště.

Blíže to specifikováno není. Odborníci radí zapnout zadní mlhovky, když špatně vidíte zadní koncová světla vepředu jedoucího auta.

Nikdy mlhovky nezapínejte předem, ani je nenechávejte svítit po vyjetí z mlhy nebo sněžení, protože ostatní řidiče oslňují.

Sobotní ráno 7. prosince bylo v obci Příseka na Vysočina po řidiče náročné.

Předními mlhovkami v mlze svítit můžete, zadními musíte.

Držte se středové čáry

Pro jízdu v mlze platí několik základních pravidel: držet si větší odstup než normálně a zásadně nepředjíždět. Velmi opatrní buďte i na dálnici.

Když už opravdu není vidět na krok, není ostuda nasadit šnečí tempo. Ideální je orientovat se podle vodorovného značení, tedy bílých čar. V Česku však bývají často nezřetelné. Jsou-li viditelné, sledujte střední dělicí čáru, protože při jízdě těsně při pravém okraji silnice hrozí nebezpečí, že tam bude chodec, cyklista, odstavené vozidlo nebo jiná překážka.

Sledovat koncová světla jiného auta se nemusí vždy vyplatit. Můžete také dojet jinam, než jste chtěli.

Při jízdě v mlze je velmi důležité udržovat dostatečný odstup od aut jedoucích vepředu. "Řidič se cítí za světly jedoucími před ním v husté mlze bezpečněji, protože vidí alespoň něco. Nesmí se však přiblížit takovému autu na tak malou vzdálenost, že by při brzdění nestačil včas zastavit," varuje Petr Buček ze specializovaného serveru AutemBezpečně.cz.

V případě, že jste nuceni z auta vystoupit na nepřehledném místě, je v mlze více než kdy jindy třeba obléci reflexní vestu a postavit do dostatečné vzdálenosti výstražný trojúhelník.

Autor:




Nejčtenější

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Další z rubriky

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Motor Koenigsegg pro Spyker
Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker,...  celý článek

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.