Rozsviťte, není vidět na krok. Na mlhu denní světla nestačí

  • 129
Když je mlha hustá tak, že by se dala krájet, je čas rozsvítit mlhovky. Přesně taková byla dnes dopoledne a čeká na řidiče i v dalších dnech. Velkou hrozbou se ukazují být světla pro denní svícení.

Mlhy řidiče trápí hlavně dopoledne a navečer. Objevují se prakticky všude, kde se ochlazuje vzduch těsně nad povrchem země. Mlha je vlastně kondenzovaná vodní pára, tedy vlastně mrak, který leží na zemi.

Pro řidiče je jedním z nejrizikovějších povětrnostních faktorů a zákon přímo říká, jak musí řidič v takovém počasí jezdit.

Zjednodušeně řečeno, v mlze je nutné jet tak pomalu, abyste stihli kdykoli zastavit. Povinné je zapnout zadní červenou mlhovku, kterou musí být vybaveno každé auto. Můžete zapnout i přední mlhová světla, ta však povinná nejsou.

Když se zhorší světelné podmínky a je snížená viditelnost (nemusí to být jen mlha), je třeba "být viděn", to znamená rozsvítit. Právě s mlhou si systémy automatického rozsvícení světel neumí za dne poradit. Nespoléhejte se na automatiku a když vjíždíte do mlhy, zkontrolujte, jestli svítíte.

Rozsviťte

S rozšířením systémů pro celodenní svícení (u nových aut povinné od roku 2011) ovšem nastala jiná potíž. Světla, která výrobci řeší stále častěji módními LED proužky, se zapínají pouze vepředu a zadní zůstávají zhasnutá. Za mlhy a šera tedy zůstane záď auta neosvětlená.

Řidiči zapomínají rozsvěcet hlavně večer ve městě. Denní světla svítí méně než klasická, ale rozhodně stále vcelku dobře, aby osvítila cestu. A protože řidič vidí kam jede, často nezkoumá, zda je auto vzadu osvětlené. Po setmění tak často potkáváme auta, která jsou vzadu zcela zhasnutá.

Dálková světla nechte v mlze zhasnutá, nepomůžete si, naopak spíš přihoršíte. "Dálkovky" totiž způsobují takzvaný zrcadlový efekt, kdy řidič oslní sám sebe.

Mlhovka nejen v mlze

Silniční zákon přímo předepisuje, že zadní světla do mlhy musí řidič užít vždy za mlhy, sněžení nebo hustého deště.

Blíže to specifikováno není. Odborníci radí zapnout zadní mlhovky, když špatně vidíte zadní koncová světla vepředu jedoucího auta.

Nikdy mlhovky nezapínejte předem, ani je nenechávejte svítit po vyjetí z mlhy nebo sněžení, protože ostatní řidiče oslňují.

Sobotní ráno 7. prosince bylo v obci Příseka na Vysočina po řidiče náročné.

Předními mlhovkami v mlze svítit můžete, zadními musíte.

Držte se středové čáry

Pro jízdu v mlze platí několik základních pravidel: držet si větší odstup než normálně a zásadně nepředjíždět. Velmi opatrní buďte i na dálnici.

Když už opravdu není vidět na krok, není ostuda nasadit šnečí tempo. Ideální je orientovat se podle vodorovného značení, tedy bílých čar. V Česku však bývají často nezřetelné. Jsou-li viditelné, sledujte střední dělicí čáru, protože při jízdě těsně při pravém okraji silnice hrozí nebezpečí, že tam bude chodec, cyklista, odstavené vozidlo nebo jiná překážka.

Sledovat koncová světla jiného auta se nemusí vždy vyplatit. Můžete také dojet jinam, než jste chtěli.

Při jízdě v mlze je velmi důležité udržovat dostatečný odstup od aut jedoucích vepředu. "Řidič se cítí za světly jedoucími před ním v husté mlze bezpečněji, protože vidí alespoň něco. Nesmí se však přiblížit takovému autu na tak malou vzdálenost, že by při brzdění nestačil včas zastavit," varuje Petr Buček ze specializovaného serveru AutemBezpečně.cz.

V případě, že jste nuceni z auta vystoupit na nepřehledném místě, je v mlze více než kdy jindy třeba obléci reflexní vestu a postavit do dostatečné vzdálenosti výstražný trojúhelník.