Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mnohá ukradená auta končí v Kosovu

aktualizováno 
Jedním z míst, kam zloději vozí na prodej auta ukradená v Česku, je Kosovo.
Jedním z míst, kam zloději vozí na prodej auta ukradená v Česku, je Kosovo. Potvrzuje to Martin Dvořák, bývalý královéhradecký primátor, který je nyní ve službách OSN na Balkáně. "Vedle Černé Hory je Kosovo ve vztahu k legalizaci ukradených aut nejbenevolentnější zemí," říká Martin Dvořák. Po Balkáně dodnes jezdí auta s českou poznávací značkou, tamní úřady začaly vydávat kosovské značky až nedávno. Ještě minulý rok se po Kosovu proháněla řada aut také s německými, švýcarskými, belgickými a holandskými poznávacími značkami. Poslední dobou Kosované našli cestu, jak kradené auto legálně přihlásit na nové značky. "Stačí, když si seženou místopřísežné prohlášení, že auto do země někdo přivezl jako dar nebo je Kosovanům zapůjčil," uvádí Martin Dvořák. A kdo takové osvědčení dodá? Například krajané žijící v Česku. "Kosovanů je v naší zemi opravdu hodně. Mají zlatnictví, pizzerie, ale i hotely. Povětšinou jsou to bohatí lidé," potvrzuje Martin Dvořák. Vozů s českou státní poznávací značkou viděl Martin Dvořák v Kosovu celou plejádu. Zpočátku své mise na ně dokonce mával, neboť se domníval, že míjí krajany. Později pochopil, že jsou to auta kradená. "V Kosovu jsem viděl Mercedes A s cizineckým, modrožlutým číslem z Brna. Jezdí tu také velký Mercedes 500 z jižní Moravy, vídávám octavie, některé ještě s českou, jiné už s kosovskou značkou. Kosovští Albánci jsou totiž na auta dost vybíraví - nejnižší kategorií je tu golf. O fabie a felicie velký zájem není," hlásí z Kosova Martin Dvořák. Ten vše, o čem hovoří, považuje za nutnou daň, kterou Evropa platí za obnovení pořádku v balkánské zemi. "Domnívám se ale, že příliv kradených aut už vysychá." Jak si Kosované kradené vozy cení? "Nabízeli mi tu za mou tři roky starou octavii 5000 marek. Když jsem to nevzal, tak mi navrhli, že auto v Česku naoko ukradou a těch pět tisícovek dostanu navrch," svěřuje se Martin Dvořák. V takovém případě by totiž vyplatila peníze navíc ještě pojišťovna. Jistěže nepřijal ani druhou nabídku. Pro MF DNES však udělal průzkum, ve kterém zjistil, kolik jaká octavia v Kosovu stojí. "Nová, s kompletními doklady tu je asi za 30 tisíc marek. Bez dokladů stojí sedm až osm tisíc," sděluje Martin Dvořák.
Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.