Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mnoho značek je u silnic nelegálně

  12:31aktualizováno  12:31
- U silnic jsou k vidění kromě takzvaných informativních dopravních značek, které řidiče upozorňují na nejbližší hotel, restauraci, benzinovou pumpu nebo stále častěji i nákupní zónu, také komerční upoutávky. Někteří řidiči je vítají, protože jim usnadňují orientaci, jiní je zatracují s tím, že samotných dopravních značek už je až příliš. Každopádně velmi mnoho komerčních značek je u silnic neoprávněně.
"V některých místech jsou různé komerční upoutávky tak nahuštěné, že mezi nimi přehlédnu normální dopravní značku," říká Martin Chvosta, který jako dealer mobilních telefonů často jezdí po Praze. Podle Petry Vejvodové, která používá automobil hlavně k nákupům, jsou ale komerční ukazatele užitečné: "Pomáhají mi orientovat se mezi stále přibývajícími supermarkety."
O tom, kam která dopravní značka může přijít, rozhoduje u dálnic a rychlostních komunikací ministerstvo vnitra, v Praze a ostatních městech pak magistráty a obecní úřady. "Ke každému povolení se ale nakonec vyjadřuje příslušné oddělení dopravní policie," říká její pražský šéf Zdeněk Bezouška. Nejdůležitějším hlediskem je podle něj bezpečnost provozu. V praxi to znamená, že se reklamní poutače nesmí umísťovat na společné sloupky s dopravními značkami, nesmějí je zakrývat ani s nimi být zaměnitelné. Obecně nesmějí rozptylovat řidičovu pozornost. K tomu dodává student Pavel Novák, který se k řízení vozidla dostane pouze "svátečně": "Nedávno mě jedna hodně barevná reklama u cesty tak upoutala, že jsem na chvíli přestal dávat pozor a málem jsem narazil do prudce brzdícího auta přede mnou."
Ne všechny upoutávky a značky stojí u silnic oprávněně. Vedoucí odboru dopravy pražského magistrátu Kamil Kotek říká: "Značky upozorňující motoristy na komerční cíle, které se často objevují u silnic načerno, odhalujeme ve spolupráci s policií, ale je to obtížné." V praxi by prý musel každý úředník obcházet silnice a jednotlivé značky a upoutávky, kterých jsou dnes stovky, porovnávat s příslušným seznamem. Podle něj přitom není schvalování nijak zdlouhavé a firmy se nelegálním umístěním značky zbytečně vystavují sankcím. "Když se nám podaří vypátrat toho, kdo značku neoprávněně umístil, tak ho pokutujeme. A sankce se může pohybovat až v řádu statisíců, to posuzujeme individuálně, podle závažnosti prohřešku," říká Kamil Kotek a dodává: "Pokud se taková značka objeví na zařízení Technické správy komunikací, jako jsou mosty nebo například sloupy veřejného osvětlení, pak ji ještě odstraníme. Když je někde soustředěno více obchodů, snažíme se značky, které na ně upozorňují, kvůli zjednodušení a zpřehlednění sloučit pod jedinou značku."
Zatímco informativní dopravní značky jsou schvalovány zdarma, komerční jsou posuzovány jako reklama. Podléhají stavebnímu řízení a za jejich osazení platí firmy místní poplatky. Podle policie však lze někdy těžko rozlišit, kdy jde o podstatnou informaci pro řidiče a kdy už o reklamu. Zdeněk Bezouška k tomu říká: "Příkladem jsou upoutávky na rádiové frekvence." Řidiči by podle něj měli vědět o frekvenci, na které najdou dopravní zpravodajství, ale název rádia by tam být neměl.
Žádný z oslovených řidičů se rozmísťování ukazatelů frekvencí rádiových stanic, které přinášejí dopravní zpravodajství, nebrání. "Už mnohokrát jsem se tak vyhnul dopravní zácpě a ušetřil si tak desítky minut čekání," říká řidič z povolání Josef Jančařík. Podle slov Alexandra Píchy, šéfredaktora Radiožurnálu přinášejícího celoplošně dopravní informace, by se měly brzy u silnic na hranicích jednotlivých rozhlasových pásem objevit i poutače na jejich frekvenci.

Na značce by měla být frekvence, na které jsou dopravní informace, název rádia by ale uveden být neměl.

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Audi A3 1.4 g-tron 2016 · CNG, ČR,...
Audi A3 1.4 g-tron 2016 · CNG, ČR,...

r.v. 2016, naj. 20 445 km, CNG + benzín
470 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.