Mnozí řidiči špatně chápou záruku mobility

Automobilky Škoda, Volkswagen, Audi i Seat poskytují k novým vozům doživotní záruku mobility, některé jiné značky totéž nabízejí jako asistenční služby. Jedno ani druhé ovšem neznamená, že řidič zůstane mobilní i ve chvíli, kdy auto svěří k prohlídce nebo k opravě do servisu. Záruka spojená například s bezplatným užíváním náhradního vozu se uplatní hlavně v případech, kdy auto náhle odmítne poslušnost během cesty. "Smysl záruky mobility si mnozí řidiči vysvětlují špatně a předpokládají, že dostanou náhradní auto, sotva se škodovkou zajedou do servisu na objednanou opravu nebo pravidelnou prohlídku," říká Vladimír Malina ze Škody Auto Mladá Boleslav a dodává: "Proto jsme dodali do záručních podmínek poznámku, že auto musí být v momentě poruchy nejméně třicet kilometrů od řidičova bydliště. Ale i když vůz zklame majitele blíž domovu, odtah a pomoc přímo na silnici poskytneme bezplatně." Jiné značky nabízejí oproti firmám koncernu Volkswagen jen roční až dvouleté bezplatné asistenční služby, ale kilometrové omezení většinou v servisní knížce neuvádějí. Co záruka mobility dává? "Ať je řidič kdekoliv, třeba na dovolené v Chorvatsku, a pokazí se mu auto, tak zdarma přijede servisní vůz. Ten porouchané auto opět bezplatně odtáhne, platí se jen za opravu. Pokud ji servis nezvládne během několika hodin, půjčí zdarma až na tři dny náhradní auto, popřípadě zaplatí hotel nebo dopravu směrem domů," vypočítává Vladimír Malina. Záruka mobility však má háček: automobil musí procházet pravidelnými ročními prohlídkami, které opravna zaznamenává do servisní knížky. "Taková prohlídka stojí dva tisíce korun. Kromě výměny oleje a filtrů zahrnuje například kontrolu brzd, světel, kapalin, stavu náprav, výfuku a třeba i promazání dveří," upřesňuje Petr Řehák, technik servisu v Praze-Jarově. "K ročním prohlídkám je dobrý důvod - mnohým potížím lze odbornou kontrolou předejít. Řidiče tak zbavíme možných trablů na cestě," pokračuje Vladimír Malina. "Záruka mobility bude platit i za dvacet let například u dnes koupené, ale pravidelně servisované octavie." Záruku mobility ani asistenční služby některé značky nenabízejí vůbec. Příkladem může být japonský Nissan. "Asistenční služby zavádějí firmy, které nenabízejí tříletou záruku. Chtějí zákazníky přilákat jinak," říká Lubomír Tvardík, šéf zastoupení Nissanu v České republice.