Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Keňský off-road za 120 tisíc. Na servis musí stačit klacek a kámen

  0:12aktualizováno  0:12
Žádná boční okna, jen plátěná střecha a rámová konstrukce, vyšší světlá výška, ale především pohon všech kol. Prototyp off-roadu nové keňské firmy Mobius by měl být ideálním prostředkem pro provoz na africkém venkově.

Mobius Two | foto: Mobius

Představa o praktickém dopravním prostředku v srdci Afriky je zjevně jiná než třeba v Evropě. Drahá a luxusní SUV by na africkém venkově příliš neobstála. Klasické off-roady od Toyoty nebo Land Roveru jsou pro většinu tamních obyvatel cenově nedostupná. A obyčejná osobní auta si zase neporadí s nezpevněnými silnicemi a cestami.

Fotogalerie

Řešení se snaží najít u mladé značky Mobius, která sídlí v Nairobi a založil ji mladý Brit Joel Jackson. Základní myšlenka Mobiusu je prostá: nabídnout auto, které zvládne nezpevněné cesty afrického venkova a přitom nebude dražší než motorové tříkolky, které jsou rozšířené v tamním městském provozu.

Výrobce srovnává tři nejpopulárnější dopravní prostředky v Keni: městské tříkolové motorikšy (známé z Indie nebo Bangkoku), mikrobusy a motorky. Ty jsou jasně nejlevnější a neznačkové se prodávají v přepočtu okolo 20 000 korun. Dovážené použité mikrobusy (nejčastěji asijské provenience) se podle Mobiusu prodávají okolo čtvrt milionu korun, indické motorikšy pak stojí v přepočtu okolo 120 000 korun.

Mobius Two

Mobius Two se má cenou tříkolkám vyrovnat, cenu firma odhaduje taktéž na 120 000 korun. Jenže levný off-road si poradí i s náročným terénem venkovských cest a navíc uveze až osm lidí nebo 500 kilo nákladu.

Auto je opravdu spartánské. Vyjma čelního nemá žádná další okna, střecha je plátěná, natažená na trubkové konstrukci, interiér je pak naprosto účelový a jediným "nadstandardním" prvkem výbavy budou demontovatelné zadní lavice pro změnu na nákladní verzi. Podstatnou vlastností je ale podvozek se světlou výškou 35 centimetrů a pohon všech kol.

Zvnějšku prototyp, kterým se výrobce chlubí, vypadá jako stará rachotina s karosérií vyklepanou na koleně. Ale to je vlastně výhoda. Auto bude tak jednoduché, že ho spraví každá dílna. Důležitým prvkem je pak mohutný přední nárazník z hliníkové voštiny, zakrytování podvozku a silné přední světlomety.

Mobius Two

O pohonné jednotce se výrobce zatím konkrétněji nezmiňuje, prý bude úsporná. Pravděpodobně bude pocházet od známého světového výrobce, ideálně s dobrým servisním pokrytím na africkém kontinentu. I další díly chce Mobius odebírat od známých výrobců, hlavním kritériem vedle odolnosti ale bude cena a dostupnost dílů pro opravy. Bude třeba, aby bylo auto opravitelné v polních podmínkách co nejjednodušeji, s nadsázkou lze říci, že bude šoférovi muset stačit k opravě kámen a klacek, nejvýš švýcarský nůž.

Se zahájením výroby to zatím nebude tak horké. Firma má prototyp, který si odkrucuje první kilometry po afrických cestách-necestách. Mobius Two ale není prvním počinem značky. Už podle jména je druhým pokusem o dostupný africký vůz. Prototyp prvního modelu Mobiusu One zkouší firma už delší dobu. A nutno poznamenat, že dvojka vypadá mnohem lépe. Mobius One totiž připomíná plážovou bugynu s plátěnými dveřmi, a to ještě hodně ošklivou bugynu.

Mobius One
Mobius One

Mobius One

Je velmi nepravděpodobné, že by se jakýkoliv model značky objevil i na evropském trhu. Auta jen stěží budou splňovat evropské normy a ostatně firma sama ani nemá takové ambice.

Autor:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.