Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Na hliněnou autosochu vzali u Jaguaru sekyru

aktualizováno 
Při hledání správných tvarů nového auta jsou nezbytným pomocníkem hliněné modely. Jednu takovou sochu Jaguaru XF rozmetali na kusy sami designéři automobilky. Na auto postavené z typicky hnědočerveného materiálu si vzali i sekeru. Modelářská hlína je velmi zajímavý materiál. Modeláři se s ním doslova mazlí.

"Hrozně rád se jí dotýkám," říká o modelářské hlíně šéfdesignér Škody Jozef Kabaň. Bez speciální hmoty se dnes designéři neobejdou. "Dobře se mi s ní pracuje," souhlasí Jakub Gurecký, designér studia 1to1design.

Modeláři z ní podle návrhu stylistů vytvarují klidně celé auto v životní velikosti (staví se ale i menší modely v měřítku 1:4). A designéři jejich dílo mezitím "ničí", jak na ně hmatají, rýpou do něj, naznačují, jak upravit linky a hrany...

Hliněný model přístrojovky nové Škody Rapid

Hliněný model přístrojovky nové Škody Rapid

Speciální modelářskou hlínu nabízí na světě jen několik firem (Chavant, Kolb, Staedler). Na její výrobu se používá vosk, olej, křída a pigmenty. Podle zkušených modelářů ze Škodovky jsou mezi různými značkami rozdíly. Jsou také různé druhy hmot. Dodávají se v cihličkách nebo válečcích.

Dva z modelářů, kteří sochají nové škodovky, jsou Britové, jeden pracoval donedávna pro Bentley. A jeden Švéd, který pro Škodovku pracuje už 14 let, získával zkušenosti u Audi, pracoval třeba na prvním TT.

Velmi důležitou součástí designérského týmu jsou modeláři. Ze speciální hlíny...

Velmi důležitou součástí designérského týmu jsou modeláři. Ze speciální hlíny vytvoří na milimetr přesně model, který se pak změří, data přenesou do počítače a podle nich se pak vyrábí auto.

Modelářskou hlínu používají nejčastěji právě automobiloví designéři. Auto z ní hodiny, dny a týdny tvarují, a pak se podle něj vyrábí auto. Modeláři musí mít obrovský cit pro materiál a pracovat s maximální přesností.

Fotogalerie

Jejich dílo pak do detailu proměří a přenesou do počítačových dat konstruktéři. S trochou nadsázky lze říci, že podle hliněného modelu se pak vyrábí karoserie sériového auta.

Hliněné modely (říká se jim po anglicku "clay model") samozřejmě nejsou celé z tohoto drahého materiálu. Na základní prostorový rám se připevní panely a pěnové výplně, které se pokryjí vrstvou hlíny, z ní se pak sochá auto. Když je tvar hotový, hliněný model se potáhne barevnou fólií.

Hliněný model se potáhne folií simulující karoserii.

Hliněný model se potáhne fólií simulující karoserii.

Aby se s na omak velmi příjemnou hmotou dalo pracovat, je třeba ji zahřát. Ve speciální peci "povolí" a dobře se tvaruje. S tím, jak postupně chladne, hmota také tuhne. I za pokojové teploty se ale dobře opracovává různými škrabkami a tvořítky.

"Představte si, že vezmete tužší máslo, dáte ho do trouby rozehřáté na 40–50 stupňů a ono hezky změkne," popisuje práci s modelářskou hlínou Jakub Gurecký ze studia 1to1design. "Pak se s ní pracuje se jako s plastelínou. Musí se nanášet po vrstvách na podklad ,který má vlastnosti, aby se na něm hmota udržela. Jednotlivé vrstvy se musí perfektně propojit, aby vznikla homogenní vrstva bez bublin." Podle Gureckého se velmi často používá jako podklad třeba polystyrén.

Modelářská hlína, kteroui používají designéři.

"Je to jako když mažu máslo na chleba. Skoro to natírám a vrstvy se musí pořádně propojit," popisuje designér. "Když clay vychladne, musí se povrch nejdříve srovnat do základních ploch, potom se začne ´vyškrabovat´ požadovaný tvar a až pak detaily."

"Modelářská hlína není levná, zase se ale dá opakovaně používat," dodává Jakub Gurecký.





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.