Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Offroadová dobrodružství v kapesním balení

aktualizováno 
Radši rozsvítím světla na rampě. Drapáky na pneumatikách mého teréňáku naštěstí zvládnou mazlavé bahno, kameny a dost velké kořeny obřích stromů. Kdybych uvízl, kamarádi mě vytáhnou lanem na navijáku. Stoupáme na Ještěd. S dálkovým ovládáním v rukou.

Závod offroadů v měřítku 1:10 na Ještědu. Modely aut mají být co nejreálnější | foto: Petr Holeček, Metro.cz

V květnu jsem jezdil s terénním pick-upem po poušti, měsíc nato jedu s podobným autem po cestě plné kmenů a kamenů, vpravo burácí divoká řeka, vlevo je prales plný obřích palem. Jen jedno z toho je ale pravda. Vlastně skoro. Zatímco v Namibii jsem vyzkoušel, jak se opravdové auto chová na tekutém písku, nyní mám v ruce dálkové ovládání a řídím sice offroad, ale v měřítku 1:10. Z některých fotek ani nepoznáte, že jde o hračku.

Bomber!

Jako živí

Základní myšlenkou je, aby auta vypadala co nejreálněji a i jízda odpovídala skutečnosti. Používají se navijáky, lana, vyprošťovací plechy, vše jako doopravdy. Jezdí se i soutěže, kde se modely utkávají v brankách, a tam jde o milimetry. Jsou i orientační soutěže, kde je branek jen pár daleko od sebe a spíše než o přesnost jde o navigaci a volbu trasy.

Ta řeka je potůček, který přeskočí i děcko, palmy jsou borůvky a kmeny stromů klacíky pro pejsky. Parta nadšenců do rádiem řízených elektromodelů autíček mě vzala na svůj tradiční výšlap na Ještěd. Zatímco před deseti lety jich tu bylo sedm, dnes je tu skoro sto lidí.

Od kamaráda Honzy Šandy, jinak advokáta z kolína, dostávám model Axial rr-10 Bomber. krásný teréňák s obřími koly, je odpružený, zvládá vyjet všechno. „Je to jediný model, který jsem nestavěl, ale koupil hotový. Říká se tomu rTr, tedy ready To run, připravený k jízdě,“ vysvětluje pětatřicetiletý sympaťák se šátkem na hlavě a trikem s logem off road Clubu Tisovec.

„Autům se věnuju zhruba od roku 2007, kdy jsem si přinesl z hračkárny mercedes třídy G v měřítku 1:10. od té doby jsem vystřídal asi deset aut, v současné době mám tři,“ říká a ukazuje mi auto, se kterým jede na Ještěd on - Toyotu RAV4.

Fotogalerie

„Na tom jsem spolupracoval s Jakubem Kaimlem a jeho firmou lee‘s frames. Jakub mi vyrobil šasi a trubkový rám přesně podle mých představ a na míru ke karoserii. Základní komponenty podvozku jsou z modelu Axial SCX-10, doplněné o tuningové díly nejrůznějších výrobců, které zvyšují odolnost, umožňují přesnější řízení a menší poloměr otáčení a podobně,“ říká zapáleně. A fakt. Ačkoli to autíčko vypadá proti mému nafoukanci jako prďola, zvládne vyjet i nemožné.

Jeďte si to osahat

„Moje nejstarší auto je ale volkswagen brouk na základě modelu Losi MiniRockCrawler, kterého jsem stavěl v roce 2008 pro manželku.

A od té doby spolehlivě jezdí,“ říká Honza. Možností, jak s tímto koníčkem začít, je několik. Dá se koupit nový model RTR, nový model jako kit, což znamená rozložená stavebnice, bez elektrovybavení, nebo se dá koupit model na bazaru. „Nedá se říct, která varianta je nejlepší, každá má něco do sebe. Prvotní investice se pohybuje někde kolem deseti tisíc korun. Za to se dá koupit auto, které tě bude bavit, bude schopné v terénu a bude dobře vypadat.“

Určitě doporučuje navštívit fórum rc4x4.cz, kde se řeší všechno od stavby aut až po domlouvání akcí. „Není problém si tam najít nejbližší akci a vyrazit se podívat. Stoprocentně se najde někdo, kdo nechá svoje auto osahat a vyzkoušet.“

Autor: Metro.cz


Témata: hračky


Nejčtenější

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Další z rubriky

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.