Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Offroadová dobrodružství v kapesním balení

aktualizováno 
Radši rozsvítím světla na rampě. Drapáky na pneumatikách mého teréňáku naštěstí zvládnou mazlavé bahno, kameny a dost velké kořeny obřích stromů. Kdybych uvízl, kamarádi mě vytáhnou lanem na navijáku. Stoupáme na Ještěd. S dálkovým ovládáním v rukou.

Závod offroadů v měřítku 1:10 na Ještědu. Modely aut mají být co nejreálnější | foto: Petr Holeček, Metro.cz

V květnu jsem jezdil s terénním pick-upem po poušti, měsíc nato jedu s podobným autem po cestě plné kmenů a kamenů, vpravo burácí divoká řeka, vlevo je prales plný obřích palem. Jen jedno z toho je ale pravda. Vlastně skoro. Zatímco v Namibii jsem vyzkoušel, jak se opravdové auto chová na tekutém písku, nyní mám v ruce dálkové ovládání a řídím sice offroad, ale v měřítku 1:10. Z některých fotek ani nepoznáte, že jde o hračku.

Bomber!

Jako živí

Základní myšlenkou je, aby auta vypadala co nejreálněji a i jízda odpovídala skutečnosti. Používají se navijáky, lana, vyprošťovací plechy, vše jako doopravdy. Jezdí se i soutěže, kde se modely utkávají v brankách, a tam jde o milimetry. Jsou i orientační soutěže, kde je branek jen pár daleko od sebe a spíše než o přesnost jde o navigaci a volbu trasy.

Ta řeka je potůček, který přeskočí i děcko, palmy jsou borůvky a kmeny stromů klacíky pro pejsky. Parta nadšenců do rádiem řízených elektromodelů autíček mě vzala na svůj tradiční výšlap na Ještěd. Zatímco před deseti lety jich tu bylo sedm, dnes je tu skoro sto lidí.

Od kamaráda Honzy Šandy, jinak advokáta z kolína, dostávám model Axial rr-10 Bomber. krásný teréňák s obřími koly, je odpružený, zvládá vyjet všechno. „Je to jediný model, který jsem nestavěl, ale koupil hotový. Říká se tomu rTr, tedy ready To run, připravený k jízdě,“ vysvětluje pětatřicetiletý sympaťák se šátkem na hlavě a trikem s logem off road Clubu Tisovec.

„Autům se věnuju zhruba od roku 2007, kdy jsem si přinesl z hračkárny mercedes třídy G v měřítku 1:10. od té doby jsem vystřídal asi deset aut, v současné době mám tři,“ říká a ukazuje mi auto, se kterým jede na Ještěd on - Toyotu RAV4.

Fotogalerie

„Na tom jsem spolupracoval s Jakubem Kaimlem a jeho firmou lee‘s frames. Jakub mi vyrobil šasi a trubkový rám přesně podle mých představ a na míru ke karoserii. Základní komponenty podvozku jsou z modelu Axial SCX-10, doplněné o tuningové díly nejrůznějších výrobců, které zvyšují odolnost, umožňují přesnější řízení a menší poloměr otáčení a podobně,“ říká zapáleně. A fakt. Ačkoli to autíčko vypadá proti mému nafoukanci jako prďola, zvládne vyjet i nemožné.

Jeďte si to osahat

„Moje nejstarší auto je ale volkswagen brouk na základě modelu Losi MiniRockCrawler, kterého jsem stavěl v roce 2008 pro manželku.

A od té doby spolehlivě jezdí,“ říká Honza. Možností, jak s tímto koníčkem začít, je několik. Dá se koupit nový model RTR, nový model jako kit, což znamená rozložená stavebnice, bez elektrovybavení, nebo se dá koupit model na bazaru. „Nedá se říct, která varianta je nejlepší, každá má něco do sebe. Prvotní investice se pohybuje někde kolem deseti tisíc korun. Za to se dá koupit auto, které tě bude bavit, bude schopné v terénu a bude dobře vypadat.“

Určitě doporučuje navštívit fórum rc4x4.cz, kde se řeší všechno od stavby aut až po domlouvání akcí. „Není problém si tam najít nejbližší akci a vyrazit se podívat. Stoprocentně se najde někdo, kdo nechá svoje auto osahat a vyzkoušet.“

Autor: Metro.cz




Nejčtenější

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.