Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Módní krytky přes světlomety jsou nelegální

aktualizováno 
- Stále častěji je možné na silnicích potkat Škody Octavia s plastovými překryty přes přední a zadní světlomety.
Podle mnohých tak Octavia vypadá lépe,málokdo však ví, že se montáží těchto doplňků na svůj vůz vystavuje riziku postihu policií. Nebyly totiž schváleny pro tuzemský trh. Krytky na světlomety Octavie se dají koupit téměř ve všech prodejnách s autodoplňky na Škodovky. Ceny krytek se pohybují od několika stovek až po tisíce korun, někde je nabízejí i s montáží. Pokud jde o jejich schválení pro provoz na tuzemských komunikacích, informace prodejců se značně rozcházejí. V ětšina z nich tvrdí, že krytky, které výrazně mění tvar světlometu, jsou samozřejmě v zemi schváleny. Petr Čiviš z Milotecu, jednoho z největších výrobců autodoplňků v České republice, k tomu říká: »Máme krytky homologované v celé Evropské unii, ale u nás ne. Prodáváme je s tím, že si na obalu zákazník může přečíst číslo osvědčení, které platí pro EU. Zároveň ho upozorníme,že u nás to neplatí.« Když redaktoři koupili krytky firm y Milotec v prodejně Škody v Praze na Jarově, ukázalo se, že na výrobku žádné schvalovací číslo Evropské unie není, přibalena byla pouze nečitelná kopie zprávy renomované německé zkušebny TÜV. Chybělo i upozornění, že výrobek není povolen na českém trhu. T uto informaci prodavačka řekla až po konkrétním dotazu při odchodu z prodejny. Milan Kollmann z odboru metodiky kontroly České obchodní inspekce však tvrdí: »Prodávající je zodpovědný ze zákona na ochranu spotřebitele za to, že výrobek má všechny náležitosti pro uvedení na trh. Odpovědnosti se prodávající ani výrobce nezbaví tím, když na výrobek napíší, že není schválený pro náš trh. Takový výrobek totiž prodávat nesmějí. Podle stejného zákona jim hrozí postih až půl milionu korun, při opakovaném prohřešku pak milion.« T isková mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová dodává: »Schvalovací značka m usí být na každém autodoplňku v provedení A TEST 8 SD XXXX, kde poslední čtyřčíslí značí příslušné číslo Osvědčení o technické způsobilosti. Může být také vybaven mezinárodní značkou E 8 nebo e 8 « (číslo značí zemi původu doplňku). Petr Čiviš z Milotecu nechápe, proč by měly být kryty světlometů v Česku znovu zkoušeny a schvalovány,když už se tak prý stalo v zemích Evropské unie. »Muselo by být provedeno dalekosáhlé měření v Elektrotechnickém zkušebním ústavu, což by stálo spoustu peněz. Přitom krytky mají schválení v Německu, kde jsou přísnější podmínky. Je to postavené na hlavu.« Josef Plesinger z Ministerstva dopravy,které má schvalování autodoplňků na starosti, říká: »Podmínky pro schvalování krytek světel jsou stejné v České republice i v Německu, protože se odvíjejí od mezinárodního předpisu na osvětlení, platného v celé Evropě. T en jasně říká, že před světlometem nesmí nic být a takzvaná mračítka zmenšují jeho výstupní plochu. Podle odhadu Elektrotechnického zkušebního ústavu (EZÚ) krytky snižují svítivost světlometů až o třicet procent, ale přesná měření si výrobci udělat nenechají, protože jsou drahá.« Přitom pracovník EZÚ Jiří Juzek tvrdí, že žádné odhady neprováděli: »Každá krytka m ůže mít na konkrétní světlomet různý vliv.« Josef Plesinger dodává: »Právě světlo s krytkou si nedávno nechaly s pozitivním výsledkem proměřit automobilky Ford a Rover,úspěšně získaly homologaci a není důvod neschválit ho pro použití v České republice.« Pokud si motorista svůj automobil vybaví jakýmkoliv neschváleným autodoplňkem, riskuje tím podle slov šéfa Dopravního inspektorátu Policie ČR Zdeňka Bezoušky při silniční kontrole velké komplikace: »Takový přestupek může být řešen blokovou pokutou, ale i zadržením osvědčení o technickém průkazu.«


Ať vypadá vylepšený vůz sebelíp, nejsou krytky světel schváleny pro prodej na tuzemském trhu.

Autor:




Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.