Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Modrá plaketa v Německu se odkládá. Zatím vítězí diesely

aktualizováno 
Plán Německa, že v roce 2017 zavede pro vjezd do center měst modré plakety, je u ledu. Konstatoval to ministr životního prostředí Jochen Flaschbarth. Německo odložilo boj o další snižování emisí oxidu dusíku kvůli mase lidí, která by se neměla jak dopravovat domů a do práce. Prozatím tak vítězí dieselová auta.

Měření emisí v reálném provozu. Ilustrační foto | foto: PSA

Zavedení modrých plaket do center německých měst mělo zvýhodnit vozidla s minimálními nebo nulovými emisemi. Tedy hybridy, elektromobily, vozidla spalující plyn, vodík a podobně. Plán je ale podle německého ministra životního prostředí prozatím u ledu, protože byl zřejmě příliš ambiciozní, informuje Ústřední automotoklub České republiky.

Podle ministra Jochena Flaschbartha je důsledky emisí ve Spolkové republice Německo přímo zdravotně ohroženo 400 tisíc lidí, kteří žijí v rušných ulicích měst. Kolem osmdesáti německých měst hlásí překročené současné limity pro oxid dusíku.

„Podle nedávné kontroly Spolkového úřadu pro životní prostředí byly překročeny koncentrace oxidu dusíku v roce 2015 na zhruba dvou třetinách na dopravu orientovaných kontrolních stanic. Alespoň dočasně tak byl překročen EU limit 40 mikrogramů na metr krychlový. Roční průměr byl překročen o 27 procent. Čtrnáct stanic s 57, kde byly limity překročeny, naměřilo dokonce více než 60 mikrogramů na metr krychlový,“ informuje ÚAMK.

Plakety mohou ohrozit běžný život velkoměst

Hlavním zdrojem znečištění ovzduší oxidem dusíku byly podle odborníků automobily s dieselovým motorem. Právě tomu měly modré plakety původně plánované k zavedení v roce 2017 zabránit. Přestože má však plán jasný a argumenty podložený cíl, jeho zavedení je pro Němce komplikovanější, než se čekalo.

Problém napříč Evropou

Německo není jedinou zemí, která se problémem emisí v centrech měst potýká. Podle informací Evropské komise bylo zahájeno řízení pro porušení práva od roku 2010 s Velkou Británií, Portugalskem, Itálií, Španělskem a Francií.

„Proti plaketám mluví například fakt, že 13 milionů převážně starších dieselů obyvatel německých měst by nedovezlo jejich majitele k domovům nebo do práce. Byl by to tak velký problém, že například vedení měst jako Berlín nebo Mnichov hovoří o možných sociálních problémech,“ píše ÚAMK. Jinými slovy: obyvatelé těchto měst by se dostali do ohrožení běžného života.

Podle mnichovského právníka Markuse Klamerta navíc existuje reálná šance, že v případě zavedení modrých zón vznesou majitelé dieselových vozidel splňujících normy Euro 6 a 5 své nároky na odškodnění. „Bude-li hodnota nebo použitelnost vozu s novou normou výrazně snížena, jsou namístě státní kompenzace,“ vyvozuje Klamert. Postup by podle něj mohl být podobný jako v případě vyvlastnění ve jménu obecného zájmu.

Několik cest za lepší vzduch

Spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt navrhuje v první fázi aplikovat modré plakety, tedy nejpřísnější ekologická hlediska, na vozidla, která jsou neustále v provozu: taxíky, autobusy nebo úřední či vládní vozidla a podobně.

„Dalším řešením by bylo pouštět na základě rozhodnutí měst a obcí do center s modrou zónou automobily se zelenými plaketami s tím, že povolenkou pro vjezd by byl průkaz dokládající, že motorista v daném místě žije nebo pracuje,“ uvádí ÚAMK.

Podmínkou pro zavedení plaket je podle odborníků reálné vykazování spotřeby aut výrobci, od ní se totiž odvíjí reálné dodržování ekologických norem. Uvažuje se též o dovybavení starších dieselových motorů filtry na pevné částice a další úpravy.

„To by však řidiče dieselu vyšlo průměrně na 650 eur. U řady aut se však může částka za úpravu dieselového motoru vyšplhat až na 1500 eur, což je v případě starších dieselů značný díl jejich hodnoty,“ píše automotoklub.

Autor:




Nejčtenější

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Další z rubriky

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.