Měření emisí v reálném provozu. Ilustrační foto

Měření emisí v reálném provozu. Ilustrační foto | foto: PSA

Modrá plaketa v Německu se odkládá. Zatím vítězí diesely

  • 254
Plán Německa, že v roce 2017 zavede pro vjezd do center měst modré plakety, je u ledu. Konstatoval to ministr životního prostředí Jochen Flaschbarth. Německo odložilo boj o další snižování emisí oxidu dusíku kvůli mase lidí, která by se neměla jak dopravovat domů a do práce. Prozatím tak vítězí dieselová auta.

Zavedení modrých plaket do center německých měst mělo zvýhodnit vozidla s minimálními nebo nulovými emisemi. Tedy hybridy, elektromobily, vozidla spalující plyn, vodík a podobně. Plán je ale podle německého ministra životního prostředí prozatím u ledu, protože byl zřejmě příliš ambiciozní, informuje Ústřední automotoklub České republiky.

Podle ministra Jochena Flaschbartha je důsledky emisí ve Spolkové republice Německo přímo zdravotně ohroženo 400 tisíc lidí, kteří žijí v rušných ulicích měst. Kolem osmdesáti německých měst hlásí překročené současné limity pro oxid dusíku.

„Podle nedávné kontroly Spolkového úřadu pro životní prostředí byly překročeny koncentrace oxidu dusíku v roce 2015 na zhruba dvou třetinách na dopravu orientovaných kontrolních stanic. Alespoň dočasně tak byl překročen EU limit 40 mikrogramů na metr krychlový. Roční průměr byl překročen o 27 procent. Čtrnáct stanic s 57, kde byly limity překročeny, naměřilo dokonce více než 60 mikrogramů na metr krychlový,“ informuje ÚAMK.

Plakety mohou ohrozit běžný život velkoměst

Hlavním zdrojem znečištění ovzduší oxidem dusíku byly podle odborníků automobily s dieselovým motorem. Právě tomu měly modré plakety původně plánované k zavedení v roce 2017 zabránit. Přestože má však plán jasný a argumenty podložený cíl, jeho zavedení je pro Němce komplikovanější, než se čekalo.

Problém napříč Evropou

Německo není jedinou zemí, která se problémem emisí v centrech měst potýká. Podle informací Evropské komise bylo zahájeno řízení pro porušení práva od roku 2010 s Velkou Británií, Portugalskem, Itálií, Španělskem a Francií.

„Proti plaketám mluví například fakt, že 13 milionů převážně starších dieselů obyvatel německých měst by nedovezlo jejich majitele k domovům nebo do práce. Byl by to tak velký problém, že například vedení měst jako Berlín nebo Mnichov hovoří o možných sociálních problémech,“ píše ÚAMK. Jinými slovy: obyvatelé těchto měst by se dostali do ohrožení běžného života.

Podle mnichovského právníka Markuse Klamerta navíc existuje reálná šance, že v případě zavedení modrých zón vznesou majitelé dieselových vozidel splňujících normy Euro 6 a 5 své nároky na odškodnění. „Bude-li hodnota nebo použitelnost vozu s novou normou výrazně snížena, jsou namístě státní kompenzace,“ vyvozuje Klamert. Postup by podle něj mohl být podobný jako v případě vyvlastnění ve jménu obecného zájmu.

Několik cest za lepší vzduch

Spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt navrhuje v první fázi aplikovat modré plakety, tedy nejpřísnější ekologická hlediska, na vozidla, která jsou neustále v provozu: taxíky, autobusy nebo úřední či vládní vozidla a podobně.

„Dalším řešením by bylo pouštět na základě rozhodnutí měst a obcí do center s modrou zónou automobily se zelenými plaketami s tím, že povolenkou pro vjezd by byl průkaz dokládající, že motorista v daném místě žije nebo pracuje,“ uvádí ÚAMK.

Podmínkou pro zavedení plaket je podle odborníků reálné vykazování spotřeby aut výrobci, od ní se totiž odvíjí reálné dodržování ekologických norem. Uvažuje se též o dovybavení starších dieselových motorů filtry na pevné částice a další úpravy.

„To by však řidiče dieselu vyšlo průměrně na 650 eur. U řady aut se však může částka za úpravu dieselového motoru vyšplhat až na 1500 eur, což je v případě starších dieselů značný díl jejich hodnoty,“ píše automotoklub.


Elektromobil