Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volkswagen má svatý grál. Koncernové „lego“ konkurence otevřeně závidí

  14:00
Volkswagen bude v příštích čtyřech letech investovat 70 miliard dolarů do zavedení univerzální podvozkové platformy. Slibuje si od ní obří úspory. Toyota potichu přiznává, že jí s variabilní platformou Volkswagen utekl. PSA představil podobné řešení před několika dny.

Modulármí platforma MQB koncernu VW má jediný pevně daný rozměr: vzdálenost pedálů od přední nápravy. | foto: Volkswagen

Ulrichu Hackenbergovi, šéfovi vývoje VW, trvalo prosazení myšlenky průmyslového "lega", z nějž by šly skládat navenek různé, byť uvnitř stále stejné automobily, třicet let. Naslouchat mu pozorně začal až současný výkonný ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn. Dnes se o modulární platformě MQB (Modularer Querbaukasten) začíná mluvit jako o největší inovaci v automobilovém průmyslu za uplynulé čtvrtstoletí.

Svou variabilní architekturu, na které stojí i nejnovější Škoda Octavia, koncern Volkswagen vyvíjel od roku 2007 a minulý rok ji v novém Audi A3 poprvé přivedl k zákazníkům.  Pak zamířila do nového golfu či Seatu Leon. Do čtyř let chce automobilka za její zavedení do další výroby utratit téměř 70 miliard dolarů a s její pomocí se stát největší automobilkou světa.

Hlavní je variabilita

Co platforma MQB znamená? V podstatě je to univerzální podvozek a na něj navazující komponenty, který se dá libovolně "natahovat" do délky i do šířky, ale přesto používá stále stejné a pochopitelně v obřích sériích vyráběné díly.

"To opravdu mění pravidla hry. Může to být největší jednotlivá inovace v autoprůmyslu za posledních 25 let," zhodnotil platformu MQB Michael Robinet, šéf poradenské společnosti IHS Consulting, pro agenturu Reuters. Ta přišla s velkou analýzou strategie Volkswagenu.

MQB

Více o modulární platformě Volkswagenu ČTĚTE ZDE

Podle Reuters zatím v unifikaci, která by jen u platformy MQB měla automobilce ročně šetřit 19 miliard dolarů, ostatní konkurenti za VW zaostávají. "Není pochyb, že ztrácíme. Vlastně jsme ještě ani nezačali dělat strukturální změny, které jsou nutné pro vytvoření a používání flexibilních platforem," uvedl pro Reuters pod podmínkou anonymity jeden ze senior manažerů Toyoty, která je aktuálně světovou jedničkou v prodejích.

Volkswagen se nijak netají tím, že by ji chtěl co nejdříve sesadit, jeho plánem je do roku 2018 prodávat deset milionů vozů ročně. Podmínkou je i objevení  automobilového "svatého grálu", tedy možnosti vyrábět a prodávat vozy vycházející z jedné techniky úspěšně po celém světě.

Francouzi se inspirovali

Podle Reuters byly na sklonku roku 2011 postupující unifikací, kterou VW prosazoval již před platformou MQB, nepříjemně překvapeni i experti francouzské automobilky PSA Peugeot Citroën. Ti ve svém vývojovém centru ve Velizy na předměstí Paříže zkusili "prohodit" dva předky dvou rozdílných modelů VW, což se jim bez větších potíží podařilo. PSA se proto do vývoje podobně modulární architektury pustila také. Nedávno odprezentovala svou variantu MQB, kterou pojmenovala Efficient Modular Platform 2 (EMP2). V dlouhodobém horizontu by na ní mělo vyjíždět až 50 % produkce koncernu, začne to letos novým Citroënem C4 Picasso a nástupcem Peugeotu 308.

Univerzální platformy vyvíjí většina velkých automobilek, VW je však jejich etalonem. Jen na MQB, kterou používá také nová Škoda Octavia, chce během několika let prodávat zhruba 40 různých modelů.

Z plánu prodávat deset milionů vozů ročně by 6,3 milionu vozů mělo podle studie firmy IHS Automotive jezdit na této platformě. A to není všechno, zároveň  Volkswagen vyvíjí pro větší auta novou platformu MLB a pro své luxusní a sportovní značky pak MSB.

Co tím riskuje? Pokud vznikne nějaká závada na univerzálně dodávaném dílu v obří sérii, může tomu rozsahem odpovídat také případná svolávací opravná akce. Ty v posledních letech ve velkém trápily právě Toyotu. Může přijít také o řidiče "rebely", kterým se přejí jeho stejná technika jen balená do různých kabátů.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...