Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mohou řídit staří a nemocní lidé?

  14:50aktualizováno  14:50
Čtyři těžká zranění zavinil osmdesátiletý řidič o Vánocích u Krasejovky na Českobudějovicku. Deset dní před tím zabil ve Větřní dvaaosmdesátiletý řidič sedmdesátiletou chodkyni na přechodu. Ve všech případech napsali předtím řidičům lékaři, že jsou způsobilí usednout za volant.

Nový zákon, který upřesnil mimo jiné pravidelné lékařské prohlídky u řidičů, začal platit počátkem roku 2001.

Odborníci ale varují: Zákon je špatný.

Po silnicích jezdí stále více starých a nemocných řidičů. Populace stárne, přitom řidičáky odevzdává jen hrstka lidí.

Ti mladší zase využívají různé kličky v zákoně nebo známosti lékařů.

Starší řidiči si podle policistů dovolí vyjet na silnice jen svátečně, ale pak to stojí za to. Dvaaosmdesátiletý stařík za volantem citroenu srazil ve Větřní chodkyni ve dne přímo uprostřed přechodu. Je obžalovaný z ublížení na zdraví a hrozí mu vězení.

U Krasejovky vyjel osmdesátiletý řidič osobního auta Mazda 121 na svátek Štěpána z neznámých příčin do protisměru, kde čelně narazil do auta Fiat Stilo. Všichni cestující na předních sedadlech aut se vážně zranili, z aut zbyly vraky.

Důchodkyně ve Škodě Forman najela v polovině loňského prosince u Ledenic do stromu a na místě zemřela. Důchodcům řidičům hrozí trest. Přitom nikdo z vyšetřovatelů netvrdí, že jeli příliš rychle. Jenom dost rychle na situaci nereagovali.

„Nezáleží jen na věku, jednou budeme staří všichni. Prohlídky řeší zákon a ten nechci komentovat,“ uvedl šéf jihočeského dopravního inspektorátu Zdeněk Kukrál. „Řidiči se nechtějí průkazů vzdát a často nejsou soudní,“ míní Lubomír Veselý z českobudějovického dopravního inspektorátu. Zákon přitom zná pojem zdravotní způsobilost. Kde je tedy chyba?

Čtěte také:

Důchodci za volantem: Nebezpečí?

Co stanovuje zákon

Například to, že starší řidiči musí chodit k pravidelným zdravotním prohlídkám. Před započetím 60., 65., 68. a 70. roku, dále pak pravidelně po dvou letech. Taková povinnost se dá srovnat s prohlídkami technického stavu vozidla. Řidič dostane od lékaře posudek o zdravotní způsobilosti, potvrzení negativní nebo podmínku, že přijde za čas k prohlídce znovu. Zákon ale neříká, zda takový posudek musí vozit u sebe spolu s řidičákem.

„Nemůžeme zjistit, jestli má řidič zdravotní způsobilost. Jedině v případě, že je po vážné nehodě trestně stíhaný a vyšetřovatel takové skutečnosti zjišťuje,“ řekl Lubomír Veselý. Zákon z roku 2000 totiž zrušil policistům nejen možnost vydávat a odebírat řidičáky, ale i kontrolovat, zda je řidič způsobilý zdravotně. Takové kompetence dnes mají obecní a městské úřady.

Podle zákona může posudek vydat obvodní nebo závodní lékař. „Mému otci je pětasedmdesát let a všichni se divíme, že prošel zdravotní prohlídkou. Když řídí, musí mu spolujezdec říkat, kdy svítí červená a kam má zabočit,“ uvedla padesátiletá žena, která ale nechce zveřejnit jméno, aby nikoho nediskreditovala. Samotní obvodní lékaři zase tvrdí, že zákon na ně naložil moc velkou zodpovědnost. Při nehodě by totiž kriminalisté mohli vyhledat zpětně jejich posudky a trvat na jejich revizi. Podobnou věcí hrozí i pojišťovny.

Lékaři za nic nemohou

„Myslím si, že by se těžko prokazovalo, že lékař napsal špatný posudek. Lékaři mohou tvrdit, že v době prohlídky byl jejich pacient v pohodě,“ řekl soudní znalec z oboru dopravy František Leština.

A co na to lékaři? „Přišla jsem takto o několik starších pacientů, kterým jsem neschválila řízení vozidel. Odešli ode mne jinam. Před třemi lety jsem vyšetřovala například devadesátiletého řidiče,“ uvedla českobudějovická praktická lékařka Hana Šebková.

Lékařka tvrdí, že řidiče by měli posuzovat specialisté. „Oční lékaři, psychologové,“ poznamenala.

Legislativa navíc umožňuje, aby se řidič zavázal vlastním dobrozdáním. „U zdravotní prohlídky musím vyplnit formulář, kde uvedu zdravotní potíže. Podle přílohy vyhlášky, která uvádí nemoci oběhové, srdeční, pohybové a podobně,“ řekl právník Zdeněk Svátek, který se zákonem o provozu na pozemních komunikacích léta zabývá. Pravidelné prohlídky může podle něho nařídit častěji lékař a rozhodnout, kdy bude platnost řidičáku zastavena jen podmíněně.

Českobudějovický matriční úřad zaznamenal jen minimum odebraných řidičských průkazů kvůli zdravotnímu stavu. „O tom, že jezdí řidiči, kteří by měli odevzdat průkaz, se oficiálně nedozvíme. Nemůžeme chodit po ulici a zjišťovat, zda jsou zdravotně v pořádku. Jedině až dostaneme dopis od jejich doktora,“ tvrdí František Leština.

Lidé nechtějí vracet řidičáky

České Budějovice - Za minulý rok odebral českobudějovický matriční úřad pouze jedenáct řidičských průkazů pro zdravotní nezpůsobilost jejich držitelů. Správní řízení kolem těchto záležitostí vede pracovník českobudějovického matričního úřadu František Leština, který je zároveň soudním znalcem v oboru doprava a má praxi ve výcviku řidičů a vyšetřování dopravních nehod.

Populace stárne. Myslel jsem, že se u vás shromažďují tisíce odevzdaných řidičáků.

Problém není se starými lidmi. Těm jsme vloni odebrali na návrh lékařů pět průkazů. Tito lidé většinou přijdou po lékařském posudku a doklad vrátí, někdy i s pláčem. Složité to je s mladšími řidiči. Doktoři jim napíšou nezpůsobilost k řízení vozidel třeba po úraze. Pak začne kolotoč správního řízení. Řidiči mají třicet dní na to, aby nám svůj zdravotní stav doložili. Buď si najdou lékaře, který je uzná způsobilými, nebo například nepřebírají i rok obsílky. Nakonec se mohou ještě odvolávat. A po celou dobu mohou řídit auto.

Ale provoz na silnicích ohrožují stovky sedmdesátiletých a osmdesátiletých řidičů.

Souvisí to s psychickými a fyzickými schopnostmi řidičů v návaznostmi na nemoci, které vylučují člověka z řízení. Většinou se mluví o starých lidech, ale týká se to všech.

Dobře, ale posudek o způsobilosti vydávají lékaři. Jsou to přece odborníci na zdravotní stav.

Koho zákon považuje za posuzujícího lékaře? Jsou to obvodní nebo závodní lékaři. Většinou soukromí, kteří potřebují stálé pacienty kvůli bodovému systému, jindy pacienta léta znají a nechtějí ho poškodit. Když se jich zeptáme, podle čeho posuzují zdravotní způsobilost k řízení vozidel, většina z nich odpoví, že podle znalostí ze zdravotní karty a subjektivní prohlídky. Přitom dnes se nemusí ani obvodní lékař dovědět, že jeho pacient byl v nemocnici. Ta pacientovi dá zprávu do ruky s tím, aby ji předal obvoďákovi, ale to nemusí udělat.

Chcete říci, že zákon, který řeší zdravotní způsobilost a platí čtyři roky, je špatný?

Minimálně jsou v něm díry. Až po čtyřech letech, loni v dubnu, k němu vyšla prováděcí vyhláška, kde jsou podrobnosti o zdravotních prohlídkách řidičů. Mám dojem, že málokterý z lékařů o této vyhlášce ví. Od dubna nám totiž ani jeden z nich neposlal podle této vyhlášky 277/2004 posudek, že je nějaký řidič zdravotně nezpůsobilý.

To znamená, že mezi námi jezdí řidiči s těžkými zdravotními problémy?

Po úrazech páteře, těžko chodící, mají nemocné oči, nemoci srdce, psychické problémy. Okresní úřad řešil před několika lety případ, kdy muž částečně ochrnutý na nohy a chodící o francouzských holích odmítal odevzdat řidičák. Odvolával se. Přitom jsme věděli, že měl jen za rok tři nehody. Když odcházel z naší kanceláře, sedl na parkovišti do trabanta a naboural jiné auto. Nedokázal pochopit, že nemůže bezpečně obsluhovat pedály.

Jak by tedy podle vás měly vypadat zdravotní prohlídky?

Posudek by mělo vydávat nezávislé státní zdravotní středisko, které by testovalo řidiče se zaměřením na jeho nemoci a komplikace zdravotního stavu. Test by měl být přísnější než při získávání řidičského průkazu u mladých lidí. Řidiči, ale i lékaři by měli mít soudnost. Vím, že řidičák se odevzdává s těžkým srdcem, ale jsou lidé, kteří sami uznají, že už jim to za volantem nejde. Znám i několik lékařů, kteří berou prohlídky zodpovědně.

Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.