U Semil je schovaná jedna speciální automobilka. Vyrábí auta pro pány kluky. Vyrábí unikátní hračky, které jsou tak náročné na přesnost výroby, že ji nechtějí kopírovat ani Číňané. Produkce značky Montisystem ctí postupy jako v opravdické automobilce. Jde tu o setiny milimetru.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Jedním z prvních modelů Mintisystem byl Renault 5 Turbo v několika provedeních.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
K nejslavnějším modelům ale patří klasická červená dakarská tatrovka.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Všechny modely jsou v nabídce české firmy Vista dodnes.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Největším hitem letoška je dakarská liazka. Ta opravdová letos vyrazila ve stopách slavné rally. Vista při té příležitosti připravila speciální edici montisystemu.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Velkou část kolekce tvoří modely kamionů.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Montisystémy používají tři měřítka. Renaulty 5 jsou zmenšené v měřítku 1:28, další osobáky a dodávky mají měřítko 1:35, nákladní auta pak 1:48.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
V předrevolučních dobách se montisystémy vyráběly ve statisícových sériích, dnes jich vyrobí ročně kolem 25 tisíc.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Původcem nápadu byla francouzská společnost Heller. Ta vyrobila v osmdesátých letech tři modely, které se skládaly bez lepidla. Pak ovšem od výroby upustila. Renault 5 je kopií jednoho z nich.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
První generace Renaultu 5 měla motor uložený podélně a pohon předních kol. To je velmi neobvyklá architektura.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Dnes čítá Montisystem přes sedmdesát modelů.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Výroba Monti Systémů si v mnoha věcech nezadá s automobilkou. Nutná je maximální přesnost, proto se do kopírování stavebnice nehrnou čínské firmy.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Přístup ke kontrole dodržování rozměrů je stejný jako ve strojírenských firmách. Stejně tak testy a kontroly kvality výroby.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Každý rok se Vista snaží představit aspoň jeden nový model, nebo modifikaci.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Liazku si konstruktéři před třiceti lety sami oměřovali. bylo to jednodušší, než se dostat k dokumentaci.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Všechno začíná u výkresů, měření reálných aut, focení, studia detailů. Než dojde na finální výrobek, trvá to přes rok.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Firma má v archivu i původní rysy včetně fotodokumentace.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Vista má vlastní konstrukční kancelář.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Liazka patří trvale k šlágrům firmy.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Kouzlo montisystémů je v tom, že se skládají bez lepidla. Proto musí vše přesně pasovat a navazovat.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Úplně nový model, který nemá ve výrobě předchůdce, znamená výrobu až čtrnácti forem. Výroba jedné vyjde na půl milionu až milion korun.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Kdysi byla „kopyta“, podle kterých se vyrábějí formy, z mědi, dnes z grafitu. Říká se jim elektrody.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Kdysi byla „kopyta“, podle kterých se vyrábějí formy, z mědi, dnes z grafitu. Říká se jim elektrody.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Kdysi byla „kopyta“, podle kterých se vyrábějí formy, z mědi, dnes z grafitu. Říká se jim elektrody.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Elektrody jsou největším bohatstvím firmy.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
„Osobák se dělá špatně, protože je moc zaoblený,“ vysvětluje jeden z vývojářů specializaci firmy na náklaďáky.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Každá forma má pak přesně stanovenou životnost, prostě se ohladí a ztratí původní rozměr.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Formy se vyrábí s přesností na zlomky tisícin milimetru.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Na jedno auto jich potřebují šest až sedm, jedna váží 500 až 400 kg.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Celkem mají ve skladu kolem dvou set forem.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Těch nejúspěšnějších modelů dnes Vista vyrobí šest až sedm tisíc ročně.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Jednotlivé komponenty autíček se vyrábějí s přesnosti na setiny milimetru.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Mají na to i speciální zkušebnu, kde kvalitáři jemnými měřidly ověřují shodu dílků.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
S formou do lisu, nasypat do vysoušeče plastový granulát, barvivo a odpad z předchozího lití a už vypadávají žluté kabiny na tahač Mercedesu.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Dílky vytlačuje ve strojařské hantýrce „hodně malý lis“, v podání největší automobilky na (mikro)náklaďáky v Česku je to lis, který má 160 tun.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Na obarvení základního granulátu stačí jedno, maximálně dvě procenta barviva.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Dílky vytlačuje ve strojařské hantýrce „hodně malý lis“, v podání největší automobilky na (mikro)náklaďáky v Česku je to lis, který má 160 tun. Je to proto, aby se plast dostal (dotekl) na své místo co nejrychleji.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Přístup ke kontrole dodržování rozměrů je stejný jako ve strojírenských firmách. Stejně tak testy a kontroly kvality výroby. A třeba stejně jako v automobilkách se přesně zaznamenávají a archivují data z výroby.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Přebytečný materiál se ve výrobě znovu použije.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Rámeček funguje nejen jako nosič, ale při lisování i pomáhá optimální distribuci tepla.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Kdyby třeba při lisování čirých světel byl menší, byly by částečně zakalené.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Občas se aspoň podaří domluvit spolupráce s firmami, které chtějí mít vyvedený třeba kamion ve svých barvách. Zafinancují třeba vývoj dílu, který je třeba dovyrobit.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Majitelem značky Vista je slévárna neželezných kovů Beneš a Lát. Pracují především pro autoprůmysl a mnoho postupů přenáší do výroby.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Stavebnice se kompletují ručně.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Montisystemy stále žijí, ročně jich ta nenápadná fabrika v Sutici u Slané u Semil vyrobí pod značkou Vista na 25 tisíc
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Pro dnešní třicátníky je Montisystem kultovní hračka.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Firma má schované i "koncepty" hraček, které se kdysi chystaly do výroby.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Maketa Škody Forman patří k pokladům konstrukční kanceláře.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Legendární stavebnice Seva dodnes žije společně s montisystémy. Je to asi největší hit firmy.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Modré dílky spojované bílými kostičkami přidaly časem na sytosti kvůli zdravotní nezávadnosti, ale stále dokážou konkurovat Legu.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz