Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moos: Systém mýtného pro druhou etapu využije dvě technologie

  18:38aktualizováno  18:38
Systém výběru elektronického mýtného pro silnice prvních tříd bude využívat dvě technologie, mikrovlnnou a satelitní, ale pouze jednu palubní jednotku. ČTK to řekl profesor ČVUT Petr Moos, jehož tým nyní o architektuře systému jedná s firmou Kapsch. Podle Moose půjde o světový unikát. Jednání s Kapschem mají skončit do pátku.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Martin StolařMF DNES

Podle Moose půjde o světový unikát. Jednání s Kapschem mají skončit do pátku.

Zamýšlený hybridní systém bude využívat brány, které již existují na dálnicích a rychlostních silnicích, několik nových bran bude nutné postavit v pohraničních oblastech, sdělil Moos.

Zbytek sítě bude sledován prostřednictvím virtuálních mýtných bran přes satelit a placené úseky budou vyznačeny na digitálních mapách. Jedinečnost systému spočívá v tom, že na území jednoho státu se využijí obě dosud používané technologie.

"Musíme říci, že okolní země velmi sledují vývoj u nás," řekl Moos. Kapsch nyní nový systém testuje ve Stockholmu a ve Vídni.

Systém bude podle Moose zpočátku využívat americkou technologii GPS, asi po čtyřech letech by měl přejít k evropskému systému Galileo. "My se snažíme dojednat s odborníky od firmy Kapsch takové podmínky, aby to vyhovovalo do budoucna vývoji v oblasti dopravní telematiky v ČR a hlavně aby to byl systém, který je interoperabilní jak s Německem, tak s Rakouskem," tvrdí Moos.

Čeští řidiči by tak mohli využívat své jednotky i v sousedních zemích. Nejdříve se systém podle Moose spustí počátkem příštího roku.

Dopravce pravděpodobně koncem roku čeká hromadná výměna palubních jednotek. "Návrh předpokládá, že řidiči, kteří využívají pouze dálnice a rychlostní silnice, by si jednotku měnit nemuseli, ostatní ano," řekl mediální zástupce Kapsche David Šimoník.

Nová univerzální jednotka bude pravděpodobně dražší než ta současná, za kterou dopravci skládají zálohu 1550 korun. Například v Německu stojí satelitní jednotka a její montáž do vozidla zhruba 10 000 korun.

Po skončení jednání s týmem expertů předloží Kapsch návrh architektury systému ministerstvu. "Pokud tým pana profesora dá k tomu dobrozdání, tak ministerstvo nebude mít námitek a přijme ten odborný názor," řekl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

"Jednání nejsou lehká, ale firma se snaží vycházet vstříc požadavkům státu," řekl k dosavadnímu průběhu Moos.

Pokud ministerstvo návrh nové architektury systému schválí, předá celou věc Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který bude rozhodovat, zda změna technologie není v rozporu se zadávacími podmínkami tendru.

V úvahu však připadá i varianta, že ministerstvo návrh společnosti Kapsch odmítne, případně se změnou technologie nebude souhlasit antimonopolní úřad. V takovém případě stále platí původní smlouva, která počítá se zpoplatněním silnic prvních tříd od 1. července na bázi mikrovlnné technologie.

O návrh satelitního řešení firmu požádalo ministerstvo dopravy v říjnu. Satelitní systém se zatím využívá pouze v Německu.

Autor:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda odpískala malé levné auto pro Indii, s Tata Motors ukončila jednání

Automobilka Škoda Auto i celý koncern Volkswagen ukončily jednání s indickou Tata Motors o možné společné výrobě aut v rámci strategického partnerství. Firmy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.